de gelukszoekers Geplaatst 26 juni 2008 Geplaatst 26 juni 2008 Kan iemand mij in JIP en JANNEKE taal uitleggen hoe ik van deze site, een route kan downloaden op een magelaan explorist 210.........hele instructies gelezen en het boekje in 7 talen maar het lukt niet. er moet toch iemand zijn die dit zelf doet met een explorist 210. eventueel instuktie naar spidermaja@hotmail.com, in ruil voor eeuwige dank!
Walk The Line Geplaatst 26 juni 2008 Geplaatst 26 juni 2008 Jip weet het niet zeker, ben zelf ook nog aan het expirimenteren, maar denkt dat de waypoints( route )eerst in 'mapsend' gemaakt moet worden, dan vertalen naar RTE-file (ook in 'Mapsend') en dan uploaden naar Submab routes in de eXpl. 210, misschien een beetje geholpen ? Succes, Ton
keurli Geplaatst 26 juni 2008 Geplaatst 26 juni 2008 Soms kan je de WP's downloaden van de cache pagina. Ik zet ze er dan in met easy gps http://www.easygps.com Je kan met easy gps ook de wp's aanmaken en dan in een apart mapje naar je GPS uploaden.
de gelukszoekers Geplaatst 26 juni 2008 Auteur Geplaatst 26 juni 2008 Jip weet het niet zeker, ben zelf ook nog aan het expirimenteren, maar denkt dat de waypoints( route )eerst in 'mapsend' gemaakt moet worden, dan vertalen naar RTE-file (ook in 'Mapsend') en dan uploaden naar Submab routes in de eXpl. 210,misschien een beetje geholpen ? Succes, Ton beetje ja, maar dan nog krijg ik niks op imi of img extentie. en dan snapt die explorer 210 het toch niet? Soms kan je de WP's downloaden van de cache pagina.Ik zet ze er dan in met easy gps http://www.easygps.com Je kan met easy gps ook de wp's aanmaken en dan in een apart mapje naar je GPS uploaden. hoe dan? volgens mij gaat het downloaden al verkeerd van de site? zijn maar hele kleine bestanden? volgens mij klopt dat niet. gaat nu wel direkt in easygps maar hoe load je het dan "üp"?? Jip weet het niet zeker, ben zelf ook nog aan het expirimenteren, maar denkt dat de waypoints( route )eerst in 'mapsend' gemaakt moet worden, dan vertalen naar RTE-file (ook in 'Mapsend') en dan uploaden naar Submab routes in de eXpl. 210,misschien een beetje geholpen ? Succes, Ton hoe vertaal je iets naar rte file dan?
medman Geplaatst 26 juni 2008 Geplaatst 26 juni 2008 (bewerkt) Jip weet het niet zeker, ben zelf ook nog aan het expirimenteren, maar denkt dat de waypoints( route )eerst in 'mapsend' gemaakt moet worden, dan vertalen naar RTE-file (ook in 'Mapsend') en dan uploaden naar Submab routes in de eXpl. 210, misschien een beetje geholpen ? Succes, Ton beetje ja, maar dan nog krijg ik niks op imi of img extentie. en dan snapt die explorer 210 het toch niet? Soms kan je de WP's downloaden van de cache pagina.Ik zet ze er dan in met easy gps http://www.easygps.com Je kan met easy gps ook de wp's aanmaken en dan in een apart mapje naar je GPS uploaden. hoe dan? volgens mij gaat het downloaden al verkeerd van de site? zijn maar hele kleine bestanden? volgens mij klopt dat niet. gaat nu wel direkt in easygps maar hoe load je het dan "üp"?? Jip weet het niet zeker, ben zelf ook nog aan het expirimenteren, maar denkt dat de waypoints( route )eerst in 'mapsend' gemaakt moet worden, dan vertalen naar RTE-file (ook in 'Mapsend') en dan uploaden naar Submab routes in de eXpl. 210,misschien een beetje geholpen ? Succes, Ton hoe vertaal je iets naar rte file dan? Er is een verschil tussen routes en caches. Voor caches download ik meestal de .LOC file op de geocache pagina, dan open ik deze in Magellan Geocache Manager en pas deze zo nodig aan. Vervolgens kun je vanuit dit programma de cache bestanden uplaoden naar de 210, merkwaardig is alleen dat je ze bij dat opslaan op de 210 nog weer een naam moet geven en dus niet aautomatisch de cachetitel ook de naam van het .gs cache bestand is. Routes is een ander verhaal, o.a. EasyGPS kun je gebruiken, maar je kunt ook op allerlei andere manieren routes maken online en deze converteren naar .rte bestanden en dan uploaden naar de 210. O.a. met GPSBabel kun je veel formaten routes omzetten naar .rte bestanden voor de 210. De website GPSvisualizer is ook erg handig. 26 juni 2008 bewerkt door medman
de gelukszoekers Geplaatst 27 juni 2008 Auteur Geplaatst 27 juni 2008 (Quote verwijderd i.v.m overzicht door moderator) klink goed! maar je zegt: aanpassen van .loc bestand in geocache manager.......hoe pas je het aan dan? geoon extentie van LOC in rte veranderen ofzo?
