Spring naar bijdragen

Nieuwe benelux kaart  II - Nu in orde ??


Geoman

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Nu (donderdagavond) kreeg ik wel data van de .com site.... dus de kaartjes-update staat er!

 

Dan nu nog 'even' een mededeling:

er gaat e.e.a. veranderen aan de kaartjes. Om maar met de deur in huis te vallen:

1) de Duitse caches gaan eraf

2) de "temporarily unavailable" caches gaan er niet meer tussenuit gefilterd worden.

 

Waarom?!?... omdat...

(ad 1)

- Duitsland te heftig groeit om ze handmatig te blijven downloaden. Het is daar echt EXPLOSIEF gegroeid. Op dit moment zijn er daar 1862 caches, dus met 20 per download worden dat 94 downloads (bekijk dat eens tegen Nederland: 32, België 11, Luxemburg 2, wat voor BeNeLux een totaal van 45 maakt... nog niet eens de helft!)

In de beginperiode van het kaartjesmaken waren het er in Duitsland beduidend minder dan in Nederland, waar er toen nog niet eens veel waren. Duitsland was dus niet erg veel meer werk erbij en het leek me wel een mooie service om voor 'grensgevallen' zoals ik ook de oostkant te laten zien. Eerste opzet was Nederland; en omdat BeNeLux toch een bepaalde eenheid is werd dat als geheel gelijk maar afgedekt, en om dan Nederland geheel omringd te laten zien pakte ik Duitsland erbij. (ook een beetje eigen belang... zoals wel eens gezegd wordt: wie appelen vaart, appelen eet. :) )

- het type cache ook nog eens voor alle caches handmatig éénmalig bij het GCxxxx nummer moet worden opgezocht en ingevuld

- de nabewerking met macro's door het aantal caches incl. Duitsland tè traag wordt

(ad 1 en 2)

- het aantal downloads pas fors gegroeid is door de vernieuwing van geocaching.com (nu 20 per pagina, eerst 25, dus het aantal downloads is gegroeid met 25%) waardoor de tijd ook nog eens meer dan evenredig is toegenomen door het vaker moeten wachten op return data van .com.

(ad 2)

- het handmatig uitvinken van temporarily unavailable caches een veel te groot tijdsbeslag legt op de download, terwijl een overgroot deel gewoon gearchiveerd zou moeten worden omdat ze superlang unavailable blijven. Een paar ècht temp unavailable's uitklikken: o.k., maar op dit moment staan er 57 van de 634 caches ( = 9% !!!) op temp. unav. en die 57 zitten her en der verspreid door de downloads dus zijn lastig / tijdrovend terug te vinden.

Ik voel me niet meer verantwoordelijk om dit soort dingen op te lossen die door een ander al dan niet achteloos / moedwillig / of waarom dan ook onnodig veroorzaakt worden.

(Ik ga hier een apart topic over opstarten, dus gelieve hier geen discussie daarover, anders ontspoort het al snel naar off-topic)

 

Zelf vind ik het jammer dat dit nodig is. Duitsland gebruikte ik in ieder geval om te checken of er iets in de buurt beschikbaar kwam (geen idee of er verder überhaupt iemand gebruik van maakte :dribble: ) omdat het toch een deel van de omgeving is. Tja... niet iedereen woont in de provincie Utrecht of in de Randstad waar zo ontzettend veel voer is. En de tweede reden waarom ik het jammer vind is: wat ik zelf van een kaartje verwacht is dat als ik op een stip klik, dat ik daar dan ook naartoe kan... en niet dat daar "tijdelijk niets is". Het moet m.i. een indruk geven van wat er in een gebied ongeveer is en hoe vol het daar is als je een uitstapje er naartoe gaat maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedoel je dat je handmatig alle 32 pagina's met caches in NL afgaat en die download? En dan Belgie en Luxemburg nog? Da's een heel werk zeg. Ik had gedacht dat er wel een automatisch gegenereerd lijstje van gc.com zou komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoel je dat je handmatig alle 32 pagina's met caches in NL afgaat en die download? En dan Belgie en Luxemburg nog?
Yep.
Ik had gedacht dat er wel een automatisch gegenereerd lijstje van gc.com zou komen.
B):crybaby: Zo lang als ik ze al maak is het altijd al downloaden geblazen.

Alleen als ik Premium Member zou zijn is er een auto-query te maken. Hawkeyes heeft nu een opzet gedaan om automatisch data te query'en en toe te sturen, ik ga eens kijken of dat een werkbare methode is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoel je dat je handmatig alle 32 pagina's met caches in NL afgaat en die download? En dan Belgie en Luxemburg nog?
Yep.

Ik had wel al een keer zoiets begrepen, maar er verder niet bij stilgestaan... :crybaby:

Thanx, Eagles!! Voor mijn ben je (serieus!) DopeDaMan!! B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht dat we in geocaching land alleen maar kabouters kenden maar er blijken dus ook nog monniken te bestaan.

