Gast midasse Geplaatst 1 mei 2002 Geplaatst 1 mei 2002 Hallo ik ben een groentje op het gebied van Geocaching,en me zo`n beetje aan het voorbereiden op m`n nieuwe hobby. Èèn ding begrijp ik nog steeds niet,ook niet na zoeken op het net. Ik wil graag weten wat nou precies een Way point is,is dit een vast punt op Aarde?(b.v een a.n.w.b paddestoel), of kan een waypoint zich overal bevinden? de ene keer lees ik b.v GC49C1 en de andere keer is het weer N5210.542 / E00421.979 (met hier tussen graden tekens) en wat voer je nou in op je GPS? Ik hoop dat iemand me wat meer hierover kan vertellen,want ik ben zeker van plan om te gaan zoeken!!! Midasse
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 1 mei 2002 Geplaatst 1 mei 2002 Hallo Midasse, ja een waypoint is een punt op aarde en kan zich overal bevinden.Iedereen kan overal wel een waypoint van maken: stations, vliegvelden, parkeerplaatsen, kerken of gewoon je eigen voordeur. Je verzint het maar. Gewoon met je GPS de coordinaten noteren en je hebt iets. Zo is er een hele collectie waypoints van 'waar caches verborgen liggen'. Caches hebben een naam en de organisatie van de database geeft elke cache een eigen individueel waypoint nummer. Achter dat nummer (de inhoud) zit een geografische positie. Een andere kwestie is: hoe noteren we onze positie. De aarde is een bol dus is het handig om dan graden, minuten en seconden te gebruiken. GPS-ers gebruiken meestal iets dat WGS84 heet en genoterd wordt in graden, minuten en decimale delen van minuten ofwel in een schema 'dd mm.mmm' Kijk je op de page van Staasbosbeheer naar de GPS wandelingen (doe maar eens een zoek bij google.com naar 'Staatsbosbeheer GPS') dan zie je punten anders genoteerd staan: ABO3 51.99651 5.49244 Onder de Douglas sparren op de helling ziet u een drietal grafheuvels uit de bronstijd. hier worden de decimale graden gebruikt. Eigenlijk veel simpeler dan al dat extra gedoe met minuten en zelfs seconden. Het schema is dan dd.dddddddd En die letter N en E worden weggelaten 'want dat spreekt voor zich. We zijn toch in Nederland nietwaar?'. Voor de duidelijkheid: die punt in het getal is wat bij ons de 'decimale comma' wordt genoemd.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden