Spring naar bijdragen

GArmin Nuvi 360


Track_leader

Aanbevolen berichten

Hoi

Ik heb sinds een maand of 2 een Garmin Nuvi 360 als Navigatie systeem in de auto. Ook gebruik ik hem naast mijn GPS60 om te cachen. Niet voor de laatste meters maar om in de buurt te komen waar ik moet starten met een multi of een in de buurt van de traditional.

 

Wat ik me af vraag is of er meer mensen sijn die een Nuvi gebruiken voor cachen en wat de ervaringen zijn.

 

tot nu toe in de testen die ik heb gedaan is het bereik super goed en de afwijking minimaal. JE kan het type navigatie instellen, dus voet, fiets auto en zelf naar GPS mode overgaan als het ware mijn GPS60 na bootsen.

 

GEwoon een topic om ervaringen uit te wisselen

 

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi

Ik heb sinds een maand of 2 een Garmin Nuvi 360 als Navigatie systeem in de auto. Ook gebruik ik hem naast mijn GPS60 om te cachen. Niet voor de laatste meters maar om in de buurt te komen waar ik moet starten met een multi of een in de buurt van de traditional.

 

Wat ik me af vraag is of er meer mensen sijn die een Nuvi gebruiken voor cachen en wat de ervaringen zijn.

 

John

 

Ik heb een 350, primair voor in de auto en dat werkt perfect.

Bij het cachen pak ik hem er echter soms bij:

- als de ontvangst slecht is;

- om TOPO-kaarten te bekijken (heel NL en DU heb ik er op staan);

- bij stadswandelingen;

- enz.

 

Met de nieuwe firmware kan je nu gelukkig ook rechtstreeks WGS84-coords invoeren als bestemming.

Nu nog een echte koerswijzer en zo er op :)

 

Verder laad ik met wat macro's de Nüvi periodiek vanuit GSAK met alle NL-caches die we nog willen doen.

Door een beetje slim gebruik te maken van Smart Tags staan dan op de Nüvi ook mijn notities en evt. hints bij het Waypoint vermeld.

Bij oprapertjes begint ie te piepen als ik binnen een straal van 400 meter kom.

Zo kan het gebeuren dat ik onderweg plots succesvol een cache vind met alleen de Nüvi bij de hand :) .

 

Kortom, ik ervaar het als een welkome uitbreiding van mijn cache-middelen, maar zou toch niet zonder ook een echte outdoor GPSr willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Verder laad ik met wat macro's de Nüvi periodiek vanuit GSAK met alle NL-caches die we nog willen doen.

Door een beetje slim gebruik te maken van Smart Tags staan dan op de Nüvi ook mijn notities en evt. hints bij het Waypoint vermeld.

Bij oprapertjes begint ie te piepen als ik binnen een straal van 400 meter kom.

Zo kan het gebeuren dat ik onderweg plots succesvol een cache vind met alleen de Nüvi bij de hand :lol: .

 

 

Hallo Team Geo-cachet,

 

Even een vraagje mbt de smart tags die jij gebruikt. Sinds kort ben ik overgestapt van tomtom naar een Garmin Nuvi 660, ga er even vanuit dat deze bijna identiek is als de 360 en het dus mogelijk moet zijn voor mij om de juiste naam van de cach te vermelden.

 

ben al even aan het rommelen geweest met smart tags maar hij wil het niet displayen, ik blijf de code zien.

 

Ik zou graag willen weten welke tags jij gebruikt zodat jij het wel kan zien.

 

Mvrgr

 

Webb

bewerkt door -=Webb=-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn vriend heeft een nuvi en daarin heeft hij dus ook de topomappen geladen. heel handig als mijn garmin legend weer eens geen ontvangst heeft. de nuvi heeft heel goede ontvangst. het kleurenscherm en de topomappen zijn ook echt handig. waypoints zijn gewoon in te voeren dus goed geschikt voor geocaching. ik geloof alleen dat ie niet goed tegen regen kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Team Geo-cachet,

 

Even een vraagje mbt de smart tags die jij gebruikt. Sinds kort ben ik overgestapt van tomtom naar een Garmin Nuvi 660, ga er even vanuit dat deze bijna identiek is als de 360 en het dus mogelijk moet zijn voor mij om de juiste naam van de cach te vermelden.

 

ben al even aan het rommelen geweest met smart tags maar hij wil het niet displayen, ik blijf de code zien.

 

Ik zou graag willen weten welke tags jij gebruikt zodat jij het wel kan zien.

 

Mvrgr

 

Webb

 

Ik gebruik %smart als waypoint name en tags als %hint, %name, %User en %User2 in het veldje Cache description format.

 

In GSAK heb ik alle caches bij mij in de buurt en in favoriete regio's gecategoriseerd met behulp van de velden User en User2: 1=Oprapertje, 2=Binnen het uur, 3=Normaal 4=lang, 5=heel lang, 9=Niet doen.

Direct na de categorie zet ik de afstand (als die uit de omschrijving te halen is).

