Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Mijn fietsmaat en ik hebben bieden dezelde GPS Etrex Vista HCX. Het probleem is dat de beide verschillende gereden hoogtemeters aangeven. Die van mij geeft veel minder aan, ondanks dat we dezelfde route fietsen.

Ik zo wat gezocht op het forum maar niet echt iets gevonden. Weet iemand raad?

Hendrik-Jan

Geplaatst
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Mijn fietsmaat en ik hebben bieden dezelde GPS Etrex Vista HCX. Het probleem is dat de beide verschillende gereden hoogtemeters aangeven. Die van mij geeft veel minder aan, ondanks dat we dezelfde route fietsen.

Ik heb ook een Vista HCx. Ik begrijp niet wat je met "gereden hoogtemeters" bedoelt.

De hoogtemeting doet de Vista HCx met een barometer. Dat kun je niet veranderen.

Een fundamenteel probleem voor een hoogtemeting met een barometer is dat je een calibratie nodig hebt, omdat de luchtdruk ook kan veranderen door andere factoren dan hoogteveranderingen.

Wat je wel kunt instellen is deze calibratie van de hoogtemeter. Dit kan handmatig, of automatisch. Kies je voor automatisch, dan wordt de hoogtemeting langzaam gecalibreerd met een gemiddelde van de tamelijk onnauwkeurige hoogteinformatie van de GPS. Als deze calibratie voor twee toestellen verschillend staat ingesteld, kan ik me voorstellen dat je ook veschillende resultaten krijgt.

Misschien bedoel je dat niet, maar heb je het over het hoogteprofiel van een trip? Hier kan het zijn dat de schaal verschillend staat ingesteld. Dat kun je aanpassen met het joystickje.

Geplaatst
Hallo,

Hendrik-Jan

Hebben jullie beide op hetzelfde punt de hoogtemeters geijkt? Want dan zou het exact hetzelfde moeten zijn.

Geplaatst

Hallo,

Met dit antwoord kan ik iets denk ik. Zodra we een plek met een bekende hoogte tegenkomen klop ik die handmatig in. Dan wordt meteen de al gemeten hoogtes hieraan aangepast. Wat zou kunnen is dat ik handmatig aanpas terwijl de andere GPS op automatisch staat. Dat moet ik controleren. Dat kan nog wel even duren . We hebben voorlopig geen ritten in Limburg op het programma staan.

met gereden hoogtemeters bedoel ik het aantal meters dat je stijgt tijdens een tocht. Het is een maat voor de zwaarte van de tocht. 50 km fietsen met 500 hoogtemeters is iets anders als je erop dezelfde afstand 1500 hebt. Met de laatste heb je veel meer klimwerk.

Hendrik-Jan

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...