Spring naar bijdragen

Zaklamp met groot vermogen


Kiddooz

Aanbevolen berichten

Nog even terug over het vermogen.

Ik dacht toch dat met gelijk blijvende weerstand, het vermogen kwadratisch was met de spanning.

UIt wikipedia:

In de elektriciteitsleer geldt:d30edd25cb0f2be44b9b9ad808cfd961.pngwaarin:

 

Bij gelijkblijvende weerstand geldt:

Voor een ohmse weerstand R gelden de volgende formules:

 

f68d6d7e02adfaadea63a5ceb1c6d1d0.png

 

Waarbij p het vermogen is, u de spanning en r de weerstand. Dit alles geldt alleen voor gelijkspanning. Zoals in zaklampen.

 

Bij deze zaklampen discussie gaat het echter om verschillende lampen met verschillende spanningen die we vergelijken.

De weerstand blijft dan niet gelijk en dan heb je niets aan deze formule.

Het vermolgen van het lampje en de effectiviteit daarvan bepalen de lichtopbrengst. Die lichtopbrengst wordt gemeten in lumen. En eigenlijk is dat de enige eenheid om de lichtopbrengst te kunnen vergelijken. Zelfs dan is het nog niet 100% duidelijk. De ene lamp heeft een smallere en fellere bundel dan de ander, ook met hetzelfde aantal lumen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb geen idee of het tussen de 22 pagina's staat, maar op een veiling site, die voor binnen én buitenland is, zijn Maglites, nieuw in doos, te krijgen voor zeer mooie prijzen! Zelfs de Maglite 5D is te krijgen voor ca 40 a 50 euro! Dus als je een betaalbare Maglite zoekt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog steeds superblij met m'n weliswaar vrij dure, maar wel heerlijk kleine, lichte en sterke fenix ld20. Heb nog steeds de eerste, meegeleverde set batterijen erin zitten :D

 

Gebruik deze ook en ik vind m in een woord "top".

Heb ook een mag-lite met 4 grote batterijen en heb daarvoor zo'n nieuw soort lamp gekocht a €40.

Nu geeft deze inderdaad een berg licht, maar de fenix is gelijkwaardig zo niet beter.

En dat op twee x AA batterij......

Gemiddeld verbruik ik met een nachtcache anderhalf setje AA bats.

En via E-bay wordt ie vanuit HongKong verstuurd voor €40.

Zijn geld dubbel en dwars waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik zag net toevallig een mooie aanbieding op ibood, de Fenix LD20 (veel gesproken in dit topic) samen met een wat slechtere philips zaklamp voor 45 euro (inclusief verzendkosten).

 

http://www.ibood.com/nl/nl/ dit is de link, zolang de voorraad strekt!

 

Heb er meteen één aangeschaft, was al op zoek naar de Fenix LD20!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo te zien is de keuze op een fenix gevallen. Zelf heb ik hier ook heel wat zaklampen en hoofdlampen liggen maar de fenix ld30 is werkelijk ongelooflijk mooi klein en krachtig. Het stroomverbuik is minimaal, ik doe nu al een heel jaar met 2 batterijen en ik had er oplaadbare bij gekocht maar dat is waarschijnlijk niet nodig als je zolang met een set batterijen doet. De fenix is geleverd met een hoofdband zodat je het heel gemakkelijk ook als hoofdlamp kunt gebruiken en ook weer gemakkelijk af kunt nemen. Voor mij niets beters als FEnix!

Groetjes Paienne.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Hallo, een oud topic, ik weet het, maar ondertussen is er op lamp gebied toch het een en het ander veranderd. Maglite gaat volop voor de ledtechnologie met als paradepaardje de magcharger led. Wat kopt daar een berg licht uit! Voor constant licht heeft dit beest 3 standen: full (4,5 uur), power save (16 uur) en eco (37 eco). Omdat ik al jaren zweer bij mijn Mags ben ik vorige weer erop uit getrokken om een nacht cache te doen. Men magcharger led ging mee, alsook mijn mag mini. Nu, wat blijkt, zelfs op de eco stand komt er nog te veel licht uit om je ogen niet te hinderen. Ik zal dus opzoek moeten naar een rood filter of mijn magcharger halogeen terug meenemen. Deze heeft een 100% stand en een 25% stand. Het gelere licht en de 25% stand maken dit mijn trouwe bondgenoot. Zwaar? Wat mij betreft niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vorige week een Fenix LD22 gekocht. Perfecte lamp voor een nachtcache. De lamp heeft vier sterktes, waarbij de een na zwakste stand voldoende is om alle reflectoren te zien. De lichtsterkte is dan 50 lumen (bij een max. van 215 lumen). De opgegeven gebruiksduur voor 2 AA-batterijen is bij die sterkte 14,5 uur. De Magcharger zou ik veel te sterk vinden. Die heeft als laagste stand een lichtsterkte van 160 lumen en een maximum van 643. Dat lijkt me meer iets voor de boswachter of de politie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

