Spring naar bijdragen
  • 0

Waypoint verkeerd in Oziexplorer vanuit GSAK

Vraag

Geplaatst

Hallo Allemaal

Mijn probleempje is de volgende

Wanner ik een waypoint vastleg in Oziexplorer geeft deze de positie precies weer op de kaart. Wanneer ik echter een waypoint vanuit GSAK importeer in Oziexplorer klopt er niets van. het verschil is loopt dan wel op tot bv. 50 meter.

De coordinaten die dus vastliggen in de waypoint worden helemaal niet aangehouden bij het importeren. Wie weet wat er fout gaat ?

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ik zit met nagenoeg hetzelfde probleem. Wanneer ik vanuit Mapsource via Gartrax exporteer naar Oziexlorer zit ik ook steeds met een afwijking.

In Ozi wordt een ander coördinaat weergegeven. De afwijking is veelal slechts enkele meters, maar soms toch groot genoeg om op het verkeerde been te worden gezet.

In Ozi staat de kaartdatum op WGS84.

Heeft iemand een oplossing gevonden hiervoor?

• 0
Geplaatst

Ik kan alleen maar praten vanuit de optiek van Ozi Explorer.

Posities die vanuit een GPSr worden binnengehaald zullen meestal WGS84 graden zijn. Slechts een enkele GPSr (sommige Magellans is mij verteld) kunnen hun data in een andere datum exporteren (als U begrijpt wat ik bedoel). Zodoende heeft Ozi een voorziening om daarmee om te gaan:

File -> Configuration -> GPS -> GPS Upload/Download Datum

en -> GPS NEMEA Output Datum

Normaal doen we alles in WGS84.

Zitten er posities in Ozi en die ga je in een file opbergen dat worden die normaliter als (decimale) WGS84 graden genoteerd. De instelling hiervoor zit bij:

File -> Configuration -> System -> Data File Datum

Ga je files met posities van elders importeren dan moet de inhoud van die files dus in WGS84 graden staan.

Soms wordt foutief gedacht dat de Display Datum van de kaart van invloed is. Dat is niet zo. Ozi weet van de ijking af en van de huidige op het scherm in gebruik zijnde mapdatum en kan alles wat binnenkomt goed omrekenen zodat het op de juiste plaats op de kaart getoond wordt.

Er is 1 uitzondering: als je in Ozi posities intypt met de hand. Dan gaat Ozi uit van de huidig in gebruikzijnde notatie/mapdatum.

Pak maar eens een waypoint op de kaart beet met een rechter muisklik en je komt in Waypoint Properties. Doe daar een Edit Position en in de dan te voorschijn springende box zie je staan Datum 'Datum of loaded Map' met een ruime keus uit alle bekende mapdatums. Soms type je in en weet je die 'datum of loaded map' niet eens en dan ga je de fout in.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...