Lex Geplaatst 13 mei 2002 Geplaatst 13 mei 2002 Ik heb software versie 2.02 vervangen door de onlangs verschenen 2.04. Hierna werd het kaartbeeld, als je de kaart naar links verschoof (door met de cursor naar rechts te gaan), vervangen door een woud van vertikale dikke en dunne strepen. Eerder had ik dat nooit gezien, ook niet op andere GPSsen. Het lijkt over nadat ik een reset heb uitgevoerd (aanzetten met de menuknop ingedrukt). Ik heb echter voor alle zekerheid de software opnieuw geladen. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Er zijn nu ook nederlandse teksten beschikbaar. Maar dat is wel schrikken. Soms moet je met de engelse tekst erbij diep nadenken over hoe zo'n tekst kon ontstaan. Voorbeelden: bij alle gestelde vragen krijg je de keuze uit 'geen' en 'ja' i.p.v. 'nee' en 'ja'. Of je krijgt de aanwijzing een boothelling op te gaan, terwijl een op- of afrit van een snelweg wordt bedoeld. En dit terwijl 'Afritten' zelfs een zoekonderwerp is! Verder nog eenvoudige zaken als 'Gebruik buitenshuis', met als tegenhanger 'Gebruiks binnenshuis'. Komen dit soort vertaalfouten ook bij andere typen voor? Zou het zinvol zijn het aan Garmin te melden? Zijn er mensen met ervaringen? De onderwerpen van de vertaalfouten die Broek opgeeft in het eTrex-Family forum komen hier niet voor.
elsinga Geplaatst 22 mei 2002 Geplaatst 22 mei 2002 Ik heb software versie 2.02 vervangen door de onlangs verschenen 2.04.Hierna werd het kaartbeeld, als je de kaart naar links verschoof (door met de cursor naar rechts te gaan), vervangen door een woud van vertikale dikke en dunne strepen. Eerder had ik dat nooit gezien, ook niet op andere GPSsen. Het lijkt over nadat ik een reset heb uitgevoerd (aanzetten met de menuknop ingedrukt). Ik heb echter voor alle zekerheid de software opnieuw geladen. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Er zijn nu ook nederlandse teksten beschikbaar. Maar dat is wel schrikken. Soms moet je met de engelse tekst erbij diep nadenken over hoe zo'n tekst kon ontstaan. Voorbeelden: bij alle gestelde vragen krijg je de keuze uit 'geen' en 'ja' i.p.v. 'nee' en 'ja'. Of je krijgt de aanwijzing een boothelling op te gaan, terwijl een op- of afrit van een snelweg wordt bedoeld. En dit terwijl 'Afritten' zelfs een zoekonderwerp is! Verder nog eenvoudige zaken als 'Gebruik buitenshuis', met als tegenhanger 'Gebruiks binnenshuis'. Komen dit soort vertaalfouten ook bij andere typen voor? Zou het zinvol zijn het aan Garmin te melden? Zijn er mensen met ervaringen? De onderwerpen van de vertaalfouten die Broek opgeeft in het eTrex-Family forum komen hier niet voor. Die strepen zie je ook als je buiten je geladen mapsegments komt. Ze moeten echter vrij snel zelf verdwijnen als je het betreffende segment wel geladen hebt of vervangen worden door de basemap als je buiten het mapsegment terecht komt. Veel van de vertaalfouten heb ik al aan garmin doorgegeven, meer meldingen zijn wellicht een extra aansporing voor 2.05. =8-) is het adres. Overigens zit er een behoorlijke bug in 2.04, die ons geocachers vaak zal opvallen: aan het eind van een doodlopende (land)weg blijft de V steeds maar piepen en melden dat we op de moeten... Ook hierover heb ik al een weekje mailcontact met twee garmin medewerkers. Ze waren erg geintereseerd, want ze konden het zelf niet reproduceren. Ik wel.
