Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Het kan wel hoor, geocachecoördinaten uitzetten op een papieren kaart.

Soms staat er al een gradenrooster op; bij nederlandse zeekaarten is dat tegenwoordig ook met datum WGS84, bij andere wellicht ook.

Je hebt dan nog wel het probleem dat een minuut niet een rond aantal centimeters is, verschilt voor N en E, en van de plaats op de kaart afhangt. Met een rekenlineaal of een rekenmachientje is dit echter goed op te lossen.

Als de landkaarten tegenwoordig ook een WGS84 datum notatie hebben, dan kan ik het me voorstellen dat geocachen zonder GPS mogelijk is. Je moetdan volgens mij echt heel nauwkeurig werken, maar goed het zou dan kunnen.

Maar heb ik het nu totaal verkeerd begrepen dat hoe meer je jezelf verplaatst in noordelijke of zuidelijke richting, hoe groter de afwijking in minuten en seconden (waarschijnlijk door de kromming van de aardbol). Hoe ga je dit opvangen met een zakjapanner (is hier dan een soort van conversie sommetje voor?) Als dit voorgaande echt helemaal nergens op slaat verwijder ik dit schrijven wel :dribble:

Geplaatst
Als de landkaarten tegenwoordig ook een WGS84 datum notatie hebben,
Allereerst: WGS84 is een datum, geen notatie. Een notatie is bijvoorbeeld breedte/lengte in graden en minuten.

Je hebt geen formules nodig voor de variatie in graadlengte. Je meet gewoon ter plaatse de afstand tussen de meest nabije breedte- en lengtecirkels, en berekent daaruit de af te meten afstand tot de naastlagere.

Dat de lengtegraden korter zijn naarmate je dichter bij de pool komt komt doordat een volledige cirkel steeds 360° blijft, terwijl de breedtecirkel waarlangs je meet steeds korter wordt.

Daar is echter een eenvoudige formule voor, die je dus niet eens nodig hebt: 1'=1852 m * cos B, waarin B de breedte is waarop je je bevindt. 1' breedte is altijd 1852 m.

D.w.z., met kleine afwijkingen wegens de niet-constante kromtestraal van het aardoppervlak, maar de afstanden die je moet afmeten zijn zo gering dat je daar geen last van hebt.

Geplaatst
Als de landkaarten tegenwoordig ook een WGS84 datum notatie hebben,
Allereerst: WGS84 is een datum, geen notatie. Een notatie is bijvoorbeeld breedte/lengte in graden en minuten.

Je hebt geen formules nodig voor de variatie in graadlengte. Je meet gewoon ter plaatse de afstand tussen de meest nabije breedte- en lengtecirkels, en berekent daaruit de af te meten afstand tot de naastlagere.

Dat de lengtegraden korter zijn naarmate je dichter bij de pool komt komt doordat een volledige cirkel steeds 360° blijft, terwijl de breedtecirkel waarlangs je meet steeds korter wordt.

Daar is echter een eenvoudige formule voor, die je dus niet eens nodig hebt: 1'=1852 m * cos B, waarin B de breedte is waarop je je bevindt. 1' breedte is altijd 1852 m.

D.w.z., met kleine afwijkingen wegens de niet-constante kromtestraal van het aardoppervlak, maar de afstanden die je moet afmeten zijn zo gering dat je daar geen last van hebt.

:dribble: weer wat geleerd! :blush:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...