HereIsTom Geplaatst 14 augustus 2009 Geplaatst 14 augustus 2009 Bij mijn Vista HCx heb ik regelmatig dat bij de kaart het pijltje van het Noorden niet klopt, hij geeft soms alle richtingen aan, behalve de juiste. Ik calibreer vaak m'n kompas en dan ook, maar dit helpt soms maar even. Regelmatig loop ik dan zogenaamd achter uit e.d. Is hier een oplossing voor, of doe ik iets fout? .
Ivo-tje Geplaatst 15 augustus 2009 Geplaatst 15 augustus 2009 Bij mijn Vista HCx heb ik regelmatig dat bij de kaart het pijltje van het Noorden niet klopt, hij geeft soms alle richtingen aan, behalve de juiste.Ik calibreer vaak m'n kompas en dan ook, maar dit helpt soms maar even. Regelmatig loop ik dan zogenaamd achter uit e.d. Is hier een oplossing voor, of doe ik iets fout? Heb je hem niet HEEL perongeluk uit staan? Dit is eigenlijk de enige keer dat ik dit heb gehad met mijn etrex vista hcx... (Knopje rechts boven even ingedrukt houden in kompas stand)
Geppie Geplaatst 15 augustus 2009 Geplaatst 15 augustus 2009 Bij mijn Vista HCx heb ik regelmatig dat bij de kaart het pijltje van het Noorden niet klopt, hij geeft soms alle richtingen aan, behalve de juiste.Ik calibreer vaak m'n kompas en dan ook, maar dit helpt soms maar even. Regelmatig loop ik dan zogenaamd achter uit e.d. Is hier een oplossing voor, of doe ik iets fout? . In je kaart menu kun je aangeven hoe het pijltje de richting laat zien, noorden of de looprichting.
HereIsTom Geplaatst 16 augustus 2009 Auteur Geplaatst 16 augustus 2009 (bewerkt) Heb je hem niet HEEL perongeluk uit staan?Dit is eigenlijk de enige keer dat ik dit heb gehad met mijn etrex vista hcx... (Knopje rechts boven even ingedrukt houden in kompas stand) Nee ik heb 'm niet uit staan, heb 'm wel eens aan en uit gezet om te kijken of dat iets uitmaakte, maar helaas. In je kaart menu kun je aangeven hoe het pijltje de richting laat zien, noorden of de looprichting. Je bedoeld, Koers boven of Noord boven, ik heb beide standen geprobeerd, maar bij beide draait hij vaak verkeerd. Vandaag op de fiets gaf het zwarte peiltje aan dat ik naar rechts ging, maar hij ging wel omhoog over de weg, een tijdje later stond hij ineens weer goed en dit heb ik dus wel vaker. 17 augustus 2009 bewerkt door HereIsTom
hesselannema Geplaatst 17 augustus 2009 Geplaatst 17 augustus 2009 KNIPJe bedoeld, Koers boven of Noord boven, ik heb beide standen geprobeerd, maar bij beide draait hij vaak verkeerd. Vandaag op de fiets gaf het zwarte peiltje aan dat ik naar rechts ging, maar hij ging wel omhoog over de weg, een tijdje later stond hij ineens weer goed en dit heb ik dus wel vaker. Heb je deze schomelingen ook als je aan het lopen bent in het open veld. Mogelijk dat je door slechter ontvangst (bos hogegebouwen), de gps denk dat je links en dan weer rechts staat en dan weer voor achter. Waar je zeker rekening mee mag houden, is dat GPS apparaten een haat liefde verhouding hebben met fietssturen/dynamo's Deze kunnen de ontvangst zo storen dat de GPS niet meer voldoende sterke singnalen ontvangt. Waar door de GPS gaat springen naar de volgende "locatie". Terwijl dit niet de werkelijke locatie is. Dit blijft zo door gaan. Tot er weer voldoende/sterk signaal ontvangen is.
