de Roode Lantaarn Geplaatst 24 januari 2005 Geplaatst 24 januari 2005 Misschien wel maar een gemiddeld EPE tussen de 5 en 1 meter lijkt me niet slecht. Sneek was ook extreem. Eigenlijk zou je het eens moeten testen met twee gelijke ontvangers op de zelfde positie waarvan er bij een Waas is uitgeschakeld. Overigens een andere tekortkoming is dat de Magellan geen negatieve hoogtes (lees dieptes) kan aangeven. Dit schijnt iets te maken te hebben met Maritieme angsten. Hoogte -30mtr = Nat, zout en benauwd. Ger@ld.
Kruimeldief Geplaatst 24 januari 2005 Geplaatst 24 januari 2005 Eigenlijk zou je het eens moeten testen met twee gelijke ontvangers op de zelfde positie waarvan er bij een Waas is uitgeschakeld. Ik zou haast zeggen wat let je, maar om nu een event af te wachten waar misschien 2 Magellans tegelijk aanwezig zijn..... Overigens een andere tekortkoming is dat de Magellan geen negatieve hoogtes (lees dieptes) kan aangeven.Dit schijnt iets te maken te hebben met Maritieme angsten. Hoogte -30mtr = Nat, zout en benauwd. Het is vreemd ja, maar niet onoverkomelijk. Ook dat gebruik ik nooit
Team Firefox Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 @kruimeldief Voor zover ik begrepen heb zijn er naast de grondstations voor WAAS ook 4 satellieten in de ruimte op geostationaire basis aktief. Wij ontvangen er daar twee van, eentje ten westen en eentje ten oosten van Afrika. Vanuit Nederland gezien hangen die ergens tussen de 20 en 30 graden boven de horizon.
Woezel & Pip Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 (bewerkt) Ik vraag me af waar al die Magellanbezitters nu blijven met hun raad en daad in dit draadje naar jou toe. Kruimel <{POST_SNAPBACK}> Ben errug druk, lees af en toe snel ff forum over en dan weer werken.... Wel kan ik, reeds drie jaar cachende met een Megallan Sportrak Pro, als enig probleem melden het batterijensleetje. Door dit onderdeel heb ik reeds twee keer een nieuwe gps gekregen en voor de derde keer een nieuwe achterkant gekregen. Gebeurt het nog een keer, krijg ik gratis een nieuw ander model van Megallan. Voor de rest bevalt het apparaat mij uiterst best. Met welke Garmin ik ook wel eens samencache, altijd weer: onder dik bladerdek stokt de garmin terwijl de mijne gewoon doorgaat Natuurlijk krijg je dan te horen dat het suggestief zou zijn; prima, maar ik kan doorlopen en dat is wat ik wil. Wel is de Megallan wat traag, maar als je daar op rekent en dus de laatste vijftig meter al gaat zoeken waar je voor komt, is dat geen enkel probleem. Anders loop je wel eens 50 meter door en kan dan weer 50 meter terug. Zo goed Kruimel?? Btw: Op 2 april ben ik op multi event dus als er nog meer Megallans zijn, kunnen we eens vergelijken?? 25 januari 2005 bewerkt door dwarreltje
de Roode Lantaarn Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 Dan gaan Dwarreltje en ik en vergelijkend WAAS onderzoek doen.
Kruimeldief Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 @kruimeldief Voor zover ik begrepen heb zijn er naast de grondstations voor WAAS ook 4 satellieten in de ruimte op geostationaire basis aktief. Wij ontvangen er daar twee van, eentje ten westen en eentje ten oosten van Afrika. Vanuit Nederland gezien hangen die ergens tussen de 20 en 30 graden boven de horizon. <{POST_SNAPBACK}> Er zijn 2 geostationaire Inmarsat sattelieten in gebruik voor WAAS/EGNOS in de testfase die afgerond had moeten zijn in 2004. Helaas is men nog aan het testen. Na de testfase komt er een geostationair satteliet bij. Ik geloof dat er in totaal 42 grondstatiosn zouden komen in Europa, geen enkele in Nederland. Het enige wat WAAS/EGNOS doet is een correctie uitvoeren op de sattelietsignalen en daarmee er voor zorgen dat de bij een goed ontvangst in plaats van een EPE van minimaal 3 meter, een EPE van 30 cm zouden krijgen. Dan is cachen niet leuk meer. Maar, juist omdat je met grondstations te maken hebt, ben je afhankelijk van de horizon, en daarom werkt het alleen maar goed voor Scheepvaart en luchtvaart. Men kan nu nog steeds niet met zekerheid zeggen of WAAS/EGNOS nu voor ons, op het land een voordeel of een nadeel zal zijn. Tot nu toe wordt nog steeds afgeraden om WAAS/EGNOS in te schakelen. Kruimel
Kruimeldief Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 Zo goed Kruimel?? Als je het zo vraagt Dwarreltje, hoe kan ik dan nog zeggen dat het niet goed is? Het is goed zo Dwarreltje, dankjewel Btw: Op 2 april ben ik op multi event dus als er nog meer Megallans zijn, kunnen we eens vergelijken??: Tja, ben benieuwd. Kruimel is wel vrij die dag.
