Gast Gert33 Geplaatst 17 mei 2005 Geplaatst 17 mei 2005 Ik sta op het punt om een GPS-ontvanger te kopen. Ik heb al het eea geselecteerd en de Magellan SporTrek Map hoort daar ook bij. Ik heb nog wat vragen; 1 Hoe bevalt deze ontvanger? 2 Is het apparaat gemakkelijk in gebruik? 3 Is het al geschikt om in heel europa volledig te gebruiken of moet je dan nog weer wat extras aanschaffen?
FamGrit Geplaatst 18 mei 2005 Geplaatst 18 mei 2005 Hi, ik ben sinds november 2004 in het bezit van een Magellan SporTrak Map en hebben geen spijt van de koop. Mijn ervaring met de bediening is dat ja na wat oefenen prima uit de voeten kunt met mogelijkheden van deze GPS. Invoeren van extra waypoints onderweg kost weinig moeite, allen het bijvoegen van commentaar vereist wat meer werk, maar dat eigenlijk vaak niet nodig. Een positie markeren waar je bent is ook zo gedaan. Met behulp van op het internet te vinden software en de bijgeleverde interface kabel is het nog makkelijker om gegevens uit te wissellen en punten in te voeren. Eventuele software updates zijn makkelijk te krijgen bij Magellan en daarna eenvoudig via de interface kabel te installeren. Het gebruik is niet beperkt tot een gebied, er is standaard een eenvoudige wereld kaart aanwezig. Er is dus niks extra nodig om het ergens anders te gebruiken. Voor meer gedetaileerde kaarten is additionele software van Magellan te krijgen, maar dat is redelijk prijzig.
de Roode Lantaarn Geplaatst 20 mei 2005 Geplaatst 20 mei 2005 Ik heb ook sinds November de Sportrak Map en moet zeggen dat hij prima bevalt. Tot nu toe geen slechte ervaringen gehad zoals het op hol slaan, dit schijnt soms wel eens voor te komen bij de gele Sportrak (zonder map). De standaard basemap is voldoende voor orientatie maar meer ook niet. Detailkaarten van Europa zijn ook te koop maar of je er zoveel aan hebt met een zw/w display is de vraag. Mijn ervaring is dat het behoorlijk druk wordt op het display en dat je werkelijk door de straten het WP niet meer ziet. Het enige nare wat ik ervaren heb is het ringetje aan het batterijvak waar je een riempje aan kan bevestigen. Heeft mij al twee ringetjes gekost en een polsbandje. Heb nu een gaatje geboord waar een dikke ring door heen zit. Resultaat, lomp sterk en nog steeds waterdicht. Ik kan er bij wijze van spreken de auto er mee aanslepen. Voor de rest een prima toestel met veel mogelijkheden en veel menu's. Misschien wel iets te veel maar die zijn dan ook weer gemakkelijk uit te schakelen. Handige bediening op de voorzijde en een logische opbouw van de bediening.