Ivo-tje Geplaatst 17 augustus 2009 Geplaatst 17 augustus 2009 KNIPJe bedoeld, Koers boven of Noord boven, ik heb beide standen geprobeerd, maar bij beide draait hij vaak verkeerd. Vandaag op de fiets gaf het zwarte peiltje aan dat ik naar rechts ging, maar hij ging wel omhoog over de weg, een tijdje later stond hij ineens weer goed en dit heb ik dus wel vaker. Heb je deze schomelingen ook als je aan het lopen bent in het open veld. Mogelijk dat je door slechter ontvangst (bos hogegebouwen), de gps denk dat je links en dan weer rechts staat en dan weer voor achter. Waar je zeker rekening mee mag houden, is dat GPS apparaten een haat liefde verhouding hebben met fietssturen/dynamo's Deze kunnen de ontvangst zo storen dat de GPS niet meer voldoende sterke singnalen ontvangt. Waar door de GPS gaat springen naar de volgende "locatie". Terwijl dit niet de werkelijke locatie is. Dit blijft zo door gaan. Tot er weer voldoende/sterk signaal ontvangen is. De vista hcx heeft een electronisch kompas... Dat springen heb je dus in theorie geen last van. Je kunt nog even kijken bij welke sneheid hij schakelt tussen gps-kompas en electronisch-kompas... Misschien staat die heel laag? Default is 16km/uur geloof ik.
Piglet 16 Geplaatst 17 augustus 2009 Geplaatst 17 augustus 2009 Hoe heb je het detail niveau van de kaart staan? Als je deze op hoogst heb staan heb je een vertraging in de kaart omdat er veel gerekend moet worden, vooral in een gebied met veel variatie zoals bv. de bebouwde kom.
Team Noorderlingen Geplaatst 17 augustus 2009 Geplaatst 17 augustus 2009 Vandaag op de fiets gaf het zwarte peiltje aan dat ik naar rechts ging, maar hij ging wel omhoog over de weg, een tijdje later stond hij ineens weer goed en dit heb ik dus wel vaker. Als ik mijn Hcx op de stuursteun zet, dan krijgt het kompas idd een afwijking. Nu hebben alle ouderwetse magnetische kompassen een afwijking in de buurt van een klomp metaal en dus ga ik er vanuit dat datzelfde fenomeen optreedt bij mijn Hcx. De oplossing bij mij is op de fiets gewoon het kompas uitzetten. Doordat je toch altijd met zo'n 15km/u beweegt, kan je GPS prima de dynamische richting bepalen en heb je het kompas helemaal niet nodig. Sta je stil, zet dan je kompas aan en neem de GPS even uit de houder. Dan werkt (bij mij) alles prima naar behoren. Suc6.
HereIsTom Geplaatst 18 augustus 2009 Auteur Geplaatst 18 augustus 2009 Je kunt nog even kijken bij welke sneheid hij schakelt tussen gps-kompas en electronisch-kompas...Misschien staat die heel laag? Default is 16km/uur geloof ik. Wat is de beste instelling dan? Hoe heb je het detail niveau van de kaart staan?Als je deze op hoogst heb staan heb je een vertraging in de kaart omdat er veel gerekend moet worden, vooral in een gebied met veel variatie zoals bv. de bebouwde kom. Bij mij staat hij op gemiddeld, is dat te hoog?
Piglet 16 Geplaatst 18 augustus 2009 Geplaatst 18 augustus 2009 Je kunt nog even kijken bij welke sneheid hij schakelt tussen gps-kompas en electronisch-kompas...Misschien staat die heel laag? Default is 16km/uur geloof ik. Wat is de beste instelling dan? Hoe heb je het detail niveau van de kaart staan?Als je deze op hoogst heb staan heb je een vertraging in de kaart omdat er veel gerekend moet worden, vooral in een gebied met veel variatie zoals bv. de bebouwde kom. Bij mij staat hij op gemiddeld, is dat te hoog? Ik heb op de gps de instelling meestal op gemiddeld staan en heb daar weinig problemen mee. Alleen met de auto in een stad heb ik nog wel eens vertraging of als het ontvangst wat minder is.
HereIsTom Geplaatst 21 augustus 2009 Auteur Geplaatst 21 augustus 2009 (bewerkt) Ik kwam er achter dat er een nieuwe GPS SW versie was, Ik had Software versie 3.00 en GPS SW versie 2.80. Toen ik even de webupdater probeerde zij hij dat er een nieuwe GPS SW versie 2.90 was. Nu ik die op mijn eTrex Vista HCx heb staan lijkt de richtingaangever en de Noord aanwijzing dus beter en sneller te reageren. Misschien is het verbeelding, maar ik ga er morgen maar weer eens mee fietsen, kan ik gelijk zien of dat heeft geholpen misschien. 21 augustus 2009 bewerkt door HereIsTom
Aanbevolen berichten