Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb geen Exel op mijn Mac draaien, dus ik kan niet hap-klaar de oplossing geven maar...

In Exel zijn er functies om substrings in te lezen: (iets in de geest van) leftstr, midstr en rightstr.

Als je midstr(A1,4,2) doet, bepaal je van veld A1 de string die op positie 4 begint en 2 lang is. Dat is in het voorbeeld dd als in A1 je US datum staat. midstr(A1,1,2) levert mm op en yyyy laat zich raden. Deze 3 waarden kun je samenstellen met een string functie voor samenvoegen. Plaats de streepje en klaar is Kees.

Daar zat ik ook net naar te kijken. In de Nederlandse Excel lijkt dit te werken:

=TEKST.SAMENVOEGEN(DEEL(A2;VIND.ALLES("/";A2;1)+1;VIND.ALLES("/";A2;VIND.ALLES("/";A2;1)+1)-1-VIND.ALLES("/";A2;1));"-";LINKS(A2;VIND.ALLES("/";A2;1)-1);"-";RECHTS(A2;LENGTE(A2)-VIND.ALLES("/";A2;VIND.ALLES("/";A2;1)+1)))

Moeilijke oplossingen terwijl een nieuwe installatie van excel waarschijnlijk alles al oplost want dan zouie toch in zijn standaardinstellingen moeten staan.

Groeten Haak.

Geplaatst
Dat is juist het rare

Als ik zelf een datum invoer komt hij wel goed te staan ( zowel US als NL)

Maar niet met de gekopieerde US datums

Die blijven weigeren

Ik denk dat we wat over het hoofd zien in onze antwoorden.

T.M. schrijft hierboven dat het niet werk bij gekopieerde US datums.

En dat klopt.

Als je een US datum cel kopieert en ernaast plakt dan neemt hij alles van die cel over. Dat heet de waarden, formules en de opmaak. En de opmaak is US datum mm-dd-jjjj.

Hier een testje in mijn Excel.

US NL

09-21-2004 21-09-2004 zelf ingevoerd

09-21-2004 09-21-2004 gekopieerd

formaat formaat

mm-dd-jjjj dd-mm-jjjj

Dit is op te lossen door niet botweg een cel te kopieren maar de cel te plakken volgens de "Plakken speciaal"-methode.

Maak eerst bv kolom A als US op en kolom B als NL datum notatie.

Copier (Cntl C) de US cel en doe dan niet plakken (CNTL V).

Kies Bewerken, Plakken Speciaal en kies hier niet voor alles maar alleen voor "formules".

Daarna moet het echt goed gaan!

Suc6

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...