Spring naar bijdragen

Ik zoek mede log-genoten - Beginnende meetbouters/sters aanmelden

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Het is geen spelfout: ik zoek mede-loggers. Wat wil ik doen dat ik niet alleen kan? De nauwkeurigheid van GPS tot de limiet voeren. Op mijn page   over gps-accuracy (engels) staat al wat erover.

Vandaag kwam ik in het bezit van de coordinaten (tot op de cm) van een punt bij Leiderdorp. Samen met het mij bekende kernnetpunt te Hazerswoude (op de millimeter precies bekend) kan ik nu eigen precisie metingen verrichten.

Een GPS die met een laptop staat te loggen op het ene punt en een ander die hetzelfde doet op het andere punt tientallen kilometers verder gedurende zeg een uur tegelijkertijd.

Sinds kort is bekend hoe je de satellietgegevens uit de binnenenkomende data moet halen. Dan heb je alles wat nodig is voor postprocessing zelf in huis (behalve die tweede GPS dan dus).

Zijn er belangstellenden voor deze amateuristische wetenschapsbeoefening?

• 2 weeks later...
Geplaatst

ja hoor!

wil je wel een beetje tegemoetkomen denk ik zo :-)

hoe heb je dat in gedachten?

groetsen,:hehe:

Gimli -- tijdelijk in de lappenmand :-(

Geplaatst

Hallo Gimli,

van harte beterschap  en dat je gauw weer uit je lappenmand mag kruipen :-)

Misschien kan je even je GPS Map 76S buiten leggen en met een kabel aan je laptop verbinden. Dan de software van Antonio T Galan downloaden en zien of het werkt.

Jouw GPS staat n.l. nog niet in het lijstje:

http://artico.lma.fi.upm.es/numeric....0000000

Dus daar hangt het op. Doet-ie-t-of-doet-ie-t-niet?

Voor de mede-lezers: ook de Etrex 2.10 en de Legend 2.24 staan nog met een groot vraagteken. Wie wil helpen om weer een paar vragen de wereld uit te helpen?

Groetjes

Edited By Prof. Y. Lupardi on juli 04 2002 at 19:50

Geplaatst

hmmmz...

zal ik eerst gauw eens een laptopje regelen..

maar dat is nog wel te doen denk ik zo..

komt wel goed hoor!

groetsen,

Gimli  :hehe:

• 2 months later...
Geplaatst

Klinkt interessant, laptop heb ik wel.

Een uurtje in het weekend ook wel.

En meetpunten heb ik ook wel ;)

Laat maar eens horen wat het plan is.

Geplaatst

De afstand tussen beide moet in de buurt van de 10 km liggen. Graag niet veel meer.

Mij lijkt het beste om op de punten in Leiderdorp en Hazerswoude tegelijk te meten en dan de referentie van Delft erbij betrekken. Dan zitten we met drie punten die heel nauwkeurig bekend zijn (door anderen gemeten) en kunnen we onze eigen resulaten daarmee vergeleken worden.

Zullen we het per telefoon er even verder over hebben, waar wat wanneer?

Geplaatst

Hooi Speerpunt,

leuk dat jij ook een voortrekkersrol wil spelen.

Jij hebt geluk want voor zover ik weet zijn de Belgische referentiestations vrij opvraagbaar. Dus probeer eens of je in je buurt wat kan meten.

Iets doen in Zuid-Nederland (binnen het bereik van ons RD-rooster) is op het moment niet zo aan de orde. Dan moet er over afstanden van meer dan 80 km worden gewerkt (vanwege wat mij  beschikbaar staat aan nauwkeurige punten) en dat is voor baselines erg lang. En dan komt het probleem om de hoek kijken: zien we beide wel dezelfde satellieten de hele tijd?

Zijn in België jullie kernnetpunten wel op de millimeter vrij op te vragen? Hier kosten ze een fortuin.

PS. Hoe gaat het met Mr. Bannerjee?

Edited By Prof. Y. Lupardi on sept. 08 2002 at 17:00

Geplaatst

Jazeker, Zoetermeer is dichtbij in deze. Ik zou zeggen: zoek een mooi plekje voor je drieën: laptop, GPS en jezelf met goed uitzicht (op de satellieten).

En dan met de async software proberen een uurtje data te verzamelen.

Dan kan ik de zaak hier met de GeoGenius software verwerken en zien wat het oplevert. Lukt het dan krijgen we de volgende stap.

Geplaatst

Om een indruk te geven aan de lezers wat we proberen te bereiken heb ik de metingen van mijn dakkapel eens in een grafiek gezet.

image

De lijnen geven de halve meters (dus om de 50 cm.) aan. Je ziet een nette puntenwolk en een paar uitschieters. Bestudering van die afwijkende metingen gaf aan dat er wat mis was en dat ze buiten beschouwing gelaten kunnen worden. Uit de resultaten van de berekingen blijkt duidelijk wanneer de data onbruikbaar is.

Concluderend: we zitten met een 90 procent betrouwbaarheid in een cirkel van 30 cm diameter!

Direct was iemand nieuwsgierig naar de hoogtemetingen. Daar heb ik ook maar even een grafiek van gemaakt. Die loopt van 8 naar 11 meter.

image

Behalve een uitschieter ligt alles tussen de 9,5 en 10 meter met een gemiddelde van 9,7 meter. Het is bekend dat hoogtemetingen altijd onnauwkeuriger zijn dan de horizontale positie. Dat zie je ook nu: zeker een factor 2. Maar wat wil je: de helft van de satellieten staan onder de horizon en die meet je niet! Alles komt 'van 1 kant' in dit geval..

Edited By Prof. Y. Lupardi on sept. 11 2002 at 13:18

Geplaatst

De clou is: ik kan alleen maar de gegevens van de stations Delft (dat is vlakbij mij), Terschelling, Westerbork, Kootwijk en Eijsden krijgen. (AGRS stations)

Er zijn wel meer stations maar die zijn volledig commercieel en (ik heb het niet gevraagd) die zien je aankomen met 'gratis aub. voor wetenschappelijk onderzoek' (denk ik).

Het kan zijn dat er vlak over de grens wel publiekelijk toegankelijke stations zijn.

Op dit moment werk ik over afstanden van max 20 km. Maar wat er gebeurt als dat meer wordt; ik weet het niet.

Dit vergt dus nader onderzoek. Een mens (en zeker een professor) is ook nooit klaar met vragen stellen...

Kan je eens zien of het async gebeuren bij jouw lukt? Dan kan ik wel met GeoGenius het doorrekenen.

Nog even zo maar een losse opmerking: ik heb zonder dralen een nieuwe licentie van Terrasat / Trimble gekregen. Doordat de systeemharddisk was verwisseld liep de verificatie van de licentie vast. Ik vind dat er tof van ze: zo'n brok dure software (in gecastreerde vorm weliswaar) beschikbaar stellen.

Trouwens: heeft iemand de OMNI software lopend gekregen???? Dat is n.l. een nog beter alternatief.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...