medman Geplaatst 27 juni 2008 Geplaatst 27 juni 2008 (bewerkt) klink goed! maar je zegt: aanpassen van .loc bestand in geocache manager.......hoe pas je het aan dan? geoon extentie van LOC in rte veranderen ofzo? Als je op een geocache pagina het LOC bestand download dan komt dat bijvoorbeeld als geocaching.loc op je bureaublad of de map waar je het opgeslagen hebt. Bij mij zie je de extensie LOC trouwens niet, ik zie alleen geocaching, geocaching (2) etcetc na downloaden). Destijds had ik bij de 210 naast andere software ook Magellan Explorist Geocache Manager. Als je dat programma opent krijg je een leeg scherm. Nu klik je op Openen of het open icoontje/button. Vervolgens kies je dat gedownloade geocaching bestand (die LOC file dus). Die zie je nu op een regel in dit programma verschijnen met de naam e.d. er al bij. Stel dat je de coordinaten eerst nog aan moet passen (bv bij een puzzelcache) dan kun je op een button Geoccachepunt bewerken klikken (of via menu bewerken-geocachepunt bewerken), dan opent een popup window en kun je de huidige gegevens in die LOC file aanpassen. Met een andere button of via menu verzenden-geocachepunten naar GPS verzenden kun je de geselecteerde geocache punten naar je 210 uplaoden (als je hem aan de PC hebt hangen). Pas bij deze stap zet dit programma het LOC bestand om in een (ik dacht uit mijn hoofd) .gs bestand die je in de map geocaches op je explorist kunt opslaan, om hem vervolgens "in het veld" te gebruiken. Als je dat programma Geocache Manager er bij hebt dan zal het wel lukken allemaal.... Voor routes (dat staat op zich los van geocache punten) kun je dus eens op http://www.gpsvisualizer.com/ neuzen, de meegeleverde software van Magellan gebruiken (Magellan Conversion Manager/ Magellan Manager ondersteunt coinversie van sommige formaten), of het uitgebreide conversie softwarepakket GPS Babel gebruiken. Zoek zo nodig even op GPS Babel in Google. Misschien is het handig als je even specifiek aangeeft wat voor een soort bestand je in een route wilt omzetten, want nu beantwoord ik steeds twee vragen een geocachepunt/waypoint omzetten en/of een route (serie waypoints) omzetten. Omzetten vanuit welk bronformaat? 27 juni 2008 bewerkt door medman
jackV Geplaatst 30 juni 2008 Geplaatst 30 juni 2008 Hoi, Je kunt beter gps wandelingen downloaden op http://gpstracks.nl die save je dan weg in een *.gpx bestand. Dan start je MapSend lite op en importeer dan tracks (dus het *.gpx bestand) die je dan kunt converteren (opslaan) als een route op je navigatiesysteem. Je kunt ook als je topo software hebt dit zelf intekenen. met Mapsend Lite. Dat doe ik meestal. Ik woon vlak bij de Drunenese duinen, en heel vaak teken ik op mijn PC een route en exporteer dat bestand naar mijn Explorist en ge de volgende dag die route dan lopen, echt leuk. Met Topo software heb je dan ook echte topokaarten op je systeem, heel mooi. Groeten, Jack Versteegh
Robke74 Geplaatst 9 augustus 2008 Geplaatst 9 augustus 2008 Ik gebruik ook de Explorist 210 voor geocaching en mtb routes. Ik loop vaak tegen het probleem aan dat een route een maximaal aantal punten kan bevatten. Heeft iemand heer een oplossing voor? Als je overigens Magellan Explorist Geocache Manager gebruikt dan kun je zelf een bestand maken met meerdere caches (die je download via geocaching.nl als loc bestand). Als je een nieuwe cache opent vraagt het programma namelijk of je deze wilt toevoegen in het huidige bestand. In dit bestand selecteer je bijvoorbeeld 10 caches die je wilt gaan doen (met ctrl). Vervolgens gebruik je sent to gps. De geselecteerde caches kun je dan saven in een apart bestand op je gps. Als je in het veld dit bestand open dan zie je de caches en kun je ze selecteren. Groeten Rob
Aanbevolen berichten