Lex Geplaatst 23 mei 2002 Auteur Geplaatst 23 mei 2002 Het probleem was dat de strepen in de kaart niet verdwenen. Ik kan het probleem nu reproduceren. Firmware opnieuw laden: probleem. Master reset: probleem over. Het doodlopende-wegprobleem ken ik niet. Wellicht komt dat doordat de meegeleverde Mapsource Europe geen detailkaart van mijn europesche landje levert, en ik nog niet routes via wegen heb kunnen volgen. Mijn ervaring op dit gebied beperkt zich tot simulatie-exercities, en dan doet het probleem zich niet voor.
Lex Geplaatst 14 juni 2002 Auteur Geplaatst 14 juni 2002 Er is nieuwe Firmware 4.05 voor de GPS V uit. Het strepen-probleem in de kaart lijkt opgelost. Het vastlopen tijdens het simuleren van een bochtige route ook. Hulde! Er is een rekenmachine toegevoegd. Verder lijkt de update zich te beperken tot het verhelpen van een aantal bugs.
elsinga Geplaatst 15 juni 2002 Geplaatst 15 juni 2002 Er is een rekenmachine toegevoegd. Verder lijkt de update zich te beperken tot het verhelpen van een aantal bugs. Tja, maar de vertaalfouten zitten er nog steeds in. Ik heb gedacht om ze (net als het waarschuwing opstart scherm, wat ik voor alle talen vervangen heb door mijn eigen gegevens en zo) zelf te verbeteren in de firmware. ???
Lex Geplaatst 15 juni 2002 Auteur Geplaatst 15 juni 2002 Ik heb support de volgende emails gestuurd: Time enroute calculation in both MapSource and GPS V. When the time enroute along the roads is calculated, the distance has to be divided by the assumed speed. Instead of the (known) distance along the road, the direct distance between begin- and endpoint is used. This of course leads to a highly exaggerated calculated speed along mountain pass roads. I have found speeds of nearly 400 km/h! Display of Vertical Speed in GPS V. When set to 'metric', the vertical speed is given in the correct metric unit, m/s. This however, is a very great speed (1 m/s is about 200 ft/min, ft/min being the unit otherwise used). A car speeding up a mountain would almost never exeed a vertical speed of 3 m/s, and for climbing on foot 0.1 m/s is a very good vertical speed. The figure, reading in whole m/s, is of very little use right now, as it almost invariably reads 0 m/s. A reading in m/min, or in m/s but with 2 or 3 digits behind the decimal point, would give a far better usable figure. My personal preference would be m/min, with 1 digit behind the decimal point. Could you please correct this in the next updates? Hopelijk helpt het, gezien de goede ervaringen van Elsinga. Misschien is het verstandig het vertaalprobleem gezamenlijk aan te pakken, hoewel het voor mij niet zo dringend is, want ik gebruik de V in het engels. Dit ook omdat de zinnen in de vertalingen vreemd verdeeld worden over de regels, of te lang zijn, waardoor essentiele informatie aan het eind ontbreekt.
GeoBabe Geplaatst 16 juni 2002 Geplaatst 16 juni 2002 Iemand ook problemen met de hoogte aanwijzing? Laatst maakte ik een rondvlucht boven de Wadden met de V op zak. Gaf dat ding een miswijzing aan van +/- 100 meter t.o.v. de boordinstrumenten. ??? Vreemd toch? De ontvangst was goed en de piloot wist 100% zeker dat er met zijn instrumenten niks mis was.