Team Firefox Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 Dit even van een ander forum gehaald: SporTrak: Standard Software Update V1.10 WARNING: Uploading software or firmware to a receiver for which it is not designed may render it inoperative. This update is designed only for the SporTrak. System Requirements: * SporTrak receiver * PC with Microsoft Windows® 95, 98, 2000, XP, ME, NT 4.0 or higher * One available COM port * Power/data cable for your GPS receiver, which may be purchased from your local Magellan dealer or by calling: 909 394 5000 Download Instructions You must follow instructions exactly to avoid corrupting your unit's flash memory. 1. Connect your receiver to your PC using the PC or Power/Data Cable. 2. Turn on the receiver and press the NAV key to get the Satellite Status Screen. 3. Make sure the batteries are at least 50% full. 4. Clear memory (waypoints and routes will be lost) by pressing MENU from any screen, select ‘Setup’, ‘Clear Memory’, then select ‘All’ and ‘Yes’. The unit will turn off automatically. 5. Turn on the receiver and press the ENTER key. 6. Select the MAGUP executable file from your PC. When you see the message "Updating to version x.xx. Proceed with software upload?" select “Yes”. 7. When the software upload is started, the message "Uploading code file – xxxxxxxx.hex" will appear. Code upload should take only a few minutes. 8. After the executable code upload is complete, the statement "upload of code complete" will appear. Your unit should automatically restart. If not, disconnect the batteries to turn off the unit. 9. Turn on the unit again and clear memory (waypoints and routes will be lost) by pressing MENU from any screen, select ‘Setup’, ‘Clear Memory’, then select ‘All’ and ‘Yes’. The unit will turn off automatically. If the above clear memory procedure cannot be executed because certain screens are not accessible, another method for clearing memory is as follows: Make sure the unit is off. If you are not sure, remove batteries then reinstall the batteries. Press and hold the MENU key then press and hold the POWER key. The unit powers up and the ‘Clear all memory?’ message comes up. Select ‘Yes’ and press ENTER and the unit will clear memory and turn off automatically.
Team Firefox Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 En deze: The units are permanently in the WAAS mode which can't (easily) be switched off. This will be a problem for users far outside the WAAS and EGNOS correction areas. For example, users in Australia have reported significant position errors introduced by receiving the POR satellite's WAAS corrections. For those that MUST deactivate WAAS, perform the following keystrokes (not approved by Magellan and may lock up the receiver): MENU, Right, Left, Right, Left. A "00" box appears. Rocker up to "03", Enter. Another Enter will deactivate WAAS. Esc, Esc, and then power off. (This is important; other keystrokes may lock up the unit). To turn WAAS back ON, rocker back up to "03" and press Enter.
Team Firefox Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 And this one: Wij hebben nu twee keer een misaanwijzing tijdens het cachen gehad: beide keren zo rond 15.00 uur, dat tijdstip is al eens eerder hier genoemd. De eerste keer in een bebost/bebouwd gebied en 5 km ernaast, de tweede keer net nadat ik uit de auto gestapt was en 10 km misaanwijzing. Sindsdien de elevation op 2D gezet (staat standaard op 3D!) en geen problemen meer gehad. Die 3D hebben we in Nederland amper nodig in ons platte kikkerlandje.
