mlsn1975 Geplaatst 19 februari 2009 Geplaatst 19 februari 2009 Ik heb afgelopen week de garmin voertuigvoedingkabel (modelnr: 010-10723-06) gekocht. Deze kabel heeft een zekering van 1A 250V. Een andere kabel die ik al had heeft een zekering van 2A 250V - Kan ik beide kabels gebruiken of gaat het dan mis? Overigens ik heb het fiets clipje (12 euro) aan het rooster van de blower bevestigd hetgeen een mooie oplossing is. Ik stel mijn vraag omdat ik, als het kan, geen zin heb om allerlei kabels in mijn auto te bewaren.
dutchgoldwing Geplaatst 19 februari 2009 Geplaatst 19 februari 2009 Ik heb afgelopen week de garmin voertuigvoedingkabel (modelnr: 010-10723-06) gekocht. Deze kabel heeft een zekering van 1A 250V. Een andere kabel die ik al had heeft een zekering van 2A 250V - Kan ik beide kabels gebruiken of gaat het dan mis? Overigens ik heb het fiets clipje (12 euro) aan het rooster van de blower bevestigd hetgeen een mooie oplossing is. Ik stel mijn vraag omdat ik, als het kan, geen zin heb om allerlei kabels in mijn auto te bewaren. een 1A zekering zal er eerder uitgaan bij overbelasting of sluiting. bij normaal gebruik (opladen)is het geen probleem is. de 250v erachter maakt niet uit. de 1 amp draad voor 12v of 230v zijn even dik. let er wel op dat het een trage of snelle zekering is!
mlsn1975 Geplaatst 19 februari 2009 Auteur Geplaatst 19 februari 2009 Hoe kan zien of het een trage of snelle zekering is? of zit er nog een zekering in de stekker zelf achter de glaszekering?
alkie Geplaatst 19 februari 2009 Geplaatst 19 februari 2009 Hoe kan zien of het een trage of snelle zekering is? of zit er nog een zekering in de stekker zelf achter de glaszekering? Waarde op de zekering met een T ervoor of erachter = Traag
dutchgoldwing Geplaatst 19 februari 2009 Geplaatst 19 februari 2009 op een trage zekering staat t 1a 230v of een symboolteken van een slak De snelle zekering wordt in verlichtings installaties gebruikt, terwijl trage zekeringen in motor en trafo circuits gebruikt worden.
mlsn1975 Geplaatst 19 februari 2009 Auteur Geplaatst 19 februari 2009 Hoe kan zien of het een trage of snelle zekering is? of zit er nog een zekering in de stekker zelf achter de glaszekering? Waarde op de zekering met een T ervoor of erachter = Traag Ok, het zal wel een snelle zijn: zie er een F op staan. Ik heb echt geen verstand van die dingen.
dutchgoldwing Geplaatst 19 februari 2009 Geplaatst 19 februari 2009 Hoe kan zien of het een trage of snelle zekering is? of zit er nog een zekering in de stekker zelf achter de glaszekering? Waarde op de zekering met een T ervoor of erachter = Traag Ok, het zal wel een snelle zijn: zie er een F op staan. Ik heb echt geen verstand van die dingen. ja de F staat voor fast
mlsn1975 Geplaatst 20 februari 2009 Auteur Geplaatst 20 februari 2009 Thanks voor de reacties. Heb vorige week een tijdje op de colorado moeten navigeren, de gps muis van mijn tomtom is kapot gegaan. Hoewel ik het niks vind om de colorado te gebruiken tijdens het rijden, kan het in noodsituaties toch wel handig zijn. Ook om effe een paar cachekes die dicht bij elkaar liggen maar waar de auto toch nodig voor is kan het handig zijn.
