Ik ben nu al een poosje bezig om twee kaarten te calibreren maar het (lijkt) mij niet te lukken.
Het gaat om het volgende;
(ik probeer zo veel mogelijk info te geven...)
2 italiaanse kaarten schaal 1:50.000 van IGC
(istituto geografico centrale, uit Torino)
Ik heb de kaarten gescand op 300dpi en met panavue aan elkaar gezet, dit is helemaal gelukt.
Op deze kaarten staat echter geen kaartdatum.
Ik heb gegokt en dit op WGS84 laten staan in Oziexplorer.
De kaartprojectie heb ik op UTM staan.
Oziexplorer versie 3.95.3f geregistreerd.
Bij de configuratie van Ozie staat onder kaarten de
LAT/LONG weergave op GR. MIN. SEC.
Nu kijk ik op MAPORAMA.COM naar de coordinaten van een bepaald punt en deze site geeft dan bijvoorbeeld;
breedtegraad-lengtegraad:
44° 54' 12" , 6° 38' 46"
44.9035 , 6.6462
(dit is een bepaald punt in Briancon, welke ik OOK kon controleren met behulp van een kabouterkaart van frankrijk)
( later heb ik de punten nog nagekeken met behulp van GARMIN MAPSOURCE deze waren praktisch hetzelfde als die van maporama)
Deze vul ik dan in het calibratiemenu in, enzoverder totdat ik alle negen punten vol heb verspreid over de kaart.
Nadat ik dit heb afgesloten en de kaart opstart en vervolgens weer naar het bewuste punt toega geeft Oziexplorer een ander coordinaat aan als wat ik had ingesteld met calibreren.
Vraag
SoFTSTuFF
Hallo,
Ik ben nu al een poosje bezig om twee kaarten te calibreren maar het (lijkt) mij niet te lukken.
Het gaat om het volgende;
(ik probeer zo veel mogelijk info te geven...)
2 italiaanse kaarten schaal 1:50.000 van IGC
(istituto geografico centrale, uit Torino)
Ik heb de kaarten gescand op 300dpi en met panavue aan elkaar gezet, dit is helemaal gelukt.
Op deze kaarten staat echter geen kaartdatum.
Ik heb gegokt en dit op WGS84 laten staan in Oziexplorer.
De kaartprojectie heb ik op UTM staan.
Oziexplorer versie 3.95.3f geregistreerd.
Bij de configuratie van Ozie staat onder kaarten de
LAT/LONG weergave op GR. MIN. SEC.
Nu kijk ik op MAPORAMA.COM naar de coordinaten van een bepaald punt en deze site geeft dan bijvoorbeeld;
breedtegraad-lengtegraad:
44° 54' 12" , 6° 38' 46"
44.9035 , 6.6462
(dit is een bepaald punt in Briancon, welke ik OOK kon controleren met behulp van een kabouterkaart van frankrijk)
( later heb ik de punten nog nagekeken met behulp van GARMIN MAPSOURCE deze waren praktisch hetzelfde als die van maporama)
Deze vul ik dan in het calibratiemenu in, enzoverder totdat ik alle negen punten vol heb verspreid over de kaart.
Nadat ik dit heb afgesloten en de kaart opstart en vervolgens weer naar het bewuste punt toega geeft Oziexplorer een ander coordinaat aan als wat ik had ingesteld met calibreren.
Daar zit toch snel een meter of 150 verschil in.
HOE KAN DIT en wat doe ik allemaal fout...
KAARTDATUM WGS84 ?????
KAARTPROJECTIE ??????
en zijn er slimmere manieren om dit te doen??
Groeten van een vertwijfelde beginner
Jan Willem
bewerkt door SoFTSTuFF1 antwoord op deze vraag
Aanbevolen berichten