Lex Geplaatst 16 juni 2002 Auteur Geplaatst 16 juni 2002 Zie onderwerp 'Hoogtemeting' in deze rubriek.
gimli Geplaatst 16 juni 2002 Geplaatst 16 juni 2002 ik heb dat inderdaad meer gehoord.. voor een betrouwbare hoogtemeting is een gps toch niet zo heel erg prettig.. kom je gauw uit op een exemplaar dat een barometrische hoogtemeter heeft :-) maar inderdaad er is hier een forumtopic over te vinden :-) groetsels, Gimli :hehe:
Lex Geplaatst 30 juni 2002 Auteur Geplaatst 30 juni 2002 Ik heb nog maar eens een mailtje gestuurd naar Garmin, over twee te verbeteren zaken. [b:post_uid0]Units of Vertical Speed in the GPS V.[/b:post_uid0] The unit of 'Vertical Speed' is now set according to the setting for 'Distance & Speed'. As there is a separate setting for the unit of 'Elevation', it seems more logical to use the last setting, as the 'Vertical Speed' is nothing else than the change in altitude per unit of time, where the unit of time is not affected by the settings. [b:post_uid0]Time indication when in 'Indoor Mode' (GPS V).[/b:post_uid0] There is a time difference of 12 sec between 'indoor mode' and 'outdoor mode'. In 'indoor mode', the time is 12 sec behind. Could you please correct these in the next update?
Lex Geplaatst 5 augustus 2002 Auteur Geplaatst 5 augustus 2002 Versie 2.07 is uit, 2.06 is overgeslagen, die zal wel te veel bugs bevatten. Het doet me genoegen dat mijn suggesties betreffende de verticale snelheid zijn gevolgd, zelfs meer dan dat, je kunt de eenheden hiervoor nu apart instellen, en daarbij o.a. kiezen uit 0.1 m/s en 1 m/min. De klokfout in de 'indoor'-instelling is er nog wel. De rest zal ik nog op mijn gemak bekijken. Edited By lex on aug. 05 2002 at 23:48
elsinga Geplaatst 13 augustus 2002 Geplaatst 13 augustus 2002 Versie 2.07 is uit, 2.06 is overgeslagen, die zal wel te veel bugs bevatten. Ik heb 2.06beta mogen testen en daar zaten (vziw) dezelfde fouten in als in 2.07...
Gast Eelco Geplaatst 25 augustus 2002 Geplaatst 25 augustus 2002 Deze maand tijdens vakantie in NL, Be, Lux, Fr, Sp, de GPSV intensief gebruikt. Op de Franse wegen staat regelmatig de altitude vermeld. De V zat er zelden meer dan 5 meter naast, meestal 2 geen klachten dus, mits de Fransen hun borden op de goede plek hebben neergezet natuurlijk. Een vervelender probleem met de V is het feit dat je de routering kunt opgeven tolwegen te willen vermeiden maar dat ie daar geen enkel moment gehoor aan geeft. Routes berekend met Mapsource zijn in orde, maar wanneer de V een herberekening uitvoerd zit je binnen no time weer op de autoroute. Het lijkt erop of de software niet weet welke wegen tolwegen zijn en dat was jammer want we wilden nu net alleen maar via de RN door het land. Door zoveel mogelijk gebruik te maken van de Mapsource routes ging het wel goed en soms liet ik de V korte routes berekenen met de voorkeur op vermijd snelwegen. Net firmwareversie 2.07 geinstalleerd. Ik zal binnenkort een kijken of ie het nu beter doet, maar ik vrees van niet. Toch maar een mailtje naar Garmin? De grappige vertaling "boothelling" voor oprit is er in ieder geval uit.
Lex Geplaatst 12 maart 2003 Auteur Geplaatst 12 maart 2003 (bewerkt) Test posting n.a.v. problemen die Lex had.Post geedit. Werkt ook goed. Lex probeer het nogmaals zou ik zeggen. Waarschijnlijk had je maken met een kromme bit Ik haal dit bericht weg zodra je posting hieronder staat. (Test werkt inderdaad......Hawkeyes) Ik probeerde het dagelijks, reageren en quoten, maar nee, het lukte maar niet.......... En zowaar, nu lukte de quote! En het bewerken ook! ++ Lex ++ 12 maart 2003 bewerkt door lex
Aanbevolen berichten