Spring naar bijdragen

GPS ontvanger: RD-coordinaten en Lat/Long

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ben sinds kort in het bezit van een Magellan Sportrak Map, en heb op de (prima!) site van prof. Lupardi het nodige gelezen over coordiantenstelsels. Ook heb ik daar gevonden hoe ik de Sportrak moet instellen voor gebruik (ingesteld als primair) van RD-coordinaten (handig als je kabouterkaarten gebruikt...)

Ik heb als "secuindair" maar Lat/Long (+ WSG84) ingesteld.

Nu kan ik op mijn GPS-ontvanger waypoints inbrengen als RD-punt. Maar als ik een waypoint heb in Lat/Long graden/minuten/seconden, moet ik dan eerst alles weer (tijdelijk) terugzetten :eek: ? Of is er een andere handige manier om dit te doen?

Tintoon.

Geplaatst

Hoi,

je ziet het een beetje verkeerd. Alle coordinaten in je GPS staan in één bepaald formaat opgeslagen. Dit formaat voldoet waarschijnlijk aan e.o.a. standaard. Als je nu een ander coordinatensysteem insteld, doet het apparaat niets anders dan de waarde van het waypoint met een ingestelde omrekenfactor naar jouw gekozen stelsel omzetten.

Je voert dus simpelweg je coordinaten in via het stelsel wat jij graag hebt (af je download ze naar je gps toe in het standaardformaat) en kiest het stelsel waarin je alles wil weergeven.

groet

flupke

Geplaatst
Hoi,

je ziet het een beetje verkeerd. Alle coordinaten in je GPS staan in één bepaald formaat opgeslagen. Dit formaat voldoet waarschijnlijk aan e.o.a. standaard. Als je nu een ander coordinatensysteem insteld, doet het apparaat niets anders dan de waarde van het waypoint met een ingestelde omrekenfactor naar jouw gekozen stelsel omzetten.

Je voert dus simpelweg je coordinaten in via het stelsel wat jij graag hebt (af je download ze naar je gps toe in het standaardformaat) en kiest het stelsel waarin je alles wil weergeven.

groet

flupke

Dank voor je snelle reactie.

Ik begreep al dat alles op 1 manier wordt opgeslagen.

Echter: ik wil, op de meest handige wijze (dus niet omslachtig), de optie hebben om waypoints op 2 manieren in te kunnen brengen (dus niet op voorhand beperken tot 1).

1: (primair) als RD-coordinaat (bijv. omdat ik deze direct kan aflezen van een stafkaart). Omdat ik RD als primair heb ingesteld, kan ik bij positiebepaling makkelijk Rd-coordainten van mijn ontvanger aflezen.

2: als Lat/Long (graden/minuten/seconden), omdat ik deze als tekst beschikbaar heb. Ik wel deze dan zo kunnen inbrengen in mijn ontvanger, zonder eerst zelf te moeten converteren.

(dus eigenlijk heb ik de wens om m.b.v. mijn ontvanger van L/D naar Rd te kunnen converteren...)

Op mijn ontvanger kwam ik ook zoiets tegen as "projectie" maar kan daar in de handleiding weinig uitleg over vinden.

Wie kan mij iets verder helpen?

:eek: Update: volgens mij kan het inderdaad vanuit het positiescherm. Ik heb gezien dat dan via "menu" knop, ik "projectie" kan kiezen, en dan vervolgens primair of secundair coordinatensysteem kan gebruiken.

De handleiding van de sportrak geeft hier geen info over, maar wellicht is er iemand op dit forum die dit kan bevestigen?

Gr - Tintoon

Geplaatst

Ik ben ook de trotse bezitter van een Magellan SporTrak Map en wat wij voorhebben is een niet aangepaste handleiding.

U heeft (net als ik) de laatste firmware op Uw toestel , maar de handleiding bespreekt nog de vorige versie.Op de nieuwsgroep van Yahoo - Magellan Sportrak is iemand bezig met de handleiding te herschrijven vanzodra hij de extra's kunnen ontcijferen heeft.