 

Voorbeeld: User = 3] 4 km

 

In het tweede Userveld zet ik de opmerking "Oplossen" als er eerst nog gepuzzeld moet worden. Zo kan ik filteren op alle gecategoriseerde caches die we nog op moeten lossen (of juist niet).

 

Dan is het een kwestie van in GSAK de juiste filters definiëren en een stelletje export-definities en macrootjes maken en je kunt periodiek met de druk op 1 knop alle caches waarvoor je alle voorbereidingen getroffen hebt naar je Nüvi exporteren, gegroepeerd naar categorie (1, 2, 3, enz).

Let er wel op dat je bij het inlezen inderdaad de filenaam kiest die je bij export hebt opgegeven.

 

Deze categorie-indeling is overigens heel handig bij het plannen. Ga je ergens naar toe, dan zie je zo waar de oprapertjes, de korte en normale caches liggen.

Het lijkt heel veel werk om deze categorie-indeling te maken, maar het valt mee. Gewoon een kwestie van regelmatig een paar doen. Het helpt wel als je in GSAK de juiste schermen en filters gebruikt. Ook de split screen functie is handig.

 

De macro's heb ik pas gemaakt nadat ik geconstateerd had dat de exports (GPX/LOC) het gewenste resulaat opleverden. M.a.w, de macro's automatiseren alleen maar de handmatige acties (Filter en export-settings selecteren).

 

Tenslotte: In de Export naar MapSource is de waypoint name: %Smart[%User.

Dit resulteert in Waypoints die er als volgt uit zien:

- PSE [1]

- Hanzestad [3] 5 km

- VW Cache Holland [2] 1-2 km

 

Deze methode is bij mij al doende ontstaan. Er zijn vast andere / betere trucs te bedenken.

 

Ik hoop dat je met dit antwoord wat ideeën kunt opdoen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wordt je bij een Nuvi ook nog op het scherm een beetje fatsoenlijk naar de cache geleid? Er is geen kompaspagina, maar zie je wel de afstand in meters en de paarse routelijn naar de cache? Ook als je offroad bent en/of op een topo kaart?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wordt je bij een Nuvi ook nog op het scherm een beetje fatsoenlijk naar de cache geleid? Er is geen kompaspagina, maar zie je wel de afstand in meters en de paarse routelijn naar de cache? Ook als je offroad bent en/of op een topo kaart?

Een beetje fatsoenlijk ja.

 

Kies in het navigatie-menu voor 'niet over de weg' en selecteer bijvoorkeur de TOPO-kaart.

Er verschijnt een paarse lijn van je huidige positie naar de bestemming.

Sinds een upgrade van de firmware blijft die oorspronkelijke lijn getekend staat en wordt deze niet meer aangepast aan het pad dat je werkelijk volgt.

Daar is mee te leven, maar als je te ver van de lijn afwijkt, verdwijnt ie uit beeld.

Dan kun je opnieuw de bestemming ingeven (recente bestemmingen) en de nieuw te volgen lijn wordt getekend.

 

De afstand tot het doel wordt getoond, maar wordt afgerond (boven de 100 meter op 50 meter, daaronder op 10 meter).

 

Qua navigatiegemak haalt ie het niet bij een echte outdoor GPS, maar zoals ik al eens eerder stelde, het is een welkome aanvulling, met name als je in de buurt van de cache bent aangekomen.

Ik zou hem niet speciaal voor geocachen kopen, maar als je hem toch hebt (in de auto is ie uitstekend), dan is ie er goed voor te gebruiken.

 

Zelf hang ik hem dan overigens meestal in een waterdicht zakje aan m'n nek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop dat je met dit antwoord wat ideeën kunt opdoen.

 

 

Daar heb ik zeker wat aan. Bedankt voor je antwoord. Kan ik er mooi even mee aan de slag.

 

EDIT:

 

Vanuit GSAK export ik een gpx file welke ik met poi loader naar mijn nuvi upload.

 

In de export gebruik ik de tag %name bij waypoint name, zo krijg ik de gehele naam te zien.

 

Bij cache description gebruik ik:

Soort:%typ, Container:%con, Moeilijkheidsgraad:%dif, Terein:%ter, Trafelbug?=%bug, Hint:%hint

 

Ik zet er wel een filter over heen zodat ik alleen de caches in mijn nuvi heb die zo voor het oprapen liggen. Krijg het namelijk nog niet voor elkaar om de omschrijving van de cache ook over te nemen naar mijn nuvi.

 

Indien ik een cache wil doen waar wat puzzelwerk voor nodig is dan bereid ik dat thuis voor en zet dan via coordinaten de cache in mijn nuvi.

 

 

Groet

Webb

bewerkt door -=Webb=-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Garmin mag dan een beetje germaans klinken, het is toch een Amerikaanse onderneming. Vandaag behaalde Garmin een overwinning op de ANWB.

