Spring naar bijdragen

3 leden hebben gestemd

1. 1. Welke afwijking heeft jouw hoogtemeter

• meer dan 1000 m
      0
    • tussen 500 m en 1000 m
      0
    • tussen 250 m en 500 m
    • tussen 100 m en 250 m
      0
    • tussen 50 m en 100 m
      0
    • tussen 25 m en 50 m
      0
    • tussen 10 m en 25 m
      0
    • tussen 0 m en 10 m
    • tussen -10 m en 0 m
      0
    • tussen -25 m en -10 m
    • tussen -50 m en -25 m
      0
    • tussen -100 m en -50 m
      0
    • tussen -250 m en -100 m
      0
    • tussen -500 m en -1000 m
      0
    • minder dan -1000 m
      0

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Al enige weken heb ik contact met Garmin over mijn Vista Hcx over de ingebouwde druksensor. (Ook bij andere toestellen wordt deze sensor wel gebruikt.) Deze druksensor kan worden gebruikt om snellere hoogteveranderingen bij te houden, bijvoorbeeld bij wandelingen in de bergen, tijdens ballontochten, etc. De hoogte uit de GPS satellieten is veel moeilijker nauwkeurig te bepalen, daarom vind ik dit een leuke toevoeging.

Een andere mogelijkheid is om met deze druksensor de barometerstand bij te houden. Het toestel kan een grafiekje van de laatste 48 uur laten zien.

Wat mij opviel was dat de lokale druk vrij veel afwijkt van wat ik uit andere bronnen weet. Bij mij is dat meer dan 30 mbar te laag. Dat correspondeert met een hoogteverschil van meer dan 300 meter. In de specificatie van de hoogtemeter wordt gezegd dat na kalibratie de hoogte tot op minder dan 10 meter nauwkeurig kan worden weergegeven. Dat is nogal een verschil met die 300 meter. Vandaar dat ik aan Garmin heb gevraagd hoe dat zit.

Het antwoord van Garmin is, dat het toestel maar op één van beide manieren tegelijk gebruikt mag worden, òf als hoogtemeter, òf als barometer. Gebruik je het als hoogtemeter, dan moet je kalibreren met een bekende hoogte (of met automatische kalibratie mbv het GPS signaal), en dan moet je niet letten op de barometer. Gebruik je het als barometer, dan moet je kalibreren met een bekende barometerstand (en de automatisch kalibratie uitzetten) en niet letten op de aangegeven hoogte. In beide gevallen zit de lokale luchtdruk flink fout, maar aangezien de nauwkeurigheid van de druksensor niet is gespecificeerd, mag je daar niet over klagen.

Ik vind dat wat teleurstellend. Mijn meteostation, dat ik voor een paar tientjes bij de Aldi of Lidl heb gekocht, heeft een afwijking in de druksensor de zeker tien keer beter is.

Ik vraag me nu af of ik pech heb, of dat dit een normale afwijking is. Ik zou daarom willen vragen aan degenen die ook een toestel met druksensor hebben om hun bevindingen in deze poll te vermelden. Zorg eerst dat je uit andere bronnen weet op welke hoogte je zit en wat de luchtdruk is. Kalibreer dan de hoogtemeter (dat zit bij de Vista Hcx in het menu op de pagina met het 48/24 uur grafiekje) door de bekende luchtdruk in te vullen. Lees vervolgens af op welke hoogte je je bevindt volgens het toestel. Trek hier de werkelijke hoogte van af, dan krijg je een positief of negatief getal. Vul met dit getal de poll in. Ik ben benieuwd. Ik ben ook wel benieuwd of de afwijking voor verschillende type toestellen anders is, dus misschien kun je in je reactie ook het type toestel vermelden.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...