Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb een vraag over de Magellan Explorist 500 en hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Heb het apparaat pas geleden aangeschaft, daarmee een dagje door het bos gewandeld en een stuk of 30 waypoints (POI) ingevoerd. Na een dag worstelen is het eindelijk gelukt om de explorist te laten communiceren met de pc. Na het lezen van de forums in NL en Belgie tot de conclusie gekomen dat het niet aan mij lag. Maar goed, het lukt me om .log file, .rte file en .wpt naar de comp te converteren en zelfs in te lezen in Kladblok. Het lukt echter niet om deze te openen in Ozi of GPS Trackmaker. Als ik de bestanden vergelijk met GPS routes die bijvoorbeeld op internet worden aangeboden zie ik ook wel waarom, de rangschikking is anders en het lijkt of gegevens missen. Op het Belgische forum las ik dat de coordinaten met de hand ingevoerd moeten worden. Geldt dit nog steeds of is er een snellere manier om waypoints van de Explorist te plukken en verder te bewerken in Trackmaker of Ozi? Ook het uploaden van bestaande GPS routes naar de Explorist lukte niet.

De helpdesk van Magallan vertelde me dat ik MapSend moet kopen. Ik heb alleen geen behoefte aan een wegenkaart van heel Europa, ik wil alleen maar routes en waypoints kunnen up- en downloaden.

Heeft iemand hier ervaring mee?,

yves

Geplaatst

Zal binnenkort dan wel verplaats worden.

Ik zal eerst nog even proberen antwoord te geven op je probleem.

ik weet natuurlijk niet welk progje je gebruikt om de GPS data over te zetten naar de PC maar probeer het eens rechtstreeks vanuit Ozi.

Wel eerst bij de configuratie de juiste GPS instellen.

Als dat gebeurt is zie je ook dat er een menu in de balk staat die Magellan heet.

Daar vind je nu alle mogelijke functies onder.

Andere programma's zijn o.a. GSAK en EasyGPS.

Ik denk dat deze laatste de meest geschikte voor je is.

Maar het is dan alleen voor up-downloaden van routes en WP's.

Niets meer en niets minder en gratis. :dribble:

Als je het forum afspeurt kom je nog veel meer tegen.

En natuurlijk dat de Magellan helpdesk zijn eigen product promoot.

Gamma planken zijn ook niet te verspijkeren met Karwei spijkers. (nee dat past echt niet).

Geplaatst

Iedereen veel dank voor de tips, het is gelukt!

Ik ben als volgt te werk gegaan.

- explorist aansluiten op de pc, aangezet en in de USB bestandsoverdrachtmodus gezet, de computer ziet de gps dan als een verwisselbare schijf.

- GPSbabel gedownload en opgestart

- Input file, F:\My POIs\punten.upt (upt is het formaat waarmee magellan werkt)

- Format, Magellan SD files (as for eXplorist)

- Format, OziExplorer

- Outputfile, D:\GPS\punten.wpt

- klik op Process en het programma zet het upt bestand over in wpt en die is dan weer in te lezen in OziExplorer. Die heeft wel een bestaande kaart als ondergrond nodig, maar je kunt ook een Blank Map gebruiken. Werkt prima!

Vriendelijke groet,

Yves

• 1 year later...
Geplaatst

Hoi ben wel erg benieuwd hoe het je gelukt is je explorist 500 te laten communiceren met je pc mij lukt het niet.

Zelfs mijn zoon die ICTer is krijgt het niet voor elkaar. Volgens het boekje doe ik echt alles goed maar de computer ziet mijn gps als onbekend apparaat.

HELP!!!

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...