Spring naar bijdragen
  • 0

Ozi Explorer 3D

Vraag

Geplaatst

Met bewondering kan ik af en toe kijken met de bijgeleverde AMap viewer naar de Oostenrijkse topografische kaarten. Prachtig hoe je die bergen 3-dimensionaal te zien kan krijgen!

Enige tijd geleden is Ozi 3D gemaakt. Dus iets dergelijks moet ook met Ozi mogelijk zijn. Maar ja, wat hebben we hier nu voor hoogteverschillen? Een beetje in Zuid-Limburg. En waar haal je de hoogtegegevens vandaan?

Ik ben het gaan uitproberen en heb volgens aanwijzingen de Ozi 3D ge-installeerd in de Ozi-folder. Dan krijg ik er een extra menu bij: '3D/Elevation'.

De volgende stap: hoogte gegevens. Wat blijkt nu, de NASA (Space Shuttle enzo) heeft hoogte gegevens van de hele aarde vrij gegeven. Je moet ze wel downloaden via FTP oid. De link is:

ftp://edcsgs9.cr.usgs.gov/pub/data/srtm/Eurasia/

met als user= Anonymus en passw= je email adres.

Voor ons moet je ophalen de zaken in de range N50E002 - N53E008 . Files per vierkante graad dus.

Het gebruikte raster is ongeveer 100 meter.

Uitpakken die handel in de folder 'Elevation Data' (zit in de folder OZI) want anders gaat het fout. Ozi zoekt n.l. daar ter plekke als je niks extra doet. 'Elevation Configuration' kan je wel doen (in menu 3D/Elevation te vinden). Zet daar alles aangevink met als plek de folder "Elevation Data'.

Meer over deze hoogtegegevens kan je vinden bij

Global Elevation Datasets

In bergachtige streken kan je 'gaten' hebben in de data. Op deze site staan links naar progjes om daar iets aan te doen.

Nadat alles werkte kon ik de kaart van Zuid-Limburg pakken en controleren of het een beetje klopte. En ja hoor, tot op zo'n 5 meter afwijking af en toe klopt het met hoogtegetallen op mijn kaart. Echt foute hoogtegegevns heb ik niet gezien.

Het is mij nog niet gelukt om 3D-kaarten van Limburg te maken en te bekijken. Ergens gaat het mis bij mij. Ik zal nu eerst maar eens RTFM gaan doen.

0 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

Er zijn nog geen antwoorden gegeven op deze vraag.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...