Spring naar bijdragen
  • 0

Kaarten voor oziexplorer 2 - On-the-fly generatie uit gem database

Vraag

Geplaatst

FF een nieuwe topic om de discussie mbt kaarten voor oziexplorer een iets andere kant op te sturen.

Ik heb de afgelopen dagen wat gespeeld met GEM (zie topic gepost door Ralph) Dit is inderdaad een heel leuk progje!! :D

Wat zo interessant is aan dit progje is het feit dat het de MapQuest kaartjes opslaat voor off-line gebruik. Door genoeg te scrollen leg je zo dus deelkaartjes vast welke je kan gebruiken voor een grotere kaart.

Deze kaart zou in OziExplorer gebruikt kunnen worden. Dit maken van de grotere kaart zou volgens mij relatief eenvoudig gedaan kunnen worden dmv een script dat de deelkaartjes bewerkt en aan elkaar plakt en de bijbehorende calibratie file genereert.

Deze methode heeft de volgende voordelen mbt tot de kabouter  :P  oplossing:

- Kaarten kunnen gegenereert worden voor elke locatie ter wereld (vakantie adres etc.)

- Er kunnen verschillende zoom-levels gebruikt worden

- De gegenereerde kaarten zijn (wellicht) beter geschikt voor PC-scherm gebruik dan stafkaarten, door het kleurgebruik en minder informatie.

- Een aardigheidje is natuurlijk het feit dat mapquest ook satelliet kaartjes genereert dat op dezelfde manier in OziExplorer opgenomen kan worden.

Een aantal nadelen:

- De MapQuest kaartjes bevatten storende informatie zoals het logo en de copyright notice. Door de plaatjes te "knippen" is deze informatie wel weg te werken (de kaartjes overlappen), echter in het midden van de kaart is een rode ster te zien, die niet op deze manier weg te werken is. Vaak valt deze ster in een egaal vlak, en is daardoor onzichtbaar weg te werken (wellicht met pixelzap). Valt deze op wegen/tekst dan is het wat lastiger.

- De MapQuest kaartjes bevatten minder detail (zie ook bij voordelen  :happy: ).

Het krijgen van de deelkaartjes is goed op te splitsen onder de verschillende belangstellenden.

Nog interessanter is natuurlijk ECW / OZF2 kaarten die op eenzelfde manier (dmv een script) te maken is.

Ik ben van plan 2 scripts te maken:

-Een script voor het knip en plak werk. De gebruiker kan de longitude/latitude coordinaten van de linker onderhoek en de rechter bovenhoek opgeven waarna de kaart gegenereert wordt (op een opgegeven zoomlevel)

-Een script dat aangeeft of binnen bepaalde coordinaatgrenzen alle kaartjes bijelkaar gescrolled zijn, en zo niet welke kaartjes er missen.

Ik ben van plan hiervoor Perl te gebruiken. Ik ben daarom opzoek naar een script/utility/code om te kunnen knippen en plakken in gifjes. Iemand suggesties?

Als er mensen zijn die zin/tijd hebben om bij te dragen in de werkzaamheden hoor ik het graag. Ideeen en opmerkingen zijn zeer welkom.

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ja, dat zou leuk zijn als een programmeer-kabouter zich erover buigt. En dan maar gelijk na het plakken van de toch zeker 500 Mb grote kaart er een ECW-compressed heel nederland bevattende kaart van maken. En dan hopen dat Ozi de beloofde ECW-ondersteuning tbt. heeft.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...