Spring naar bijdragen

Vraag

Geplaatst

De Oostenrijkse topografische kaarten 1:50.000 zijn te koop op 2 CD's voor 100 euro. Zoals je kan verwachten met een eigen viewer. En zo te zien aan afbeeldingen bij BEV is dat een goed ding die veel kan.

Om even wat technische aanprijzingen te geven:

Kombinationen der Koordinatensysteme mit Referenzsystemen:

Geographische Koordinaten bezogen auf WGS84 / ED50 / PD / MGI

UTM Koordinaten bezogen auf WGS84 / ED50

UTMREF bezogen auf WGS84 / ED50

Gauß-Krüger Deutschland bezogen auf PD

Gauß-Krüger Österreich bezogen auf MGI

Bundesmeldenetz Österreich (BMN) bezogen auf MGI

Maar Oostenrijk is nogal bergachtig. Hoogtelijnen zijn aardig maar dat kan allemaal beter met een 3D plaatje:

3D-Funktionen:

Höhenprofil (Geländeschnitt) einer gewählten Route

Plastische Darstellung als Schummerung in der Landkarte

Höhenrelief

3D-Betrachtung mit Rot-Grün-Brille

Perspektivansicht der Karte mit Einstellung der Lichtquelle

Anzeigen von Höhenschichten in gewünschten Farben und Intervallen

Nu is er ook een Ozi 3D maar die heb ik nooit ingezet (nog).

Zijn er mensen in ons platte landje die dat wel gebruiken voor vacantiedoeleinden?

En bovenal zou ik willen weten hoe deze Oostenrijkse Viewer afsteekt kwa mogelijkheden bij Ozi 3D.

En wel speciaal die "Perspektivansicht der Karte mit Einstellung der Lichtquelle"ziet er heel fraai uit.

prod_bild3.jpg

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ik ben over de Oosterijkse kaarten zeer te spreken. Hoogtedata prima en ook de 3d functie is indrukwekkend. Echter, de gebruikersinterface is met een gps sterk onvoldoende. Ik heb TTQV gebruikt om de kaarten in te lezen en met de gps te communiceren. Ik zal binnenkort eens kijken of Ozie 3d dit ook kan. Voor deze prijs heb je een heel mooi produkt. De zwitsers kunnen hier nog wat van leren

• 0
Geplaatst

Wandelend door Oostenrijk zal je waarschijnlijk gebruik maken van papieren kaarten. Aan te bevelen vallen de BEV-Karten van 1:25.000. Die hebben meestal een raster en indeling volgens het Bundesmeldenetz Ö (niet D). Het is maar de vraag of je GPSr deze Oostenrijkse mapdatum kent. De Garmins hebben een 'Austria', andere merken kunnen het MGI noemen.

Maar is het er niet dan moet je de 'User' instelling gebruiken.

T.o.v. WGS84 zou de schuif zijn:

LCL to WGS84

- Delta A = 739,845

- Delta F = 0,10037483

- Delta X = 596

- Delta Y = 87

- Delta Z = 473

En verder: er worden 3 meridaan stroken gebruikt (het is Gauss-Krüger oftewel Transverse Mercator projectie) en op de kaarten staat welke .

De gegevens die je nodig hebt zijn dan:

M28 M31 M34

Origin: E010° 20,000´ E013° 20,000´ E016° 20,000´

Maßstab: 1,0000000 1,0000000 1,0000000

Ostversatz: +150000 +450000 +750000

Nordversatz: -5000000 -5000000 -5000000

De http://www.garmin.at/Info_Service/meldenet...z/meldenetz.htm Oostenrijkse Garmin heeft op zijn site staan hoe je e.e.a. voor hun GPSr's dient in te stellen (met screendumps!).

Hoe een en ander in Ozi toegaat: wie weet het?

Verder: is is ook heel mooi luchtfotomateriaal te vinden. Zie maar bij http://doris.ooe.gv.at/

• 0
Geplaatst

Ik reageer wat laat (misschien wel veel te laat) maar ik heb hier voor me liggen 2 CD's met alle Alpenvereinskarten van de Oostenrijkse Alpenvereniging. Allemaal 1:25.000, praten in WGS84 met je GPS.