 

 

ANWB door het stof voor Garmin (3)

 

V e r b e t e r d e herhaling: correctie in 2e alinea: de onderneming ipv de Duitse onderneming

 

AMSTERDAM (ANP) - De ANWB rectificeert de test van autonavigatiesystemen die verscheen in

de laatste editie van De Kampioen. Er zijn fouten gemaakt bij het testen van de Garmin nüvi 360.

Dat meldde de advocaat van Garmin Nederland maandagmiddag. De onderneming ziet nu af van

het eerder aangekondigde kort geding tegen de ANWB.

De partijen kwamen maandag een schikking overeen. De ANWB heeft de test inmiddels

verwijderd van de eigen websites. Dinsdag plaatst de belangenorganisatie een rectificatie op

internet. Later verschijnt die ook nog in gedrukte vorm in De Kampioen en in de

AutoKampioen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

mmmm, ik zie dat hij alle waypoint in de favorieten zet. daar is maar plaats voor 500 records. :cry:

Het liefst zou ik alle Traditionals die in NL liggen in mijn Nuvi660 willen persen, met een piep al ik in de buurt ben... ;)

 

Gaat me dat dat lukken op een sneaky manier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

eeuhm, niet op een sneaky manier, maar door gewoon instellen kom je een heel eind.

Ik gebruik het ook zoals Webb hierboven beschreef en ik heb meerdere folders staan. Zo heb ik alle caches die ik nog niet gedaan heb van nederland en een aparte groep voor alleen traditionals die ik nog niet gedaan heb in nederland. Het is onderweg makkelijker om even een traditional te scoren dan een multi als je even de auto uit wil.

Ik geloof dat ik (uiteraard met alle andere pois) nu op ruim 17000 pois in de nuvi zit. geen probleem dus.

 

Hij gaat alleen niet piepen als je bij een cache in de buurt komt en hij laat pois alleen met een klein stipje zien als je ver ingezoomd bent. Het valt dus eigenlijk niet op. Ik weet niet hoe je dat anders kan maken.

Meestal kijk ik onderweg gewoon effies wat er in de buurt ligt. Ik heb het ook voor elkaar gekregen om de beschrijving van de cache mee te nemen. In de export gpx/loc cache description staat bij mij:

%macro="D:\Programs\GPS applicaties\gsak\Macros\GetPoiData.gsk"

 

en deze macro ziet er als volgt uit (let op, dit is 1 regel):

 

$_Special=$d_Name + "by" + $d_OwnerName + "(T:$d_Terrain-D:$d_Difficulty)" + $_NewLine + $d_CacheType + $_NewLine + "Hint: " + $d_Hints + $_NewLine + $_NewLine + "Korte omschrijving: " + $d_ShortDescription + $_NewLine + $_NewLine + "Lange omschrijving: " + $d_LongDescription

 

Als waypoint name heb ik:

%name %type %code

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mmmm dat ziet er veelbelovend uit, maar dat betekend dat je per keer de punten die in de nuvi al staan apart moet laden?? Bijvoorbeeld de folder 'Drente' laden als je daar bent of de folder met punten in "Zeeland" als je daar bent???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, iets groter denken. De nuvi kan een heleboel poi's aan.

Gewoon een export van heel nederland maken (eventueel met een filter zodat je de door jou gevonden caches niet hebt, of alleen traditionals etc) en die allemaal uploaden met poiloader.

Dan heb je voor heel Nederland alles bij je.

Regelmatig even een nieuwe export maken en samen met al je andere pois uploaden.

Zo heb ik een aparte set voor alle caches in Nederland en een aparte set voor alle traditionals in Nederland. Als we op vakantie gaan maak ik meestal ook een Pocket querie aan voor die omgeving en die exporteer ik dan even naar een nieuwe poi folder.

 

Overigens kan je er ook een icoontje bij maken (ik werd net nieuwsgierig na mijn vorige posting). Mijn traditional poi file heet "Alle_Trads_NL.gpx", als je daar dan een "Alle_Trads_NL.bmp" icoontje bijmaakt (niet te groot, de flits palen zijn 22x22 pixels, dus zoiets) dan neemt hij het ikoontje mee :-)

 

ps, net nog een test gedaan. 22x22 pixels moet het zijn, anders wordt hij bijgesneden en dat ziet er ook niet uit. als je inzoomt op de kaart op de nuvi zie je vanaf 50 meter ingezoomd het icoontje staan.

bewerkt door blazez
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had gisteren al een .gpx gemaakt van alle traditionals die ik niet heb gevonden in NL, ong. 1400 caches geloof ik, (bijna dezelfde naam als die jij gebruikt btw), en die in de voorgedefinieerde map 'GPX' gezet in de Nuvi. Nu smijt hij alle punten in de favorieten zie ik (punten staan alleen nu met de code op de kaart), waar er volgens Garmin maar 500 in passen (zelf niet gecontroleerd)

Die tag aanpassen is me wel redelijk duidelijk.

Ik zal er nog eens naar kijken.

 

 

 

mmmm de poi uploader....dan worden het geen favorieten??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...