Spring naar bijdragen
  • 0

Tracks of waypoins

Vraag

Geplaatst

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag. Ik moet voor een personeelsuitstapje een route maken langs een 6-tal bezienswaardigheden waartussen de groepen moeten fietsen. De bezienswaardigheden moeten wel in een bepaalde volgorde afgelegd worden.

Hoe kan ik dit het beste regelen. Voor de dag zelf heb ik diverse Garmin GPS60 geregeld. Dien ik nu bijvoorbeeld 6 waypoints in te geven of moet ik de hele af te leggen route intekenen of beide?

En als ik dat gedaan heb, hoe krijg ik dan een bestandje ge-upload naar die GPS-ontvanger?

Zijn er nog bepaalde instellingen waar ik op moet letten?

Wie kan mij op weg helpen?

Graag hoor ik van jullie.

Groetjes,

Cyberskip.

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst (bewerkt)

In Trip&Waypoint Manager of MapSource, de corresponderende computerprogramma's, maak je de 6 waypoints aan.

Als ze in een bepaalde volgorde moeten worden bezocht dien je er een route van te maken, in de juiste volgorde. De route bestaat uit rechte verbindingslijnen tussen de waypoints. Wellicht wil je wat hulp geven omtrent de te volgen weg. Je kunt dan nog tussenliggende waypoints opnemen op strategische plaatsen. Kies een ander waypointsymbool voor de tussenpunten.

Je kunt de routes naar de toestellen verzenden.

Op de toestellen kun je de route eenvoudig op het scherm volgen, of je kunt de pijlaanwijzer gebruiken die steeds naar het eerstvolgende (tussen)punt wijst.

Alternatief is de track. Ik neem aan dat je de route eerst zelf aflegt. Je kunt dan een tracklog opnemen. Ook deze kun je via de computer naar alle toestellen versturen.

Als je op het toestel de trackbackfunctie gebruikt wijst een pijl je steeds hoe te gaan, of je volgt de track op de kaart.

De 6 waypoints moet je ook opgeven, dan weet men waar te stoppen. Als je ter plaatse bent druk je MARK om de waypoints vast te leggen.

Als je een goede kaart in MapSource hebt kun je de waypoints en de track ook op de computer intekenen.

Voor transport heen en weer heb je een USB kabeltje nodig.

Ik denk overigens dat je wel wat ervaring moet hebben, of ruim de tijd moet nemen om het apparaat te leren kennen voor je de route uitzet.

bewerkt door Lex
  • 0
Geplaatst
In Trip&Waypoint Manager of MapSource, de corresponderende computerprogramma's, maak je de 6 waypoints aan.

Als ze in een bepaalde volgorde moeten worden bezocht dien je er een route van te maken, in de juiste volgorde. De route bestaat uit rechte verbindingslijnen tussen de waypoints. Wellicht wil je wat hulp geven omtrent de te volgen weg. Je kunt dan nog tussenliggende waypoints opnemen op strategische plaatsen. Kies een ander waypointsymbool voor de tussenpunten.

Je kunt de routes naar de toestellen verzenden.

Op de toestellen kun je de route eenvoudig op het scherm volgen, of je kunt de pijlaanwijzer gebruiken die steeds naar het eerstvolgende (tussen)punt wijst.

Alternatief is de track. Ik neem aan dat je de route eerst zelf aflegt. Je kunt dan een tracklog opnemen. Ook deze kun je via de computer naar alle toestellen versturen.

Als je op het toestel de trackbackfunctie gebruikt wijst een pijl je steeds hoe te gaan, of je volgt de track op de kaart.

De 6 waypoints moet je ook opgeven, dan weet men waar te stoppen. Als je ter plaatse bent druk je MARK om de waypoints vast te leggen.

Als je een goede kaart in MapSource hebt kun je de waypoints en de track ook op de computer intekenen.

Voor transport heen en weer heb je een USB kabeltje nodig.

Ik denk overigens dat je wel wat ervaring moet hebben, of ruim de tijd moet nemen om het apparaat te leren kennen voor je de route uitzet.

Hoi Lex,

Bedankt voor je reactie. Op zich ben ik nog hardstikke vers met dit spul. Toch nog een paar aanvullende vraagjes/opmerkingen:

*) Ik heb alleen OziExplorer (3.95.4g) en beschik niet over die andere programma's. Kan ik de waypoints ook aanmaken binnen OziExplorer?

*) Ik was niet van plan om de routes op voorhand te gaan fietsen, omdat de geplande routes hier allemaal in de gemeente zijn. Ik heb dus de plaatselijke bekendheid wel.

*) Als ik de 11 GPS-sets ga ophalen (bij Beversport) dan zit daar zo'n USB-kabeltje bij voor het uploaden van de fietsroute.

*) Met de GPS zelf heb ik geen enkele ervaring. Neemt deze automatisch de tracks op dat jij weet, want dat zou het wellicht leuk zijn om na afloop van iedereen de gefietste routes te projecteren op een scherm.

*) Weet jij of ik als ik zo'n route bepaald heb in OziExplorer, kan ik dan die automatisch exporteren naar een bestand wat direct ingelezen kan worden in die Garmin GPS60 of zit daar nog een conversieslag tussen?

Alvast bedankt!! Overigens is de personeelsdag op 11 juni.

Groetjes,

Cyberskip.

• 0
Geplaatst (bewerkt)
*1) Ik heb alleen OziExplorer (3.95.4g) en beschik niet over die andere programma's. Kan ik de waypoints ook aanmaken binnen OziExplorer?

*2) Ik was niet van plan om de routes op voorhand te gaan fietsen, omdat de geplande routes hier allemaal in de gemeente zijn. Ik heb dus de plaatselijke bekendheid wel.

*3) Als ik de 11 GPS-sets ga ophalen (bij Beversport) dan zit daar zo'n USB-kabeltje bij voor het uploaden van de fietsroute.

*4) Met de GPS zelf heb ik geen enkele ervaring. Neemt deze automatisch de tracks op dat jij weet, want dat zou het wellicht leuk zijn om na afloop van iedereen de gefietste routes te projecteren op een scherm.

*5) Weet jij of ik als ik zo'n route bepaald heb in OziExplorer, kan ik dan die automatisch exporteren naar een bestand wat direct ingelezen kan worden in die Garmin GPS60 of zit daar nog een conversieslag tussen?

*1) Ja, de waypoints en routes kun je ook in OziExplorer aanmaken.

*2) Het gaat me er meer om dat je geen ervaring met de GPS hebt. Het zou zonde zijn als je een kleinigheid verkeerd doet waardoor het bij 11 groepen misgaat. Doe desnoods een klein stukje vantevoren. Nog liever huur 1 toestel eerder en fiets de hele rit, dan heb je ook de tracklog.

*3) Prima.

*4) De tracks worden automatisch opgenomen, althans als de tracklogfunctie niet uit staat.

*5) De gegevens worden rechtstreeks vanuit een programma naar het toestel gestuurd. MapSource of Easy GPS bijvoorbeeld. Ik meen dat het ook rechtstreeks vanuit OziExplorer kan, maar ik heb geen ervaring met Ozi.

bewerkt door Lex
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...