Ze werken met een eigen viewer, maar zo te zien werkt die goed.

Het zijn alleen kaarten van alpiene gebieden, maar ze zijn wel erg mooi.

• 0
Geplaatst

Nee hoor, nooit te laat. Er is en blijft belangstelling voor deze kaarten.

Weet je ook de naam van de viewer? Soms iets als AMap of Dornier Viewer? Want dan is het dezelfde viewer als voor de officieele Oostenrijkse digitale topo-CD's.

Kan je zien wat voor soort kaartenfiles het zijn (de extensie.).?

Ik weet niet of je vermelde CD's hebt maar is er veel verschil (behalve in schaal) tussen deze verzamelingen?

• 0
Geplaatst

Het gaat om alle kaarten die uitgegeven zijn door OeAV. 49 stuks, verschillend van oppervlakte en elkaar deeld overlappend. Ze bestrijken steeds per stuk een berggebied. (Zillertal West, of Schobergruppe). Er is onder bergbeklimmers vaak discussie wie de mooiste klimkaarten maken, de Oostenrijkers of de Zwitsers. Ik vind de Zwitserse iets te zwaar geschaduwd, maar ik heb altijd geklommen in Oostenrijk, vandaar. Ik vind het prachtkaarten.

Ze komen op 2 CD's en op iedere CD staat de viewer en een aantal kaarten. je kunt ze installeren, maar ook van de CD lezen. Ik kan geen naam van de viewer ontdekken, en per kaart zijn er drie bestanden met de volgende extensies: .gmp (ongeveer 20 Mb), .gvg (1kb) en _L.gmp (zal wel een thumbnail zijn voor de overzichtskaart). Ze kosten €70,- voor de hele set. Het is me opgevallen dat ze relatief onbekend zijn.

De viewer is in het Duits. Das wel even wennen. "Bitte Datei auf Festplatte speichern."

De kaartdatum is WGS84, coördinaten kunnen worden aangegeven in G.M.S en als UTM.

Je kunt waypoints aangeven, en routes, er is een route-editor, en je tracks down- en uploaden. Je kunt niks instellen, maar bij werkte het met een GPS12 en een Geko 301.

Enne... Prof, jij hebt toch ook een 301? Ik zoek nog een Nederlandse gebruiksaanwijzing te leen voor een paar dagen. Ruilen? Misschien even per PM overleggen.

Jaap

• 0
Geplaatst

Jaap,

Ook ik ben vers en heb de Oostenrijkse Alpenkaart aangeschaft.

Ik heb het probleem dat mijn GPS via een USB kabel wordt aangesloten en deze poortkeuze niet beschikbaar is in de opties van het programma.

Overigens, weet jij een manier om in Oziexplorer de kaarten te laden.

De bestanden kan ik wel vinden maar de extensie GMP kan ik niet laden.

Groet,

Jos :cry:

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Jos,

Ik moet bekennen dat ik de kaarten pas heb nadat ik afgelopen zomer in Oostenrijk was. En dat ik mijn GPS pas een paar maanden heb.

Ik heb dus nog nooit ook maar 1 waypoint via de AV-karten naar de GPD gestuurd.

Maar ik kan je misschien wel verder helpen.

Als ik in het programma klik op GPS en dan op Wegpunkte verwalten, dan kun je in een venstertje je COM-poort aangeven. Bij mij geeft ie dan van boven naar onder de volgende opties: Auto, USB, en dan COM 1, COM 2 etc. USB behoort dus tot de mogelijkheden.

Misschien komt dat omdat ik een update heb gedownload van de site van de OEAV. Ik heb nu versie 1.3.1.0.

Die update was overigens gratis.

Nee, ik weet geen manier om die kaarten in Ozi te importeren. jammer genoeg.

'T zijn wel mooie kaarten hè?

Groet

Jaap

bewerkt door Jaap Driest
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...