Gast leprechaun7 Geplaatst 16 september 2002 Geplaatst 16 september 2002 ik wou dat mijn gps zo goed in lijn bleef, maar ik heb de volgende vraag aan de prof als ik een cache plaats dan schakel ik mijn toestel uit en controleer opnieuw de positie en soms zit hij er dan wel 20M naast zelfs in open veld.ik blijf dan in en uit schakellen en posities inlogen tot de gps mij exakt terugbrengt op de plaats.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 16 september 2002 Auteur Geplaatst 16 september 2002 Voor het goede begrip: Om het simpel te zeggen is wat ik hier laat zien hetvolgende: ik omzeil alle computer-positieberekeningen in de GPS zelf. Ik pik de als het ware ruwe ontvangstgegegevens op. Het positie berekenen doe ik dan op een echte computer en betrek daarbij ontvangsgegevens van nog een GPS (die in Delft). Dan krijg ik er redelijk nauwkeurige afstanden uit. Dus een relatieve positie tov. Delft station. En omdat de positie van Delft station op de aardkloot heel precies bekend is, kom ik zo op een absolute positie. Neem nu je GPS in vergelijking. Die gaat eerst kijken waar de satellieten zijn, krijgt satellietgegevens binnen en na een heel korte tijd heeft hij alle bruikbare satellieten afgewerkt.Dan gaat er gerekend worden en vindt hij een positie. Na een aantal malen dit gedaan te hebben heeft die een indruk van de variabiliteit: hoeveel verspringt bij iedere nieuwe meting de positie? Die kan die dan in EPE uitdrukken. Vaak heb je een getal zoals b.v. 13 meter. Vele malen per seconde zullen de laatste twee cijfers van je positieaanduiding verspringen. Zo snel dat je niets kan aflezen. Wat doet men dan? Dempen die handel net zoals je met veren doet (schokbrekers). Ik geloof dat ze de methode in de digitale signaalverwerking een Kalman-filter noemen. Het effect is: voorgaande metingen leggen gewicht in de schaal bij de huidige positie. Te weinig demping en je positie verandert voortdurend terwijl je stilstaat (en dan kan de GPS dus denken dat jezelf (zinloos) beweegt, afgelegde weg wordt te lang). Teveel demping en je positieverandering werkt te traag door. Sta je stil dan doet het display net alsof je nog even door loopt. Het door jouw geobserveerde effect komt tot stand doordat je na het aanschakelen blijft stilstaan. Hij komt er dan pas achter dat je beweegt als er steeds maar posities buiten de - na initialisatie berekende - EPE vallen. Ik theoretiseer maar wat. In ieder geval is bekend dat iedere GPS (type/software afhankelijk) een 'bias' heeft in de positie van een paar meter. Dat merk je pas als je posities statistisch gaat zitten middelen op een punt waarvan de coordinaten bekend zijn. Geen probleem voor mensen die je cache zoeken met eenzelfde type GPS maar anderen komen systematisch een paar meter mis. Mijn GPS geeft me de mogelijkheid tot 'middelen' als ik stilstaand een waypoint opsla. Heeft die van jouw het niet dan is de volgende manier ook goed: zet je tracklog aan op '' iedere seconde loggen'. Haal dan thuis de track je computer in en met geschikte software 'middel' je de trackposities.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 20 september 2002 Auteur Geplaatst 20 september 2002 Zoals een eindje terug gemeld gebruik ik GeoGenius (GG) van Trimble/Terrasat om mijn postprocessing data door te rekenen. Met OMNI zou ik het ook moeten kunnen maar ik krijg de goede MS-DOS configuratie niet voor elkaar. Gisteren heb ik ontdekt dat bij:Ashtech ook een postprocessing prog te halen is. Het is MSTAR van Magellan (vroeger Ashtech). De versie aldaar dateert uit 1996, heeft een groot Y2K probleem, last met Europese nav-files etc. maar na een tijdje ploeteren ben ik eruit. Ik kan een oplossing eruit krijgen die op een paar centimeters na klopt met wat ik al eerder had uitgerekend (voor Zuiddijk) met GG. Maar hoe die dat doet: dat is diep verborgen vanwege gebruiksvriendelijkheid. Dan heb je meer aan GeoGenius alhoewel daarbij het grootste deel van de aangeboden info boven mijn pet gaat. Kijk maar eens op mijn homepage. http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_accuracy.htm
Aanbevolen berichten