Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Sinds van de week hebben wij een Explorist 100 in huis, maar ik zit nog even met een vraagje over WAAS, omdat hierover in het (internet) manual nergens iets te vinden is. Geeft de GPS in het display automatisch aan dat er WAAS ontvangst is of geeft die niets aan?

Verder eerste indruk: een leuk, klein en handzaam apparaatje, lekker fel gekleurd voor de kids, gevoelige ontvanger en eenvoudig te bedienen. Nog even een tijdje op dezelfde plek naast de Sportrak gelegd, maar de meting van de Explorist wijkt toch iets af.

Geplaatst (bewerkt)
Sinds van de week hebben wij een Explorist 100 in huis, maar ik zit nog even met een vraagje over WAAS, omdat hierover in het (internet) manual nergens iets te vinden is. Geeft de GPS in het display automatisch aan dat er WAAS ontvangst is of geeft die niets aan?

Verder eerste indruk: een leuk, klein en handzaam apparaatje, lekker fel gekleurd voor de kids, gevoelige ontvanger en eenvoudig te bedienen. Nog even een tijdje op dezelfde plek naast de Sportrak gelegd, maar de meting van de Explorist wijkt toch iets af.

Inderdaad geeft de Explorist 100 automatisch aan dat er een WAAS signaal wordt ontvangen. Hij geeft helaas niet de sateliet nummers aan die het WAAS / EGNOS signaal uitzenden. Wijkt je Explorist af of je andere gpsr? Wij werken nu sinds begin april met de Explorist 100 en zijn dik tevreden.

bewerkt door Team KarNie
Geplaatst
Inderdaad geeft de Explorist 100 automatisch aan dat er een WAAS signaal wordt ontvangen. Hij geeft helaas niet de sateliet nummers aan die het WAAS / EGNOS signaal uitzenden. Wijkt je Explorist af of je andere gpsr? Wij werken nu sinds begin april met de Explorist 100 en zijn dik tevreden.

Zag gistermiddag inderdaad een W-tje in het satelliet statusscherm. Welke GPS afwijkt weet ik niet, maar het laatste getal van het oost en noord coordinaat week 1 a 2 af.

Geplaatst (bewerkt)

Zag gistermiddag inderdaad een W-tje in het satelliet statusscherm. Welke GPS afwijkt weet ik niet, maar het laatste getal van het oost en noord coordinaat week 1 a 2 af.

Ik heb zojuist een nacht cache gelopen met de Boboties, zij hebben een Lowrance Ifinder Go, deze gaf ook een afwijking ten opzichte van mijn Explorist. Dit is misschien niet zo vreemd, het gekke is dat ook de tijd afweek. Het verschil was precies twee minuten. Ik dacht dat de tijd in de gpsr door de satellieten werd aangestuurd en dus voor alle ontvangers, in dezelfde tijdzone, gelijk zou moeten zijn. Weet iemand hoe dit zit?

Team KarNie

bewerkt door Team KarNie
Geplaatst
Dit is misschien niet zo vreemd, het gekke is dat ook de tijd afweek. Het verschil was precies twee minuten. Ik dacht dat de tijd in de gpsr door de satellieten werd aangestuurd en dus voor alle ontvangers, in dezelfde tijdzone, gelijk zou moeten zijn. Weet iemand hoe dit zit?

Vraag ik me dus ook af. De positiebepaling hangt aan de atoomklokjes die in de satellieten zitten, maar of de tijd op je display ook bestuurd wordt door de satelliet signalen, weet ik niet! Iemand anders?

• 10 months later...
Geplaatst

Ik wilde dit draadje graag weer eens wat leven inblazen want er is nog steeds geen antwoord gekomen op de vraag: Welke tijd staat er in het display.

Van de week wat caches gelopen met mensen met een:

Lowrance Ifinder Go en een Garmin etrex Venture.

Deze twee gps-en liepen tot op de seconde precies gelijk. Mijn Explorist 100 liep twee minuten achter. Nieuwe batterijen erin (soort hard reset) zelfde resultaat.

Navigeren gaat overigens prima, nauwkeurig genoeg.

Volgens de manual krijgt de explorist het tijdsignaal van de satelieten.

Hoe zit dat nu met mijn tijdsweergave ??

Geplaatst (bewerkt)
Ik wilde dit draadje graag weer eens wat leven inblazen want er is nog steeds geen antwoord gekomen op de vraag: Welke tijd staat er in het display.

Van de week wat caches gelopen met mensen met een:

Lowrance Ifinder Go en een Garmin etrex Venture.

Deze twee gps-en liepen tot op de seconde precies gelijk. Mijn Explorist 100 liep twee minuten achter. Nieuwe batterijen erin (soort hard reset) zelfde resultaat.

Navigeren gaat overigens prima, nauwkeurig genoeg.

Volgens de manual krijgt de explorist het tijdsignaal van de satelieten.

Hoe zit dat nu met mijn tijdsweergave ??

Hallo,

Ook wij lopen caches met en explorist 100. Gaat eigenlijk prima. Dat de tijd soms raar doet was wel opgevallen. Soms klopt de datum ook niet. Opnieuw opstarten en alles is weer ok. Maar dat hij achterliep had ik niet in de gaten. Zojuist vergeleken met teletekst (geeft volgens mij ook de juiste tijdsweergave) en wat blijkt. Die van mij loopt 3 minuten achter!! Zal het in de gaten blijven houden. Binnenkort maar eens bij vrienden langs voor een vergelijkend waren onderzoek.

bewerkt door Starline
  • 3 months later...
Geplaatst (bewerkt)

Hier nog ff een update. Heb eea gecheckt en vergeleken. Maar mijn explorist 100 geeft de tijd altijd 4 minuten te laat aan. Verder prima ding.

Groet, Starline

bewerkt door Starline
  • 3 months later...
Geplaatst

Ook zojuist even mijn Explorist 100 gecheckt: en inderdaad, loopt 3 minuten achter.

Ook geeft hij bij mij regelmatig aan een 'waas' te ondervinden, maar navigeren gaat desondanks prima., heel erg prima :)

Gr. Team Ballefrutter

Geplaatst

WAAS staat voor Wide Area Augmentation System

Niet voor WAZIG ontvangst :P

Boven de evenaar hangen een aantal extra satellieten die een correctie signaal uitzenden voor een nog grotere nauwkeurigheid. Echter staan deze satellieten voor nederland wat ongunstig en zijn ze vaak 'uit het zicht'. Hierdoor ondervind je van WAAS meer nadeel dan voordeel.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...