Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik mag voor school twee GPS aanschaffen voor opdrachten aardrijkskunde / informatiekunde voor leerlingen van 12 tot 16 jaar.

Belangrijke eigenschappen zijn:

- prijs (ca. 100 - 150 euro)

- duurzaamheid

- eenvoudige bediening

Ik twijffel tussen de Magellan eXplorist 100, Garmin Geko 210 en Garmin eTrex

Wie kan mij een goed advies zgeven?

Geplaatst
Belangrijke eigenschappen zijn:

- prijs (ca. 100 - 150 euro)

- duurzaamheid

- eenvoudige bediening

Best een moeilijke keus. De Etrex Euro werd/wordt veel gebruikt in verhuur bij outdoorevenementen enzo. Ik heb beide Garmins naast elkaar kunnen vergelijken en bespeurde weinig verschillen. Eigenlijk zijn er drie verschillen:

1: formaat

2: bediening

3: batterijverbruik

Op de punten 1 en 2 scoort de Geko beter. Althans, ik vind de knopjes op de voorkant prettiger werken maar het zal ook een kwestie van wennen zijn. Verder is de Geko duidelijk kleiner maar dat kan zowel een voor- als nadeel zijn. Degelijk zijn ze in ieder geval allebei.

Het grootste verschil is dan het batterijverbruik. In de Geko gaan 2 minipenlights (AAA) en die gaan maar zo'n 8 tot 10 uur mee, een mindere kwaliteit oplaadbare zelfs nog korter. In de Etrex Euro gaan 2 gewone penlights (AA) en die gaan zeker twee keer zo lang mee. Ook met al wat oudere oplaadbare batterijen moet je wel 18 tot 24 uur voort kunnen.

Van de Magellan weet ik niet veel, behalve wat je er op internet over kunt lezen. Duidelijk is dat dit apparaat standaard niet op de pc is aan te sluiten. Het kan wel, er zijn speciale setjes te bestellen waarmee je een kabelachtig iets kunt bouwen waarmee je de Explorist 100 op je pc zou kunnen aansluiten. Het zou niet mijn keus zijn...

Qua satellietontvangst maakt het niet uit of je een Geko 201 gebruikt of een Etrex Euro. De Magellan heeft 2 satellietkanalen extra tot zijn beschikking (14 itt 12 bij de Garmins) maar in de praktijk komt het toch maar zelden voor dat je zoveel satellieten tegelijk kan ontvangen.

Als je dan nog terugkijkt naar jouw eisen, dan denk ik dat de Geko 201 de beste keus zou zijn. Duurzaamheid is voor alle apparaten wel gelijk, stroomverbruik niet (voordeel van de Etrex). Qua bedieningsgemak denk ik dat knoppen op de voorkant handiger zijn dan op de zijkant. Niet voor niets is de Etrex-serie de enige die ik zo bedenk met knoppen op de zijkant. Magellans van de series Explorist, Sportrak of Meridian en Garmins van de series Geko, 12, 60, 70 en GPS V bijvoorbeeld hebben allen knoppen aan de voorkant... Ook de Alan Maps hebben knoppen voorop, net als Lowrance voor zover ik me die modellen voor de geest kan halen.

Ik zou voor de Geko 201 kiezen

Overigens, aansluiten van een Geko 201 of Etrex Euro op de computer kan alleen via een COM-poort (9 pins dacht ik). Er zijn niet veel pc's meer met zo'n aansluiting. Dan heb je een convertor met software nodig om van een USB-poort een virtuele COM-poort te maken. Dat kost ergens tussen de 10 en 30 euro...

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...