De Roode Loper Geplaatst 23 mei 2005 Geplaatst 23 mei 2005 Ik had een probleem met het batterijvak van de SporTrak (basis uitvoering). Je moest 'm er bijna met geweld indrukken. Toen kwam het volgende probleem, het schroefje was lam. Je kunt dan wel gaan cachen met ducktape over het batterijvak, maar dat is niet de bedoeling . Eerst een mailtje gestuurd naar Notter. Die verwezen mij door naar Holland Nautic in Apeldoorn (de importeur). Telefonisch een afspraak gemaakt en vanmiddag daar geweest. Het eerste probleem zat hem in het rubber bandje dat in de loop der tijd uitzet. Was bekend probleem. HN heeft nieuwe dunnere bandjes laten maken. Probleem 2. Het schroefdraad van het schroefje van het batterijvak was versleten. Oplossing: Nieuw batterijvak met nieuw rubber bandje. Ik sloeg achterover van de kosten, want deze bedroegen € 0,00 . Ik vind dit een nette oplossing en hulde aan de mensen van Holland Nautic in Apeldoorn
de Roode Lantaarn Geplaatst 23 mei 2005 Geplaatst 23 mei 2005 En zo blijkt maar weer dat er weinig verschil zit in service van Garmin en Magellan. Gewoon TOP.
Woezel & Pip Geplaatst 23 mei 2005 Geplaatst 23 mei 2005 Ik had een probleem met het batterijvak van de SporTrak (basis uitvoering). Je moest 'm er bijna met geweld indrukken. Toen kwam het volgende probleem, het schroefje was lam. Je kunt dan wel gaan cachen met ducktape over het batterijvak, maar dat is niet de bedoeling . Eerst een mailtje gestuurd naar Notter. Die verwezen mij door naar Holland Nautic in Apeldoorn (de importeur). Telefonisch een afspraak gemaakt en vanmiddag daar geweest. Het eerste probleem zat hem in het rubber bandje dat in de loop der tijd uitzet. Was bekend probleem. HN heeft nieuwe dunnere bandjes laten maken. Probleem 2. Het schroefdraad van het schroefje van het batterijvak was versleten. Oplossing: Nieuw batterijvak met nieuw rubber bandje. Ik sloeg achterover van de kosten, want deze bedroegen € 0,00 . Ik vind dit een nette oplossing en hulde aan de mensen van Holland Nautic in Apeldoorn <{POST_SNAPBACK}> De enige problemen die ik heb gehad met mijn Megallan sportrak Pro, zijn dezelfde die hier opgenoemd zijn. Continu problemen met het battterijensleetje. Rubber randje, sleetje wil er niet meer in, wil er niet meer uit, schroefje breekt af (tot twee keer toe).... Kortom, inderdaad een bekend probleem. Heb twee keer een nieuw apparaat gekregen, twee keer een reparatie. Bij de vierde keer de afspraak dat bij het volgende probleem ik een nieuw, ander model van de Megallan zou krijgen. Dat gebeurde dus binnen een half jaar.... Zonder problemen toen een Megallan Meridian Platinum gekregen. Duurder, maar zonder bijbetalen. Dit alles bij Bever sport te Utrecht, i.s.m. filiaal Eindhoven.
Kiddooz Geplaatst 14 september 2005 Geplaatst 14 september 2005 (bewerkt) Ik heb een sporttrackPro sinds ruim een jaar. Het enige probleem dat ik soms heb is een afwijking van enkele tientallen meters. Rij ik of loop ik ineens naast de weg i.p.v. erop Soms loopt het pijltje nog door terwijl ik al stil sta.... Verder ben ik alleen maar tevreden met het apparaat. Heb net nieuwe oplaadbare batterijen gekocht omdat de vorige soms wel snel leeg waren.... Gisteren 3 caches gedaan en bij alle caches was de afwijking minimaal, bij Filozovi-meer zelfs nihil (ik stond erop en keek er naar ) 14 september 2005 bewerkt door Kiddooz
Gast aeacus Geplaatst 2 november 2005 Geplaatst 2 november 2005 Op de website van futurumshop.nl staat een aanbieding van de Sportrak. Hierdoor ben ik gaan twijfelen om of deze SporTrak te kopen of de Garmin Geko 201. Kan iemand mij vertellen wat de meerwaarde van de SporTrak boven de Geko 201 is? Welke GPS zouden jullie mij kunnen adviseren om te kopen?
Aanbevolen berichten