laatst was ik bij een event wat savonds gehouden werd

ook daar was en tradie in de buurt dus gezamenlijk met twee andere cachers daar naar toe gelopen

de ene was blij als een reu met 7 loopse teefjes, met zijn nieuwe lamp

maar dat ding was al verblindend al hij alleen maar op de grond scheen, en op het moment hij in de lucht scheen gingen de overvliegende vliegtuigen de landing voor Schiphol inzetten.

na het vinden van de cache heb ik ze kunnen aansporen om die koelere dingen uit te zetten en vo-we-la de weg terug lichte in het maanlicht prachtig voor ons op en zo had ik toch nog een prettige wandeltochtje.

jammer dat er lieden zijn die schijnbaar een ver-plas wedstrijdje met hun draagbare vuurtoorn houden terwijl een wandeling zonder die overdreven troep de natuurbeleving en ervaring 1000 maal sterker word

ik ga er vanuit dat elke cache een nachtcache is, alleen bij de ene nachtcache heb je een intensere beleving dan bij een reflectortjes trail die je afloopt en van verre zichtbaar ben waardoor alle dieren in de omtrek wegjaagt en de BOA naar je toe lokt

Less = more

 

Barny

bewerkt door barny
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ver-plaswedstrijd zit hem denk ik niet in het materiaal, maar in de eigenaar. Als je trots kunt zijn op iets banaals als een lamp, een auto, een GPS of wat het dan ook is dat je met je zakgeld hebt gekocht, dan zul je zelfs zonder die zaken wel iets uit de hoek zoeken, bijvoorbeeld waarom jouw schoenveters beter zijn... Voor de meesten van ons is het echter een gereedschap dat een specifiek doel dient. Ver weg kijken? Schijnwerper. Kaartlezen? Hooflampje. Pad volgen? Maan- sterren- en omgevingslicht.

 

Een nachtcache is geen nachtcache omdat je hem 's nachts kunt doen. Een nachtcache is een nachtcache omdat er elementen in zitten die alleen 's nachts tot zijn recht komen. Zoals reflectors.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
Op 12/7/2005 om 9:51 AM zei GPSiegurd:

 Ik heb zelden een lamp in handen gehad die zo vel schijnt als bv de MAGLITE 5D. Deze is in Nederland verboden voor vervoer in de auto want wordt beschouwd als slagwapen.

Complete onzin. Dit is foutief en gebaseerd op deze paragraaf uit de wapenwet:

------

Categorie IV (wapens)

Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

------

Het is en blijft een zaklamp die bedoeld is om licht te geven. In Nederland kennen we geen omgekeerde bewijslast behoudens bij de belastingdienst.

Jij hoeft dus niet aan te tonen dat je die zaklamp voor het geven van licht gebruikt. De politie moet wanneer ze beginnen te zeuren aantonen dat jij die zaklamp niet voor licht maar als slagwapen bij je hebt. Dat gaat dus nooit lukken. Zelfs in de omstandigheid dat je hem als slagwapen gebruikt zou hebben om je te verdedigen heb je dat recht. Je hebt gewoon het recht om jezelf te verdedigen met wat je voor handen hebt.

Echter, wanneer je een strafblad hebt en ook nog eens voor geweldsdelicten dan kan het anders worden. Dan kan dit gebruikt worden als "verzwaringsdelict". Dan moet de politie nog steeds aantoonbaar maken dat je het als wapen bij je hebt maar een rechter zal daar dan eerder in meegaan.

Nederland kent meerdere wetten die er alleen zijn om in geval van een misdrijf meer handvatten te hebben om te kunnen veroordelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12/7/2005 om 9:51 AM zei GPSiegurd:

....Deze is in Nederland verboden voor vervoer in de auto....

 

18 uur geleden zei Blade21:

Complete onzin....

Geen idee wat de wet medio 2005 was, m.b.t. dit voorwerp.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎12‎/‎6‎/‎2005 om 11:14 PM zei Kiddooz:

Nu weet ik inmiddels dat ik een LED-lamp moet hebben.

We willen eens kijken hoever we komen met de Otz Chiim nachtcache.

Welke zaklamp raden jullie aan? (Dat we maar gelijk de juiste aanschaffen en niet onverrichterzake moeten terugkeren....)

Mooi om te lezen dat in 2005 veel mensen gaan voor het verre felle licht. Nu lees je dat dat ook te veel kan zijn. Leuke ontwikkeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...