Snoekie Geplaatst 29 januari 2011 Geplaatst 29 januari 2011 Hallo allemaal. Ik ben nieuw in het wereldje van het cachen en ik probeer het onderstaand coordinaat te projecteren N51 37.741 E005 34.410 168 graden 7728 meter Ik heb daar verschillende tools voor gebruikt en krijg de volgende antwoorden: GeocacheTools N51 33.662 E005 35.806 de buren N51 33.664 E005 35.800 GC tools N51 33.664 E005 35.800 GCT N51 33.659 E005 35.806 Hoe kan het dat ik verschillende oplossingen krijg? Doe ik iets verkeerd of is zijn het fouten in de diverse tools? En welk tool geeft de "juiste" oplossing? Zodat ik bij het checken van de coordinaten een Oke/juist krijg (er van uitgaande dat het anwoord goed is natuurlijk). Bvd. voor jullie reacties.
Leandraakje Geplaatst 29 januari 2011 Geplaatst 29 januari 2011 (bewerkt) Zou je niet liever de cachelegger vragen dan hier jouw antwoorden op de vragen van de cache neer te zetten? Als je zoekt op de coordinaten die je als uitgangspunt neerschrijft, dan vind je vrij gemakkelijk de bijbehorende cache en jij hebt hier de antwoorden op de puzzel gegeven ..... Lijkt me niet de bedoeling. Dan is de gein van de puzzel er niet meer. Het lijkt er op dat de tooltjes die je gebruikt niet allemaal precies hetzelfde algoritme gebruiken om het punt te bepalen. Zou ook met nauwkeurigheid van de berekening te maken kunnen hebben. Alle punten liggen trouwens wel dicht bij elkaar. Heb je alle mogelijkheden al gechecked op de controlle site waarnaar op de cache pagina wordt gerefereert? Succes 29 januari 2011 bewerkt door Leandraakje
De broekies Geplaatst 29 januari 2011 Geplaatst 29 januari 2011 (bewerkt) Hallo, de buren.eu gebruikt voor alle coordinaatberekeningen de volgende code: Gavaghan En zelfs binnen die set aan functies heb je verschillende methoden om bv projectie te doen. De manier van berekenen kun je instellen. Bv welke ellipsoide je gebruikt. Vandaar dat caches waarin je moet projecteren ook nooit uit moeten gaan van de exacte uitkomsten (bv de cijfers moeten gebruiken), maar alleen voor positiebepaling. In alle gevallen zal de projectie afstand zo klein zijn dat afwijking in berekenmethode zo klein is, dat dit voor het zoeken naar het WP geen problemen zal geven. - Robert 29 januari 2011 bewerkt door De broekies
fietspomp Geplaatst 29 januari 2011 Geplaatst 29 januari 2011 Hallo Snoekie je doet helemaal niets fout. Projecteren is iets voor een 2-dimensionale kaart, echter de aarde is 3-dimensionaal. Er bestaan verschillende methodes om dit te doen maar die leveren kleine afwijkingen op. Zelfs op hetzelfde model GPS kan een projectie iets andere resultaten opleveren. De afwijking neemt toe als je over een grotere afstand gaat projecteren. Echter meestal projecteren wij maar een paar kilometers en dan valt het wel mee. Zoals al opgemerkt door Leandraakje liggen al jouw coordinaten dan ook heel dicht bijelkaar. Bij veel coordinaatcheckers kan je een marge (afwijking) instellen die geaccepteerd wordt zodat je toch groen licht krijgt als je in de buurt bent. Dat je dat niet krijgt kan inhouden dat er niet voldoende marge is ingesteld bij de cheker of dat je antwoord niet klopt. Bij bijna alle mysteries ligt de cache binnen 2 mijl, ~3 kilometer, van het gegeven coordinaat. De projectie van 7 km lijkt dus wat ver.
