dutchgoldwing Geplaatst 14 augustus 2010 Geplaatst 14 augustus 2010 ik zou het van koperplaat maken. is in een goede hobbyzaak te krijgen in verschillende formaten. dit kan je bewerken door een goede Kraspen. of een dremel. freesen met een dremel is ook een optie waardoor je een goed relief krijgt ! je mag me Pm'en ik heb hier alles tuis liggen !
GeoVlinder Geplaatst 14 augustus 2010 Geplaatst 14 augustus 2010 Ik heb laatst bij een cache ook iets met reliëf over moeten trekken en dat vond ik eigenlijk niet zo'n succes. Ik vond het namelijk vrij lastig om dit precies te doen. Door het aanwezige reliëf schoot ik snel met mijn potlood uit. Uhm iets met reliëf moet je toch ook niet overtrekken? Daar moet je overheen krassen, zodat de afbeelding of tekst zichtbaar wordt. Zo doen wij het iig altijd en dat werkt perfect. groetjes GeoVlinder
Duistere maatjes Geplaatst 15 augustus 2010 Geplaatst 15 augustus 2010 Ik sluit me helemaal aan bij Ervani. Printplaat is een epoxi/glavezelplaat met een dun laagje koper er op. Door 1 keer van je plattegrond/kaart/tekening een negatief te maken op transparant (gewoon in de printer) heb je voor altijd je origineel (handig als één van de wp's verloren raakt) om de printplaat mee te belichten. Het verdere ontwikkelen en etsen (=frezen/slijpen met chemicalien) is ook redelijk goed zelf te doen en niet overdreven duur. Je kan dit ook op groter formaten doen zodat 1 tekening volstaat voor je hele multi en de printplaat knip (zaag) je vervolgens in kleinere stukken. Ook dubbelzijdige printplaat behoort tot de mogelijkheden. Heb net vrijdag een deel van Pandora's box in Belgie GCKCJX gedaan en die heeft ook printplaat gebruikt maar dan met teksten en getallen er op. Die liggen daar ook al een poosje in een redelijk vochtige omgeving en zien er nog heel goed uit, zie hieronder een stukje uit een recente foto. Als je er ook nog een laagje vernis op spuit (haarlak) gaat het heel lang mee. Ook koper oxideert net als alumium en ijzer maar bij de laatste noemen we dat dan opeens roesten, maar dat terzijde. Nadeel is misschien wel dat je niet meerdere lagen relief kunt maken in de koperlaag. Leuk idee in ieder geval
Aanbevolen berichten