paulus Geplaatst 11 januari 2006 Geplaatst 11 januari 2006 In Mapsource kan je de koersen instellen in automatische magnetische variatie. aangezien het magnetische noorden langzaam veranderd,(jaarlijkse verandering) vraag ik me af of mapsource dat ook automatisch doet? En zo niet wat is dan de datum van de magnetische afwijking? Wie weet dat.!!!!!!!!!!!!!!!! Groeten PAULUS
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 11 januari 2006 Geplaatst 11 januari 2006 Het kompas bevind zich in het lokale magnetische veld ter plaatse. Dit veld verandert van richting afhankelijk van waar je bent op de aardbol. Het kompas hoeft dus niet mee te gaan met de plaatsverandering van de magn. Noordpool. Er zijn zelfs plaatsen waar in de loop der jaren de verandering tegengestelde richting had. Op vele kaarten wordt aangegeven wat het verschil was met het ware noorden in een bepaald jaar. Het kan zijn dat de kaarten van mapsource ook dit gegeven bevatten of dat er een wereldwijde tabel wordt geraadpleegd met de afwijkingen.
0 paulus Geplaatst 12 januari 2006 Auteur Geplaatst 12 januari 2006 (bewerkt) Hoi prof. bedankt voor je antwoord maar daar word ik eigenlijk niet veel wijzer van. In mapsource wordt het verschil in magnetisch en kaart noorden, op verschilende plaatsen in de wereld juist weergegeven. Maar het magnetische noorden verplaatst langzaam. En ik wil weten of die verplaatsing van het magnetische noorden ook in mapsource wordt weergegeven. groeten PAULUS 12 januari 2006 bewerkt door paulus
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 12 januari 2006 Geplaatst 12 januari 2006 Helaas kan ik niet in de ingewanden van mapsource kijken en de fabrikant heeft hier voor zover ik weet en kan zoeken, geen informtaie over vrij gegeven. Onderwijl ben ik er wel uit dat er een IGRF (International Geomagnetic Reference Field) bestaat. Zie: http://swdcwww.kugi.kyoto-u.ac.jp/igrf/ voor plaatjes, modellen en tabellen.
0 paulus Geplaatst 14 januari 2006 Auteur Geplaatst 14 januari 2006 Prof, bedankt interresante site. Voor de eerste vraag zal ik eens een mailtje naar gramin proberen. groeten PAULUS
Vraag
paulus
In Mapsource kan je de koersen instellen in automatische magnetische variatie.
aangezien het magnetische noorden langzaam veranderd,(jaarlijkse verandering)
vraag ik me af of mapsource dat ook automatisch doet?
En zo niet wat is dan de datum van de magnetische afwijking?
Wie weet dat.!!!!!!!!!!!!!!!!
Groeten PAULUS
4 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten