Flapper Geplaatst 2 mei 2002 Geplaatst 2 mei 2002 Als fanatiek scout en nu ook al geocacher vroeg ik mij af of met de GPS niet meer te doen is. Ik zit er aan te denken om een hike (= looptocht) uit te zetten voor scouts m.b.v. de GPS. Voordat ik zoiets ga uitzetten vroeg ik mij af of er mensen zijn (scout of niet) die al wat ervaringen hebben met zoiets. Misschien is er al zoiets (lopen of fietsen) Heb ook nog geen ervaring met looptochten (sbb) dus dat ga ik binnenkort doen. goede jacht
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 2 mei 2002 Geplaatst 2 mei 2002 Hoe je met waypoints in deze om moet gaan om een route te volgen: daar hebben inderdaad meer mensen over nagedacht. Er zijn twee manieren die men gebruikt: 1. in de naam van de wayoint (of in de toelichting als de GPS dat heeft) iets opnemen dat de nieuwe richting aangeeft. Dan ligt een waypoint op een kruising van wegen en de naam b.v. is P39R en dat (die R)betekent 'rechtsaf gaan'. 2. men zet een waypoint voorbij/over een kruising/splitsing. Wat van belang is: hoe staat je nabijheidsradius? Oftewel: wanneer geeft de GPS je het volgende punt en richting te gaan aan? In het eerste geval. Stel je komt aangereden. Je GPS weet dat je nu in de directe nabijheid van het huidig te benaderen waypoint bent en geeft een warning. Hoeveel meter voorbij de kruising van wegen krijgt die door dat je niet meer in die nabijheid bent maar moet afkoersen op het volgende waypoint van de route? En krijg je door dat je toch de verkeerde rechter afslag hebt genomen van de Veluwse 7-sprong? In het tweede geval kom je er op 50 meter voor de kruising (die je ziet liggen) al achter dat het volgende waypoint ergens rechts ligt. En op de kruising wijst je goto-pijl die kant op. Want dat waypoint ligt zeg 100 meter verderop op de weg die je moet gaan volgen. Het is een kwestie van lokale geografie, snelheid, nabijheidsinstelling e.d. van de GPS maar met een goed geplaatst waypoint hoeft niemand zich op een kruising af te vragen welke kant die op moet: de goto-pijl wijst aan. Men is gauw geneigd om kenmerkende punten (wegkruisingen) een waypoint te geven. En dat is prima als de route vanaf twee tegengestelde richtingen gedaan kan worden. Maar heeft de zaak maar 1 richting dan is manier 2 de beste. Voor zover mijn bescheiden ervaringen met fietsroutes uitzetten.
Flapper Geplaatst 2 mei 2002 Auteur Geplaatst 2 mei 2002 Daarbij ga je er dus vanuit dat elke kruising en afslag meegenomen word. Klinkt nog wel "lastig". Je suggereert dat je dit al in de praktijk hebt getest... 3. Het van punt A => B => C en zie maar hoe je daar komt is ook leuk ?? Natuurlijk moeten de lopers/fietsers dan wel kaarten van het gebied bij zich hebben. Ik zat ook een beetje te denken aan een variatie a la Cameltrohpy waar ze zoveel mogelijk van de '50' waypoints aan moeten doen op een dag. Dan is vantevoren een route plannen noodzakelijk.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 2 mei 2002 Geplaatst 2 mei 2002 Ik heb alleen via de kaart een fietsroute uitgezet over rechte polderwegen waar je normale kruisingen hebt. Als je recht over een kruising moet dan leg ik een waypoint gewoon een eind verderop. Ik had een paar afstanden van 7 km. rechtdoor. Verder: fietsroutes lopen meestal rechtsom vanwege de veiligheid (linksaf is gevaarlijker). Mijn ene test liet mij wel verzuchten: ik wouw dat ik ieder waypoint een eigen bereik kon geven. Er zijn vele andere manieren om over de aarbol te bewegen naar punten toe. Ik kan in de polder talrijke manieren bedenken voor 'ga van A naar B' waarbij je handig met een polsstok slootje kan springen. Of met behulp van ladders over hekken en slootjes. In meer ruig terrein kan je denken aan 'abseilen'; bij warm weer aan zwemmen etc.
Flapper Geplaatst 3 mei 2002 Auteur Geplaatst 3 mei 2002 Er zijn vele andere manieren om over de aarbol te bewegen naar punten toe. Ik kan in de polder talrijke manieren bedenken voor 'ga van A naar B' waarbij je handig met een polsstok slootje kan springen. Of met behulp van ladders over hekken en slootjes. Nou met van A naar B bedoel ik dat ze zelf wat meer moeten meedenken; "als ik nu rechtdoorga moet ik door een sloot, waar zou de dichtsbijzijnde brug zijn?" Op die manier moeten ze nog wel spoorzoeken. Leuk lijkt me.
gimli Geplaatst 3 mei 2002 Geplaatst 3 mei 2002 kan ook erg goed.. als je progjes als ozi hebt kan je ook mooi gewoon gaan lopen en later de wandeling intekenen op de kaart... werkt best goed! groetjes, Gimli :hehe:
Flapper Geplaatst 6 mei 2002 Auteur Geplaatst 6 mei 2002 kan ook erg goed..als je progjes als ozi hebt kan je ook mooi gewoon gaan lopen en later de wandeling intekenen op de kaart... werkt best goed! Ben ik van overtuigd, maar de bedoeling is uitreindelijk dat de kids de hike gaan lopen/fietsen met de GPS en niet met de kaart.
rwarmer Geplaatst 6 mei 2002 Geplaatst 6 mei 2002 Ik heb vorig jaar een speurtocht uitgezet bij Kootwijkerzand voor een verjaarsfeestje van mijn zoon (hij werd toen 11 jaar). Onderweg ook een "cache" verstopt met daarin chips en drinken. het was een groot succes. Je moet er alleen rekening mee houden dat er in een groep (zoals de scouts die je noemt) maar 1 persoon is die de GPS vasthoudt. We hebben toen ook wat waypoints gemaakt iets voorbij een zijweg die ze in moesten gaan. Dat was makkelijk zat voor ze. Ook hadden we wat opdrachten die ze moesten uitvoeren, en die soms met de GPS gecontroleerd konden worden. Bijvoorbeeld midden in het bos de vraag "in welke richting ligt jouw huis" Jos
haiwatta Geplaatst 7 mei 2002 Geplaatst 7 mei 2002 Wat je ook zou kunnen doen is voor elk kruispunt of afslag 2 waypoint gebruiken: één die aangeeft waar het kruispunt is, en één die een klein eindje van het kruispunt af ligt en aangeeft waarheen te gaan. Zo voorkom je het probleem dat mensen de verkeerde kant op lopen, omdat er een eindje verderop toevallig een bocht in de weg zit. Wat ik ook al eens gedaan heb (wel met volwassenen trouwens) was puur op kaart een opdracht gemaakt, zodat aan het begin van de tocht alle punten bekend waren, inclusief eindpunt. Op die manier kon iedereen zelf bepalen hoe men ging lopen. Dit omdat er zéér geoefende lopers meededen, maar ook ontzennend níét geoefende wandelaars meededen. Ditzelfde idee zou je ook bij de GPS kunnen toepassen. Bij scouts werkt dit niet, omdat ze dan allemaal de kortste route nemen (tenminsten, bij ons). Persoonlijk lijkt het mij het leukst om "ouderwets" met "nieuwerwets" te combineren. Dus zowel kaartopdracht als kompasrichtingen als GPS-opdrachten. Arjen.
gimli Geplaatst 7 mei 2002 Geplaatst 7 mei 2002 ik zou het inderdaad hier en daar lekker combineren hoor.. laat ze maar lekker zweten.. en die methode van de twee waypoints is misschien helemaal zo gek nog niet.. dat gaat wel werken :-) groetsels, Gimli :hehe:
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden