Spring naar bijdragen
  • 0

Autoroute mapsource - Wat is nodig voor autoroute in mapsource

Vraag

Geplaatst

Ik ben van plan mapsource te gaan gebruiken. Op de website heb ik de manual gedownload en daarin stond dat afhankelijk van het produkt automatic route mogelijk is.

Er staat niet bij of dit afhankelijk is van de kaarten of van het programma mapsource.

Weet iemand hier antwoord op?

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Mapsource kan automatisch routes via de wegen genereren. Op het computerscherm is deze route via de wegen precies zichtbaar. Let wel dat je in MapSource uitsluitend MapSource's eigen kaarten kunt gebruiken.

De route zal tussen begin- en eindpunt een aantal hulppunten bevatten. Je kunt overigens op eenvoudige wijze ook zelf tussenpunten aanbrengen. Breng je de route over naar je GPS, dan krijg je een route met rechte lijnen van hulppunt tot hulppunt.

Van de draagbare GPSsen zal alleen de GPS V weer de precieze route via de wegen kunnen vertonen, op voorwaarde dat je van het betreffende gebied de detailkaart hebt geladen. Overigens kan de V ook zelf de route genereren.

P.S. Zou je alsjeblieft een andere Avatar willen kiezen. Deze is al in gebruik bij onze veelschrijver Prof. Y. Lupardi.

Edited By lex on juli 02 2002 at 15:27

• 0
Geplaatst

Wat ik wil bereiken is dat mapsource tussen twee punten de route via allerlei wegen gaat berekenen. Ik weet niet of dat mogelijk is?

Bijvoorbeeld ik klik een straat in Groningen aan en een straat in Leeuwarden. Hierna zou mapsource de route via de weg moeten bereken. Niet hemelsbreed.

Moet je dan iets speciaal doen in mapsource?

• 0
Geplaatst

Het laten berekenen van een route gaat als volgt:

Je kunt een aantal voorkeuren instellen, de belangrijkste is of de route rechtstreeks moet verlopen, of via wegen, ik ga nu uit van wegen volgen. Dan kun je nog voorkeuren instellen voor een snellere of een kortere route, met eventueel vermijding van snel- of tolwegen, U-bochten, enz..

Je klikt begin en eindpunt aan van de route. MapSource berekent (snel) een route tussen de twee punten, geheel verlopend via wegen.

Tussen begin- en eindpunt is nu een soort elastiek gespannen, via de wegen. Als je de route anders wilt hebben kun je dit elastiek in het midden 'beetpakken' en de route verleggen door het elastiek naar een punt van jouw voorkeur te trekken. Hier komt dan een tussenpunt, via welk de berekende route zal blijven lopen, nu geheel of gedeeltelijk langs andere wegen.

Er zijn nu twee elastieken, via de wegen gespannen tussen de drie vaste punten. Je kunt doorgaan met punten bijmaken, je kunt ze verplaatsen, of ook weer weghalen, net zolang tot de route naar je zin is. Maar vaak zal begin- en eindpunt, samen met je voorkeuren, voldoende zijn.

En bedankt voor het wijzigen van je Avatar. Maar kijk eens in de lijst van ingebruik zijnde Avatars, want ik geloof dat ik deze ook al ken.

Edited By lex on juli 02 2002 at 20:07

• 0
Geplaatst

Boefje, je nieuwste avatar vind ik prachtig. ;)

Dat is nog eens een manier om de stashes op te graven.

Hij is het echt waard om in bovengenoemde lijst geplaatst te worden.

• 0
Geplaatst

Welke versie mapsource en welke versie kaarten gebruik je? Ik heb een versie van mapsource waarin dit niet mogelijk is :exclamation:

• 0
Geplaatst

Ik maak vaak routes aan in Ozi Exporer. Maar ja, dan gaat alles wat wordt aangegeven ín rechte weg 'zoals een vliegtuig vliegt'. In een auto wil men graag wegen volgen.

Als je nu MapSource hebt dan kan je het volgende gaan doen: importeer in G7toWin (download dit programma bij http://home.attbi.com/~g7towin/  ) de .rte (ozi route) file. Dan exporteren in een format geschikt voor MapSource. Daar is een truc voor die je moet weten.

Ga naar het configuratiescherm van G7toWin. Dan zie je in de linker onderhoek aangevinkt staan "Output is Ozi/Fugawi". Ga die nu ontvinken en er komen twee nieuwe keuzes te voorschijn (Grote Verrassing!!!): "MapSource 4.07 Frmt" en "TTQV PCX5 Format". De eerstgenoemde aanvinken.

Nu kan de gesavede route Mapsource in en voor auto-routing gebruikt worden (zie vorige teksten in deze draad over hoe).

Slotopmerking: zo kan men ook tussen Ozi format en PCX5 converteren.

• 0
Geplaatst

Een aanvullende vraag hierop. Hopenlijk komt de thread wel op gang...

Ik maak een route in MapSource tussen A en B.

Ik download deze naar mijn Legend.

Als de route te lang is (lees teveel punten bevat) dan komt hij maar deels in de Legend. De downloader waarschuwt hier niet voor noch knipt hij hem automatisch op.

Hebben anderen dit probleem ook en hoe lossen ze het op?

Ikzelf maak dan maar verschillende routes aan en als die nog te lang zijn, dan verwijder ik er handmatig punten uit.

Andere suggesties of oplossingen?

• 0
Geplaatst
Ik maak een route in MapSource tussen A en B.

Ik download deze naar mijn Legend.

Als de route te lang is (lees teveel punten bevat) dan komt hij maar deels in de Legend. De downloader waarschuwt hier niet voor noch knipt hij hem automatisch op.

Hebben anderen dit probleem ook en hoe lossen ze het op?

Ikzelf maak dan maar verschillende routes aan en als die nog te lang zijn, dan verwijder ik er handmatig punten uit.

Andere suggesties of oplossingen?

Hi,

Ik heb het zelfde "probleem" met mijn Legend, heb ook voor dezelfde oplossing gekozen. Werkt prima, de eerste keren dat mijn route door de Legend -zonder melding- "afgekapt" werd, heb ik me wel afgevraagd wat ik mogelijk fout had gedaan.

SY Etienne :D

• 0
Geplaatst
Welke versie mapsource en welke versie kaarten gebruik je? Ik heb een versie van mapsource waarin dit niet mogelijk is :exclamation:

Hi,

Met de Mapsource versie 4.09 is het in iedergeval mogelijk om routes te genereren (automatisch tussen 2 of meer punten). Naar keus; snelste, kortste ed. Vorige versies boden deze functionaliteit ook al.

Wat je wel nodig hebt zijn de Mapsource MetroGuide kaarten. Met de Mapsource Route & Recreation kaarten wordt niet de route over de weg berekend! :D

SY Etienne :D

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...