Gast Warbo Geplaatst 20 mei 2005 Geplaatst 20 mei 2005 Op de site http://www.geocaching.nl/benchmark/WatWel.php staat informatie over paspunten die met witte ronde cirkels met zwarte rand worden aangegeven. Er werd verwezen naar de site van de Topografische Dienst dus dat wekte mijn nieuwsgierigheid. Ik werk namelijk bij de Topografische Dienst Kadaster en ik meende dat wij dat soort paspunten niet gebruikten, dus ik heb eens geinformeerd bij een collega die zich bezig houdt met de luchtfoto's. Ter informatie voor jullie hier het bericht dat ik van mijn collega kreeg. "De paspunten zoals afgebeeld op de site hebben we nooit gebruikt. Wij hebben altijd natuurlijke paspunten gebruikt. Heden vooral nokken en hoeken van daken, vroeger ook wel slootsnijdingen. De laatste voldoen niet meer. De afgebeelde vliegschijf is een paspunt voor grootschalige luchtfotografie. De doorsnede vertelt iets van de schaal van de luchtfotografie. Voor onze schaal 1:18000 is gauw een vliegschijf nodig met een diameter van een meter. In dat geval kunnen we beter kiezen voor natuurlijke paspunten kiezen (wat we dan ook doen) omdat geschilderde schijven veel meer onderhoud vergen. Nu is het ook zo dat geschilderde schijven niet zo vaak meer voorkomen omdat de instanties die ze gebruiken ook geometrie kunnen inkopen via een GPS en INS meting tijdens de fotovlucht (resp XYZ en omega - phi - kappa). In dat geval kan het aantal schijven sterk gereduceerd worden, of zelfs geheel weggelaten afhankelijk van de gewenste nauwkeurigheid. In het algemeen wordt toch enige controle in het terrein aanbevolen. De instanties die ze gebruiken zijn RWS (waddeneilanden), gemeenten die een fotovlucht kunnen permiteren voor uiteenlopende doeleinden, NS, Kadaster t.b.v. ruilverkavelingen." De paspunten die we bij de Topografische Dienst Kadaster gebruiken zijn dus niet als zodanig herkenbaar in het terrein.
Aanbevolen berichten