De broekies Geplaatst 29 januari 2011 Geplaatst 29 januari 2011 (bewerkt) ...Projecteren is iets voor een 2-dimensionale kaart, echter de aarde is 3-dimensionaal... Projecteren, een afstand en hoek tov een punt is niet alleen voor een 2-dimensionele kaart. De afstand wordt wel degelijk bepaald langs de ellipsoide, ronding van de aarde. In de bergen wordt het wel lastig ;-) 29 januari 2011 bewerkt door De broekies
Geo-Hoppers Geplaatst 29 januari 2011 Geplaatst 29 januari 2011 Als je de uitkomsten bekijkt, zie je ook dat de afwijkingen in het laatste cijfer zit en niet veel meer afwijkt dan 3 tot 5 punten. Alhoewel niet helemaal waar tot achter de komma, zijn de laatste cijfers in een coórdinaat te vergelijken met een verschil in meters, dus de uitkomsten zitten er 'maar' 3 tot 5 meter naast. Bij en projectie over een dergelijke afstand is dat nog erg acceptabel. Er zijn zat cachers, die 'standaard' bij berekeningen van een coördinaat, het laatste cijfer niet uitrekenen ( of als ze de juiste waarde niet kunnen vinden) en dan een waarde van 5 invullen. Hierdoor zitten ze dus nooit meer dan 5 meter van de bedoelde locatie af. (Hierbij de standaard 'afwijking' van een GPS niet meegerekend.) Alhoewel er over de oorspronkelijke vraag niets wordt gezegd ( het verschil in de uitkomsten), staat er in onze GeoWiki een stukje ( nog niet in definitieve vorm) over projecteren. Ik wil de Geowiki van harte aanbevelen aan een ieder en jullie uitnodigen om eventueel een bijdrage te leveren aan de al bestaande en nog beter, niet bestaande onderwerpen in de Geowiki.
Snoekie Geplaatst 30 januari 2011 Auteur Geplaatst 30 januari 2011 Zou je niet liever de cachelegger vragen dan hier jouw antwoorden op de vragen van de cache neer te zetten? Als je zoekt op de coordinaten die je als uitgangspunt neerschrijft, dan vind je vrij gemakkelijk de bijbehorende cache en jij hebt hier de antwoorden op de puzzel gegeven ..... Lijkt me niet de bedoeling. Dan is de gein van de puzzel er niet meer. Het lijkt er op dat de tooltjes die je gebruikt niet allemaal precies hetzelfde algoritme gebruiken om het punt te bepalen. Zou ook met nauwkeurigheid van de berekening te maken kunnen hebben. Alle punten liggen trouwens wel dicht bij elkaar. Heb je alle mogelijkheden al gechecked op de controlle site waarnaar op de cache pagina wordt gerefereert? Succes Dit zijn geen punten van een cache. Ik heb zo maar wat gestallen genomen. Ik wil namelijk zelf het antwoord vinden, maar kwam met verschillende antwoorden. Ik heb nog niet allemaal gecheck omdat ik tegen dit probleem liep. En me afvroeg welke tooltje is nu het betrouwbaarst.
Snoekie Geplaatst 30 januari 2011 Auteur Geplaatst 30 januari 2011 Hallo Snoekie je doet helemaal niets fout. Projecteren is iets voor een 2-dimensionale kaart, echter de aarde is 3-dimensionaal. Er bestaan verschillende methodes om dit te doen maar die leveren kleine afwijkingen op. Zelfs op hetzelfde model GPS kan een projectie iets andere resultaten opleveren. De afwijking neemt toe als je over een grotere afstand gaat projecteren. Echter meestal projecteren wij maar een paar kilometers en dan valt het wel mee. Zoals al opgemerkt door Leandraakje liggen al jouw coordinaten dan ook heel dicht bijelkaar. Bij veel coordinaatcheckers kan je een marge (afwijking) instellen die geaccepteerd wordt zodat je toch groen licht krijgt als je in de buurt bent. Dat je dat niet krijgt kan inhouden dat er niet voldoende marge is ingesteld bij de cheker of dat je antwoord niet klopt. Bij bijna alle mysteries ligt de cache binnen 2 mijl, ~3 kilometer, van het gegeven coordinaat. De projectie van 7 km lijkt dus wat ver. Thanks voor de reactie. De 7 km is de afstand niet ik heb gewoon wat nummer gepakt.
Aanbevolen berichten