Spring naar bijdragen

Zaklamp met groot vermogen


Kiddooz

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Bij onze laatste nacht-cache had ik een Mag-Lite 5D bij en een Mag-Lite XL100. De 5D heb ik bijna niet gebruikt, de veel kleinere XL100 gaf perfect licht! Alle reflectoren zijn daarmee gevonden. Een perfecte zaklamp hoor. De 5D mag voorlopig thuis blijven!

 

ps,

 

de 5D is een oudje, geen LED

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de Maglite 2D led

Het aantal cellen (2D, 3D, 4D) zegt niets over de felheid van het licht maar over de "gebruiksduur" en de lengte van de lamp.

Met mijn 2 Varta alkaline batterijen heb ik al diverse nachtcaches gedaan. Nog steeds doet ie het prima.

Wel altijd 2 batterijtjes voor de zekerheid mee natuurlijk.

 

MagLite 2D Led== Ik zeg DOEN.... :thumbup:

 

 

 

Precies het tegenovergestelde:

Het aantal cellen zegt juist wel wat over de felheid van de lichtbundel en minder over de brandduur. 2D = 2x1,5Volt (3Volt dus) en 3D=3x1,5Volt (4,5Volt dus) etc. Heb je een 6D-lamp dan heb je 9 Volt en daarmee heb je een veel fellere bundel dan een 3D-lamp afgeeft. Hij zal langer branden, maar niet heel veel langer.

bewerkt door iapyx
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het aantal cellen (2D, 3D, 4D) zegt niets over de felheid van het licht maar over de "gebruiksduur" en de lengte van de lamp.

Precies het tegenovergestelde:

Het aantal cellen zegt juist wel wat over de felheid van de lichtbundel en minder over de brandduur. 2D = 2x1,5Volt (3Volt dus) en 3D=3x1,5Volt (4,5Volt dus) etc. Heb je een 6D-lamp dan heb je 9 Volt en daarmee heb je een veel fellere bundel dan een 3D-lamp afgeeft. Hij zal langer branden, maar niet heel veel langer.

Ik ben benieuwd hoe je daarbij komt. Het hangt steeds af van het vermogen van het lampje. Een autolamp die op 12v brandt geeft veel meer licht dan een nachtlampje dat op 230v brandt.

Bij een hogere spanning heb je meestal wel meer vermogen tot je beschikking. Op 230v bijvoorbeeld 230v x 16a = pakweg 3220w. Autozekeringen zag ik tot 30a. Dan is er maximaal 12v x 30a = 360w beschikbaar.

 

Bij de maclites met led stijgt de lichtopbrengst niet met het aantal cellen, maar alleen de levensduur van de batterijen.

Bij maclites met gloeilampen stijgt juist de lichtopbrengst en blijft de levensduur van de batterijen gelijk.

zie ook deze tabel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het aantal cellen (2D, 3D, 4D) zegt niets over de felheid van het licht maar over de "gebruiksduur" en de lengte van de lamp.

Precies het tegenovergestelde:

Het aantal cellen zegt juist wel wat over de felheid van de lichtbundel en minder over de brandduur. 2D = 2x1,5Volt (3Volt dus) en 3D=3x1,5Volt (4,5Volt dus) etc. Heb je een 6D-lamp dan heb je 9 Volt en daarmee heb je een veel fellere bundel dan een 3D-lamp afgeeft. Hij zal langer branden, maar niet heel veel langer.

Ik ben benieuwd hoe je daarbij komt. Het hangt steeds af van het vermogen van het lampje. Een autolamp die op 12v brandt geeft veel meer licht dan een nachtlampje dat op 230v brandt.

Bij een hogere spanning heb je meestal wel meer vermogen tot je beschikking. Op 230v bijvoorbeeld 230v x 16a = pakweg 3220w. Autozekeringen zag ik tot 30a. Dan is er maximaal 12v x 30a = 360w beschikbaar.

 

Bij de maclites met led stijgt de lichtopbrengst niet met het aantal cellen, maar alleen de levensduur van de batterijen.

Bij maclites met gloeilampen stijgt juist de lichtopbrengst en blijft de levensduur van de batterijen gelijk.

zie ook deze tabel

 

 

Mijn vergissing, ik dacht niet aan Led, maar aan gloeilampen.

Het is het principe van serieschakeling of parallelschakeling.

In serie: de stroom blijft gelijk en dus de capaciteit ook. De spanning is het dubbele van wat een enkele cel levert.

parallel: de stroom is het dubbele van wat een enkele cel levert, en dus de capaciteit ook. De spanning blijft gelijk.

 

Hoe werkt dat bij Led dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je vergissing geldt ook voor gloeilampen. Alleen als je op hetzelfde lampje een hogere spaning zet dan geeft dat lampje meer licht. Daar is die niet voor gemaakt. In een 2d zaklamp zit dan ook een ander lampje dan in een 3d.

In huis heb je toch ook verschillende gloeilampen? Bijvoorbeeld 25watt of 60watt. Ze branden allemaal op 230v. Als je batterijen in serie zet dan krijg je inderdaad een hogere spanning. Maar de lichtopbrengst wordt niet alleen bepaald door de spanning (volt) maar ook door de stroom (ampere). Spanning x stroom bepaalt het vermogen (watt). Het vermogen van het lampje bepaalt de lichtopbrengst. Wat dat betreft geen verschil tussen led of gloeilamp. Maar een gloeilamp geeft natuurlijk wel minder licht (lumen) dan een led als je dat per watt zou berkekenen. Een led is efficienter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb die 5D ook gebruikt toen ik vroeger nog, als vrijwilliger, nachtbewaking deed.

Ah, hoofdzakelijk dus als slagwapen aangeschaft ;)

Maar hem daarvoor nooit gebruikt!

Ok, het zien van de lantaarn was al voldoende.

 

Nog even terug over het vermogen.

Ik dacht toch dat met gelijk blijvende weerstand, het vermogen kwadratisch was met de spanning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...