Smurfin & Grote Smurf Geplaatst 20 februari 2009 Geplaatst 20 februari 2009 Of je een 1 Ampère of 2 Ampère zekering moet gebruiken hangt mede af van de 'zwaarte' van de apparatuur die je op je kabeltje wilt aansluiten. P = U x I oftwel Vermogen (Watt) = Stroom (Ampère) x Spanning (Volt). Heb je een badkamerkachel van 2000 Watt op 230 Volt, dan moet je die dus zekeren voor minimaal 9 Ampère in je meterkast. Heb je een laptop waarvan de voeding een secundaire uitgang heeft van 19 Volt, 4,5 Ampère, dan kun je dus een laptop van maximaal 85 Watt aansluiten (een voeding maximaal belasten is overigens niet verstandig). Bij jouw kabeltje geldt: Bij 230 V kun je bij een 1 Ampère zekering tot 230 Watt aansluiten. Bij 12 V (je hebt het over een voertuigkabel) kun je met 1 Ampère dus tot 12 Watt aansluiten. Kijk dus altijd op de aparatuur die je aansluit hoeveel Ampère of Watt die is en stem daar je zekering op af. Voor de berekening van de dikte (diameter van de kern) van kabels zijn ook hele mooie formules, waarin de lengte van de kabel, het vermogen en het maximale spanningsverlies ingevoerd kunnen worden. Trage zekeringen worden gebruikt voor apparatuur die een hoge verbruikspiek vertoont bij het opstarten. Een apparaat met spoelen erin zal bij het aanzetten in één keer heel veel stroom vragen, soms meer dan waarvoor hij gezekerd is. Een 'trage' zekering kan voor een korte tijd iets meer stroom verduren dan de waarde die erop staat. Een 'snelle' zekering is dan al gesmolten. Alhoewel de meeste huis-tuin-en-keuken-apparatuur is gezekerd met trage glaszekeringen, heeft de meeste elektronische apparatuur niet een dermate hoge piek dat ze traag gezekerd hoeft te worden. Het verschil in snelheid tussen een 1A of 2A zekering waarbij een zekering 'eruit gaat' bij sluiting is nauwelijks meetbaar. Vaak past de fabrikant de zekering aan aan de verwachte aan te sluiten apparatuur en natuurlijk op de dikte en kwaliteit van het snoer. Sluit je zoals ik op je autolader meerdere apparaten aan, dan bestaat de kans dat je boven 1A uitkomt (500 mA + 250 mA + 300 mA = 1050 mA = 1,05 Ampère). Dan is het dus handiger om met 2A te zekeren. Je moet er dan wel zeker van zijn dat je snoer dit aankan. Praktisch: hoe lager de spanning (Volt), hoe dikker de kabels moeten zijn om hetzelfde vermogen te kunnen leveren (daarom pompt het energiebedrijf het voltage in hoogspanningsleidingen lekker op).
mlsn1975 Geplaatst 20 februari 2009 Auteur Geplaatst 20 februari 2009 Of je een 1 Ampère of 2 Ampère zekering moet gebruiken hangt mede af van de 'zwaarte' van de apparatuur die je op je kabeltje wilt aansluiten. P = U x I oftwel Vermogen (Watt) = Stroom (Ampère) x Spanning (Volt). Heb je een badkamerkachel van 2000 Watt op 230 Volt, dan moet je die dus zekeren voor minimaal 9 Ampère in je meterkast. Heb je een laptop waarvan de voeding een secundaire uitgang heeft van 19 Volt, 4,5 Ampère, dan kun je dus een laptop van maximaal 85 Watt aansluiten (een voeding maximaal belasten is overigens niet verstandig). Bij jouw kabeltje geldt: Bij 230 V kun je bij een 1 Ampère zekering tot 230 Watt aansluiten. Bij 12 V (je hebt het over een voertuigkabel) kun je met 1 Ampère dus tot 12 Watt aansluiten. Kijk dus altijd op de aparatuur die je aansluit hoeveel Ampère of Watt die is en stem daar je zekering op af. Voor de berekening van de dikte (diameter van de kern) van kabels zijn ook hele mooie formules, waarin de lengte van de kabel, het vermogen en het maximale spanningsverlies ingevoerd kunnen worden. Trage zekeringen worden gebruikt voor apparatuur die een hoge verbruikspiek vertoont bij het opstarten. Een apparaat met spoelen erin zal bij het aanzetten in één keer heel veel stroom vragen, soms meer dan waarvoor hij gezekerd is. Een 'trage' zekering kan voor een korte tijd iets meer stroom verduren dan de waarde die erop staat. Een 'snelle' zekering is dan al gesmolten. Alhoewel de meeste huis-tuin-en-keuken-apparatuur is gezekerd met trage glaszekeringen, heeft de meeste elektronische apparatuur niet een dermate hoge piek dat ze traag gezekerd hoeft te worden. Het verschil in snelheid tussen een 1A of 2A zekering waarbij een zekering 'eruit gaat' bij sluiting is nauwelijks meetbaar. Vaak past de fabrikant de zekering aan aan de verwachte aan te sluiten apparatuur en natuurlijk op de dikte en kwaliteit van het snoer. Sluit je zoals ik op je autolader meerdere apparaten aan, dan bestaat de kans dat je boven 1A uitkomt (500 mA + 250 mA + 300 mA = 1050 mA = 1,05 Ampère). Dan is het dus handiger om met 2A te zekeren. Je moet er dan wel zeker van zijn dat je snoer dit aankan. Praktisch: hoe lager de spanning (Volt), hoe dikker de kabels moeten zijn om hetzelfde vermogen te kunnen leveren (daarom pompt het energiebedrijf het voltage in hoogspanningsleidingen lekker op). Oh, mooi! De voedingkabel is slechts een kabeltje met een mini usb aansluiting: ik zou niet weten hoe ik zo'n kabeltje zou moeten doorlussen om er meerdere apparaten op aan te sluiten. Zolang het maar slechts bij een apparaat blijft, maakt het dus in principe niet uit welke stekker of zekering je gebruikt - als het het maar past. Ik heb al tijd gedacht dat je een apparaat kunt opblazen als je een verkeerde stekker gebruikt - of is dit nog wel juist
keske27 Geplaatst 20 februari 2009 Geplaatst 20 februari 2009 (bewerkt) Hallo all, Hou er wel rekening mee dat alles bij 12 volt anders is als bij 240 volt. De ampere's waar men bij 240 volt mee rekend worden omgekeerd evenredig bij 12 volt. Men spreekt bij 240 volt over deze formule P=U*I daus dat word: P=240*16. P staat voor het vermogen van het apparaat. In dit geval mag er dus vanuit gegaan worden dat het apparaat niet hoger mag zijn als 3840 watt. Nu gaat men uit van een zekering van 2 ampere dus gaat dit sommetje op P=12*2 =24 watt, Maar volgens mij is het apparaat in milampere uitgedrukt?? Mijn mening is om er een lagere zekering in te plaatsen?? Dus volgens mij moet een zekering van 500 M amp genoeg zijn. Groetjes Keske27 20 februari 2009 bewerkt door keske27
Smurfin & Grote Smurf Geplaatst 22 februari 2009 Geplaatst 22 februari 2009 (bewerkt) Oh, mooi! De voedingkabel is slechts een kabeltje met een mini usb aansluiting: ik zou niet weten hoe ik zo'n kabeltje zou moeten doorlussen om er meerdere apparaten op aan te sluiten. Zolang het maar slechts bij een apparaat blijft, maakt het dus in principe niet uit welke stekker of zekering je gebruikt - als het het maar past. Ik heb al tijd gedacht dat je een apparaat kunt opblazen als je een verkeerde stekker gebruikt - of is dit nog wel juist Als je je apparaat op een te hoge spanning aansluit kan je het 'opblazen'. Wat daartegen kan helpen is een zekering gebruiken die geen hogere spanning aankan dan waar het apparaat op moet werken (dus een 12 Volt apparaat zekeren met een 12-volts zekering). Ook als je zekering gebruikt waarvan het Ampèrage ver boven dat ligt van wat je apparaat nodig heeft, kan dat gebeuren (de zekering heeft dan eigenlijk geen nut, omdat de stroom die erdoor gaat hoger is - bij bijvoorbeeld sluiting - dan het apparaat aankan - eigenlijk hetzelfde effect als geen zekering gebruiken). Dat laatste is geloof ik wat mensen het echte 'opblazen' noemen. (NB: voorgaande zin is in electrotechnisch opzicht niet helemaal juist, maar verbeeld wel wat er mis kan gaan). Wat ook nog wel eens gebeurd is dat bij een gelijksspanningsvoeding met een losse stekker (vaak zo'n rond stekkertje met een zilverkleurige buitenkant) de + en - pool zijn omgedraaid. Veel apparatuur is tegenwoordig 'beschermd' tegen dit verkeerd om aansluiten, maar lang niet alle. Van dat omwisselen van de polen heb je bij (mini-) usb gelukkig geen last. Kortom: het maakt dus wel uit welke zekering je gebuikt. Pas zowel het voltage als het ampèrage aan aan het te gebruiken apparaat. 22 februari 2009 bewerkt door Smurfin & Grote Smurf
Aanbevolen berichten