Dit vindt ik een minnetje van Magellan : naast de bijgewerkte firmware mochten ze volgens mij ook een bijgewerkte handleiding voorzien omdat er toch belangrijke wijzigingen zijn doorgevoerd. De meeste spreken voor zichzelf, maar andere zijn niet te achterhalen.

Groetjes

Christiaan

Geplaatst
Op mijn ontvanger kwam ik ook zoiets tegen as "projectie" maar kan daar in de handleiding weinig uitleg over vinden.

Ik heb zelf geen Sportrak, maar kan er wel iets in het algemeen over zeggen.

Projectie is iets anders dan coördinaten. Projectie is de wijze waarop het kromme aardoppervlak op de vlakke kaart wordt afgebeeld. Op die kaart wordt vervolgens een coördinatenstelsel gedefinieerd. Beide zijn nodig om de goede coördinaten bij een bepaalde plek te krijgen.

Als je coördinaten met de hand op je GPS invoert moet de GPS weten in welk stelsel die coördinaten zijn bepaald, anders gaat het grondig mis. Dit bereik je altijd door de GPS op dit stelsel in te stellen. Dat instellen is niet veel werk, maar vergeet vooral het datum niet (vaak gaat dit automatisch mee, maar niet altijd).

De Sportrak is bijzonder doordat je een secundair stelsel kunt instellen. Misschien kun je heel eenvoudig primair en secundair omwisselen, maar dat weet ik helaas niet.

Dit is wat je eigenlijk wilt, maar als dat niet kan moet je je net als bij de meeste GPSsen vergenoegen met het instellen van het andere stelsel (voor primair).

Update: misschien is die instelling via 'projectie' precies dit wisselen, maar dan is de naam wel wonderlijk gebruikt. Controleer door via deze keuze op het andere stelsel over te gaan. Voer nu een waypoint in. Daarna kies je via het hoofdmenu voor het gebruikte stelsel; nu moeten de coördinaten van het waypoint precies goed zijn.

++ Lex ++

Geplaatst

Projectie :

gevonden in de Engelse handleiding (dit staat NIET in de nederlandstalige!!!)

Projecting a Waypoint — This function, found on the menu associated

with the Position Screen, allows you to create a new waypoint that is a

fixed distance and bearing from your present position or from any

waypoint/POI stored in the SporTrak.

An example of waypoint projection would be if you wanted to go to a

location that is 2.0 miles and due north of your current position. You

would access the waypoint projection function and enter 2.0 as the

distance and a bearing of 0°. The Waypoint Projection Screen would

compute the coordinates of the “projected” location and then allows

you to save this waypoint into the SporTrak’s memory. From there you

could simply do a GOTO to the waypoint you just created.

You can also project waypoints from any stored waypoint or POI by

highlighting the “From” field and pressing ENTER. This will take you

to the SporTrak’s database, giving you complete access to choose from

any of the waypoints/POIs that you have stored.

dus, met andere woorden,

projectie is :

ik ben hier,

ik wil op X graden , Y meter verder wezen , toon me waar dat is.(als dat niet beknopt vertaald is :D )

Christiaan

Geplaatst

Dank voor de reacties :D .

Dit is wat ik bedoelde (dus een "brede" interpretatie van het woord "projectie"). Maar je kunt hier niet alleen ingeven "richting" en "afstand" t.o.v. huidige locatie, maar je kunt hier ook de coordinaten invoeren, in zowel primaire als secundaire stelsel.

Ik denk dat dit precies is wat ik zocht.

Wat betreft de handleiding. wellicht kan ik ook een bijdrage leveren? / Ervaringen uitwisselen?

Wellicht verder contact per mail?

Geplaatst

Sorry, aan deze soort projectie had ik even niet gedacht.

Hier staat projectie voor waypointprojectie, ik had het over kaartprojectie. :D

++ Lex ++

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...