Neverland Geplaatst 20 december 2007 Geplaatst 20 december 2007 Voor het eerst op dit forum! Net een eXplorist 100 gekocht en meteen een paar vragen maar eerst deze maar eens proberen: In de Manual staat dat op het kompasscherm langs de cirkel de POI staat aangegeven en dat de pijl in de richting wijst waarin je loopt. Als de pijl dan naar de POI wijst ga je op de POI af. (als ik het goed lees tenminste) Bij mij wijst de pijl altijd naar de POI langs de rand? Moet de pijl niet naar voren wijzen om naar je doel, POI, te gaan? Wie weet hier meer van? Bedankt vast. m.vr.gr. René
Lex Geplaatst 20 december 2007 Geplaatst 20 december 2007 (bewerkt) Een GPS toestel kan niet de richting bepalen waarin het toestel wijst, wel de richting waarin het beweegt. Daarom is er een conventie dat je het toestel met de bovenzijde in de bewegingsrichting laat wijzen. Dat is de natuurlijke stand; als je recht vooruit loopt houd je het toestel recht voor je. Je bewegingsrichting is dus richting midden boven van het scherm. De kompasroos wordt nu zo gedraaid dat de windrichtingen kloppen met je bewegingsrichting. Je kunt dus midden boven aflezen in welke richting je beweegt. Op deze meedraaiende ring wijst een pijl aan welke kant je op moet. Dit is dus geen kompasnaald, maar een richtingaanwijzer. De windrichting is dus eigenlijk een extra: als de pijl naar rechts wijst moet je naar rechts, hoe de de kompasroos ook gedraaid is. Ik denk trouwens dat in de gebruiksaanwijzing staat dat de pijl wijst in de richting waarin je moet lopen, niet waarin je loopt. Op dit forum is een bekende uitdrukking de pijl achterna lopen. Dat is dus precies wat je moet doen: zo lopen dat de pijl naar voren wijst. Deze uitleg is trouwens niet specifiek voor jouw toestel; alle toestellen werken zo. Alleen als er een ingebouwd magnetisch kompas is, en je bovendien langzaam beweegt, is het anders. 20 december 2007 bewerkt door Lex
Team de motormuizen Geplaatst 20 december 2007 Geplaatst 20 december 2007 Voor het eerst op dit forum! Net een eXplorist 100 gekocht en meteen een paar vragen maar eerst deze maar eens proberen: In de Manual staat dat op het kompasscherm langs de cirkel de POI staat aangegeven en dat de pijl in de richting wijst waarin je loopt. Als de pijl dan naar de POI wijst ga je op de POI af. (als ik het goed lees tenminste) Bij mij wijst de pijl altijd naar de POI langs de rand? Moet de pijl niet naar voren wijzen om naar je doel, POI, te gaan? Wie weet hier meer van? Bedankt vast. m.vr.gr. René Hallo Neverland, welkom op dit forum. Het POI wat je hebt ingevoerd wordt als symbooltje zichtbaar, net buiten de kompas cirkel. Daar staat ook een zon symbool. Als je gaat wandelen zal de pijl gaan bewegen, volg dan de pijl zodanig dat van je afwijst, je loopt dan recht op het POI af.
Neverland Geplaatst 20 december 2007 Auteur Geplaatst 20 december 2007 Voor het eerst op dit forum! Net een eXplorist 100 gekocht en meteen een paar vragen maar eerst deze maar eens proberen: In de Manual staat dat op het kompasscherm langs de cirkel de POI staat aangegeven en dat de pijl in de richting wijst waarin je loopt. Als de pijl dan naar de POI wijst ga je op de POI af. (als ik het goed lees tenminste) Bij mij wijst de pijl altijd naar de POI langs de rand? Moet de pijl niet naar voren wijzen om naar je doel, POI, te gaan? Wie weet hier meer van? Bedankt vast. m.vr.gr. René Bedankt voor de snelle reactie, Ik denk dat ik het wel begrijp, dat het zo moet werken, maar de gebruiksaanwijzing klopt dus niet...... (pag. 20 Manual)
Dongie Geplaatst 29 januari 2008 Geplaatst 29 januari 2008 Hoi Neverland, Inderdaad staat het verkeerd in de handleiding, er staat :"...de kompasnaald in de richting waarin u koerst." De bedoeling is natuurlijk om naar de cache te koersen, maar als je nou net de andere kant op loopt (ivm een obstakel/sloot oid) blijft de naald wel naar de cache wijzen, maar volg je even niet meer de naald. Ik denk dat de maker van de manual wel erg positief was over de manier waarop je je bestemming bereikt. gr, Dongie
ds-polleke Geplaatst 29 januari 2008 Geplaatst 29 januari 2008 Hoi Neverland, Inderdaad staat het verkeerd in de handleiding, er staat :"...de kompasnaald in de richting waarin u koerst." De bedoeling is natuurlijk om naar de cache te koersen, maar als je nou net de andere kant op loopt (ivm een obstakel/sloot oid) blijft de naald wel naar de cache wijzen, maar volg je even niet meer de naald. Ik denk dat de maker van de manual wel erg positief was over de manier waarop je je bestemming bereikt. gr, Dongie Als je even exegetiseerd wat er staat is dat de pijl wijst in de richting waarinu koerst.. Dat klopt wel.. Het is doelgericht.. Nou dat dus
Aanbevolen berichten