Team Firefox Geplaatst 22 mei 2005 Geplaatst 22 mei 2005 (bewerkt) Ik sta op het punt om een GPS-ontvanger te kopen. Ik heb al het eea geselecteerd en de Magellan SporTrek Map hoort daar ook bij. Ik heb nog wat vragen; 1 Hoe bevalt deze ontvanger? 2 Is het apparaat gemakkelijk in gebruik? 3 Is het al geschikt om in heel europa volledig te gebruiken of moet je dan nog weer wat extras aanschaffen? <{POST_SNAPBACK}> Ik wil je wel wat (objectieve?) informatie over de Sportrak serie geven: 1. Wij gebruiken inmiddels onze tweede Magellan (de eerste was de gele basisuitvoering van de Sportrak en de huidige is een Sportrak Pro) en zijn er meer dan tevreden over. De Sportrak Map zit hier tussenin. Het verschil zit hem in de hoeveelheid geheugen en de prijs. De ontvangers zijn gevoelig genoeg om elke cache mee te lichten. Ook onder een dik bladerdek gaat het nog prima. 2. Absoluut! Via het menu kun je diverse talen instellen. Het menu is overzichtelijk en logisch opgezet. Het handmatig invoeren, editen en verwijderen kost wel even wat knoppen indrukken, maar door de logica gaat dat vrij snel. Vooral in het veld is dat geen probleem. Softwarematig kan je ook waypoints invoeren, maar dan alleen het eerste waypoint van een cache, de rest zal toch lekker handmatig moeten gebeuren. Routes aanmaken heb ik nog nooit gedaan, dus daar kan ik je niets over vertellen of dit handig is. 3. Uiteraard geschikt voor Europa. Ik neem aan dat je ook kaartmateriaal erop wil zetten. Daar moet je wat Magellan software voor aanschaffen. Mapsend is daar erg geschikt voor. Kijk alleen even naar de hoeveelheid geheugen. Op de Pro versie kan ongeveer een kwart van Nederland kwijt, dat is grofweg een stuk van 80 bij 80 km. De Sportrak Map heeft wat minder geheugen, zodat je daar ongeveer een detailkaart van 30 bij 30 km op kunt zetten. Dit is even een schatting in vergelijking tot de hoeveelheid geheugen, die beide GPS-en bezitten. Voordat je kaarten installeert, moet je wel even de firmware upgraden naar de laatste versie. Die staat op de installatie CD. Het kaartje op het scherm is inderdaad wel erg vol, maar dat komt omdat we zoveel mogelijk informatie op een piepklein schermpje willen proppen. Gelukkig kan je hiervoor in- en uitzoomen. Problemen met de Sportrak GPS-en: Elk apparaat heeft z'n probleempjes. Ook Garmin kent die. Wel zo fair om ook de nadelen te noemen, als die er zijn! Ik noem ze van de Sportrak even op: De basisuitvoering valt zo af en toe geheel weg. Hebben wij een paar keer gehad. Compleet het geheugen wissen en opnieuw initialiseren (kost ca. 10 minuten) en het apparaat werkt weer als voorheen. Mogelijk dat een firmware upgrade hier nog helpt om het apparaat wat stabieler werkend te krijgen! De Pro uitvoering zou last hebben van scheurtjes in de behuizing. Zelf geen last van gehad, maar valt gewoon onder de garantie. Valt en staat natuurlijk ook hoe je met het apparaat omgaat. Laten vallen is natuurlijk uit den boze. De Pro versie valt niet spontaan uit en wij hebben daar ook nergens iets over gelezen. Ook bij de Sportrak Map is dat volgens mij geen bekend probleem. De behuizing is namelijk gelijk aan de basisuitvoering en die is gewoon oerdegelijk. Voor alle Sportrak's: het afbreken van de ringetjes op het batterij compartiment. Ook geen problemen mee gehad. Als je met beleid batterijen verwisseld zou dat eigenlijk geen problemen mogen geven. Ik draai niet het ringetje zelf vast/los, maar houdt het ringetje vast en draai de GPS rond. Als je met bovenstaande rekening houdt heb je aan de Sportrak gewoon een geweldig robuuste GPS met enorm veel mogelijkheden en goede ontvangst, zeker gezien de aantrekkelijke prijs. De Sportrak serie heeft trouwens een vast geheugen, dus niet uitbreidbaar! Nog even grappig om te vermelden: wij hebben onze Sportrak Pro via internet aangeschaft op een moment dat op de website gedurende een paar uur een (veel) lagere prijs vermeld stond, dan gebruikelijk was. De prijs stond ook vermeld op de e-mail faktuur. Even later bleek dat door een tikfout van de leverancier er een verkeerde prijs online was gekomen. De bevestiging was alleen al bij ons binnen, dus hebben we hem voor de lagere prijs ook gekregen. Voor de goede orde: wij hebben geen aandelen Magellan, maar zijn gewoon tevreden! 22 mei 2005 bewerkt door Team Firefox
Aanbevolen berichten