Spring naar bijdragen

Hoogte instelling op je gps???


nielstom

Aanbevolen berichten

Is het nodig met name voor de GPS nauwkeurigheid, om de hoogte in te stellen?

Ik kan handmatig een hoogte invoeren in mijn GPSTuner software....

Is dat voor Nederland een vaste hoogte of is dat wisselend?

 

Ben benieuwd naar de uitkomst!!!

bewerkt door nielstom
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je moet kijke in welk gebeid je woont, ik woon aan de kust ik heb de hoogte van mijn gps ingesteeld op de gemiddelde hoogte van de zee. toen ik aan de kust was. je moet gewoon gemiddeld kijken en instellen. persoonlijk gebruik ik de hoogtemeter nouwlijks.

 

Groet Meaneye

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder is het zo dat de snijding van de verschillende satelietcirkels die je de positie in lat lon geven voor de hoogte heel slecht is. Dit betekent dat met onze onnauwkeurige dingetjes de hoogte gewoon slecht wordt weergegeven. Maar als je niet op een metertje of wat kijkt is het te proberen.

Bij de meeste stuwen/gemalen kan je een peilschaal vinden. Daar is de waterstand af te lezen. De meeste zijn geplaats tov NAP (Normaal Amsterdams Peil). Ook soms tov een polderpeil. Opletten dus. Op alle top25kaarten staan hoogtelijnen Ook hier is een min of meer ijking toe te passen.

Met een goede ontvangst heb je een redelijke hoogte, maar met een slechte constelatie (verdeling van de satelieten over een denkbeeldige cirkel om je heen) gaat je plaatbepaling zwabberen, maar je hoogte is dan helemaal pet.

Dus je GPS gebruiken voor hoogtebepaling?? Ik zou het met een fikse korrel zout nemen.

 

De Goudflitters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze prulletjes geven de hoogte volgens mij perfect aan!

 

Ik draai in Frankrijk City Select en de Alpen topo.

 

Vorig jaar tijdens de wintersport gaf de Garmin 60CS met een metertje verschil de hoogte van de bergtop waar we op stonden in Le Corbier (op 2240+ meter)

 

In een andere plaats Les2Alpes ging het wederom prima (op 3400+meter).

 

De GPS is de afgelopen twee jaar niet meer opnieuw gecalibreerd op de juiste hoogte, dus volgens mij best een aardige prestatie voor een GPS-je.

 

Dit jaar op pad met de 60CSX ben benieuwd wat die op hoogte gaat doen en verder eens kijken of we de maximumsnelheid over de 99.9 km/u van vorig jaar kunnen overtreffen :beerchug:

 

Veel plezier Ating

bewerkt door Ating en Rosie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze prulletjes geven de hoogte volgens mij perfect aan!

 

<knip>

Vorig jaar tijdens de wintersport gaf de Garmin 60CS met een metertje verschil de hoogte van de bergtop waar we op stonden in Le Corbier (op 2240+ meter)

 

Op een bergtop heb je meestal een goede constelatie. Dan is de hoogte goed. Maar met een afwijking van 30 tot 50 meter moet rekening gehouden worden. Logisch, dat zit ook en de hoogteafronding van de aangegeven bergtop.

Ik zei ook, als je niet op een metertje kijkt.

Voor Nederland is een afwijking van 20 meter al veel, vandaar de korrel zout. Met een beetje reflectie erbij wordt de responstijd langer, en dat betekent dus dat je verder van de sateliet afbent. Dit heeft direct veel invloed op de hoogte, en veel minder op de positie.

 

In een bos met veel reflectie, kan de plaatsbepaling nog best goed zijn. De hoogte is met GPS het zwakke punt. Je kunt namelijk geen snijdingen maken met satelieten aan de andere kant van de aardbol.

Conclusie mbt de bergtoppen: Goede hoogteweergave (~30m).

 

Maar om in Nederland bv getallen bij waypoints op volgorde van hoogte in een eindformule te laten invullen: dit kan dus nooit ivm onnauwkeurigheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hou dit in de gaten: bij toestellen zonder barometrische hoogtemeting is de handmatig ingegeven hoogte alleen van belang zolang er 2D ontvangst is. Zodra er 3D ontvangst is wordt de gemeten hoogte gebruikt.

Als je tijdens 2D ontvangst de juiste hoogte opgeeft wordt de plaatsbepaling nauwkeuriger.

 

Omdat de luchtdruk varieert moeten de barometrische toestellen gekalibreerd worden. Je kunt met deze hoogtemeting een nauwkeuriger resultaat krijgen, vooral wat betreft hoogteverschillen. Maar als je niet goed kalibreert is het resultaat juist slechter. Het kalibreren kan ook automatisch, daarvoor wordt de GPS-hoogrte gebruikt.

 

Het wordt uitgelegd op de Nottersite, in Kompas, hoogtemeting en barometer van de GPSmap 60CSx.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...