Hahaha! Die is goed! Het is dat de nick Eagles ons (Miranda natuurlijk ook) gedurende die jaren (jawel, het zijn er net meer dan 2) toch wel erg na aan het hart staat, anders zou ik m'n nick omzetten naar de Monnik. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik reageer eventjes in dit forum op een PM die ik pas heb ontvangen, maar n-e-r-g-e-n-s meer terug kan vinden en ik weet ook niet meer de naam. Dus degene die mij pas een mail stuurde, stuur hem nog eens.

Een deel van het antwoord:

Nee, Duitsland kan er ECHT niet meer bij. Althans, in de huidige vorm van kaartjes maken. Alleen als er iemand mee gaat helpen in het bijna geheel automatiseren van het kaartjes-maak proces. Dus: downloaden en verwerken van de data. Echter ik kan dat totaal niet. Zelfs de wijze die Hawkeyes aanbood en die ik nog nader moet gaan bekijken, namelijk het aanbieden van een wekelijkse query van .com, is nog niet zo zeker een mogelijke oplossing. Er blijft dan nog heel wat extra werk over in de rest van het maken omdat de database hier lokaal dan ook ineens met zo'n 1700 caches toeneemt. De crashes die regelmatig optraden, treden nu ineens niet meer op met de kleinere database..... ik vrees dat het daar aan lag.

Het is ondoenlijk, hoe jammer het ook is (en dat vind ik zelf ook hoor, want zoals je al kon lezen maakte ik er zelf ook gebruik van).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(geen idee of er verder überhaupt iemand gebruik van maakte :cry: )

Eagles, nou en of :o

We zijn net terug van onze Geocache-vakantie.

We wilden gaan kijken waar we in de herfstvakantie naar toe zouden kunnen gaan, aan de dichtheid van de caches etc., en toen ontdekten we het grote gat :( .

Maar goed, we begrijpen het probleem al doet het wel zeer.

In ieder geval bedankt dat we er met de zomervakantie wel gebruik van hebben kunnen maken :ph34r: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen als er iemand mee gaat helpen in het bijna geheel automatiseren van het kaartjes-maak proces. Dus: downloaden en verwerken van de data.

:cry: Ik denk dat ik je CacheMaps aan kan bieden als tools om eea te automatiseren. Hiermee kan je een verzameling waypoints (van caches) direct op een kaart tonen en een clickable map aanmaken. De stappen zijn als volgt:

 

1. Download de benodigde waypoints. Het scheelt je heel veel werk als je als charter member deze als pocket query in je mail laat binnen komen. Voor de kaart is .loc formaat voldoende. Scheelt weer in de bestands grootte. Je kan 5x500 waypoints aanvragen, dus voor Nederland en omgeving moet dat denk ik net lukken met 1 account.

 

2. Zorg (eenmalig) dat je de gewenste kaarten beschikbaar hebt met een bijbehorend calibratie file-tje. CacheMaps kan zelf kaarten aanmaken op basis van MapBlast, maar de huidige kaarten zijn ook mogelijk.

 

3. Lees deze loc-files in in CacheMaps. Dubbele worden er automatisch uitgehaald. Alle caches worden nu automatisch op de kaart naar keuze getoond.

 

4. Genereer met een druk op een knop een clickable map. Deze is (als het goed is) zodanig gemaakt dat je hem direct in je html kunt plakken.

 

5. Plak de gegenereerde html in de pagina die je wilt tonen

 

6. FTP deze pagina naar de server

 

En klaar is Kees (of wie dan ook). :ph34r:

Ik denk dat nog verder automatiseren bijna niet mogelijk is. Ik help graag bij het fijnslijpen van het proces. Ik kan helaas niet wekelijks zorgen dat de kaart ook daadwerkelijk gemaakt wordt. Maar CacheMaps mag je ervoor gebruiken. Neem maar even kontakt op als je hier iets aan hebt.

 

Als de kosten van het Charter Membership een probleem zijn, debk ik dat we die als gc.nl community met z'n allen zonder problemen voor je ophoesten!

 

Ik hoor wel als ik kan helpen,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Tijdens m'n vakantie heeft het kaartjes maken natuurlijk even stil gelegen. Toen ik echter gisteren weer vrolijk de draad op wilde pakken merkte ik dat die zooi bij .com het weer eens niet deed. Niet eens gewoon alleen maar traag, maar niks, nakkes, nada aan respons. Goed, dan maar een dagje uitstellen, tot nu dus. En ja hoor, het lukte... 16 pagina's caches gedownload... en weer stopt de toko aan de andere kant van de plas ermee.

 

Dus het lijkt er helaas op dat er ook deze week geen kaartjes-update komt. Ik zie namelijk zo 1,2,3 geen gaatjes tijd meer om het er nog ergens tussendoor te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Na 36 pagina's te hebben gedownload en nog 26 gedaan, begeeft die KLOTEZOOI het bij geocaching.com weer. Geen respons komt er nog van hun server.

Dus deze week weer geen kaartjes update.

ZIEK wordt ik van de betrouwbaarheid qua beschikbaarheid van de database daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In kringen van alternatieve anarcho-geocachers rondom navicache e.d. - die zich ook druk maken over statistieken - wordt momenteel veel lawaai gemaakt over het 'trottelen van gc.com'.

Zie het hoge-poten bericht (duits) op

http://home.debitel.net/user/geocaching/po...throttling.html

Gaat dit over hetzelfde?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...