Spring naar bijdragen

**** New Gpsmap 60/76 And Etrex With Sirf ****


OttoLund

Aanbevolen berichten

De mythe dat SirfStar III chipsets softwarematig "berekenen" waar ze zijn lijkt mij "busted" (refererend aan MythBusters) door bovenstaande testmethode/testresultaten.

Even een kleine aanvulling/uitleg wat bedoeld is met het softwarematig berekenen zoals ik ooit geschreven heb, omdat ik denk dat in ieder geval mijn "verhaal" niet helemaal goed over de zender is gekomen.

 

De ervaring met sirfstar III waar ik het over heb gehad in het verleden, berust dus op ervaringen met GPSr die er al een tijdje zijn met dezelfde chipset, meestal de Bluetooth GPSr die je bijvoorbeeld aan een PPC kunt knopen om dan te kunnen navigeren met o.a. TomTom.

 

Deze GPSr hebben in de regel (ook) een veel betere ontvangst. Een fix is in de huiskamer meestal gewoon mogelijk. Ook blijft een fix beter in gebieden waar je met een "normale" GPSr, zonder de chipset vaak al geen fix meer hebt.

Het verneu*en waar ik het over had, door middel van software, was niet bedoeld in de slechte zin van "oplichtingspraktijken" maar in de goede zin de mogelijkheid hebben dat een GPSr met sifstar III chipset door middel van softwarematige berekening, in staat is om dankzij zijn al vergaarde gegevens op het moment dat ook een sirfstar III geen fix meer heeft, toch een fix kan simuleren en door kan gaan met navigeren totdat de fix weer hersteld is.

 

De enige echte nadeel die ik nog steeds bespeur bij de Bluetooth GPSr met deze chipset, dus de GPSr die zonder een kabeltje verbonden zijn met een PPC, met TomTom als navigatiesoftware, de neiging hebben om niet zuiver te laten zien dat je op de weg zit. Het gebeurd dus dat het pijltje dat je auto moet voorstellen naast de weg zit.

Dit is dus tijdens het navigeren het geval en ik weet niet wat het doet vanuit stilstand zoals nu getest met de standalones. Ik weet dus ook niet wat een Garmind met deze chipset, dmv een kabel aangesloten op de PPC, doet als GPSr voor navigeren met o.a. TomTom.

 

Ik kan het trouwens niet zo 1,2,3 vinden, maar ik vermoed dat de GPSr in de TomTomGo's ook een sirfstar III chipset hebben omdat deze ingebouwde GPSr ook aangeprezen worden als GPSr die "overal" een fix hebben.

 

# 12 channel ‘All-in-View’ integrated GPS receiver

 

Assisted Satellite Navigation (ASN): levert continue navigatie op plaatsen waar tijdelijk geen GPS-bereik is (bijvoorbeeld in tunnels of tussen hoge gebouwen).

 

Wat al weer aardig overeenkomt met mijn verhaal over het softwarematig onthouden en doorgaan totdat er weer een fix is :beerchug:

Waar tijdelijk geen GPS-bereik is, is geen fix, hoe tijdelijk dat tijdelijk ook mag zijn....

 

Maar een leuke test Remco. En het geeft hoop voor de toekomst. Ik wacht eerst wel tot de eventuele kinderziektes opgelost zijn. Je weet het, auto of GPS :naughty:

 

Hoe kleuriger het jasje, hoe treuriger de clown.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Sinds een maand of twee bezitten wij de Garmin 60cx, met Sirf dus... Gekocht omdat wij voornamelijk onder een bladerdak problemen hadden met de ontvangst van onze Vista. De ontvangst is duidelijk beter van de 60cx (zelfs binnen inderdaad!); de afwijkingen al cachend zijn echter veel groter! Dan wijst het pijlte vooruit, dan weer 45 graden naar rechts, dan weer 90 graden naar links. Niet altijd; wel vaak! Te vaak vinden wij (voor een dergelijke dure gps). Je moet zelf maar ongeveer je richting bepalen. Wij lopen nu voornamelijk op de afstandsmeter. De richting zal 'zo ongeveer wel kloppen'. Een erg precies ding is het dus duidelijk vaak niet! Maar goed, de ontvangst is prima; die cache vinden we dus toch wel.... Wij hebben inmiddels 25-30 caches gelopen met dit apparaat... Qua nauwkeurigheid missen we de -veel goedkopere- Vista, qua ontvangst zijn wij dus blij met de 60cx! Tip; voor € 75,= meer koop je de 60 cSx; altijd doen; de electronische kompas functie (zoals de Vista die ook heeft) is vaak toch wel erg handig. Ook heft de 60cx nog meer nuttige functies die soms handig kunnen zijn. Zie website Garmin ofzo.

 

Ik hoop dat iemand iets aan deze bijdrage heeft voor zijn/haar aankoopbeslissing!

 

Succes!

 

Team VDE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Test GPS chipsets voor fix en locatiebepaling.

..................

 

Hawkeyes, Bedankt voor deze goede test, eindelijk eens een goede test gebaseerd op metingen. Hier kan ik echt iets mee (mijn e-trex legend raakt tijdens wandelingen te vaak zn fix kwijt en ben dus op zoek naar een nieuwe).

 

Ik heb alleen een technische vraag: alle x versies van garmin krijgen bij jullie binnen een fix, behalve de Extrex legend CX. Weet jij hoe dit komt.. heeft dit te maken met de antenne..

 

Groeten,

 

 

De Scheve Stapper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds een maand of twee bezitten wij de Garmin 60cx, met Sirf dus... Gekocht omdat wij voornamelijk onder een bladerdak problemen hadden met de ontvangst van onze Vista. De ontvangst is duidelijk beter van de 60cx (zelfs binnen inderdaad!); de afwijkingen al cachend zijn echter veel groter! Dan wijst het pijlte vooruit, dan weer 45 graden naar rechts, dan weer 90 graden naar links. Niet altijd; wel vaak! Te vaak vinden wij (voor een dergelijke dure gps). Je moet zelf maar ongeveer je richting bepalen. Wij lopen nu voornamelijk op de afstandsmeter. De richting zal 'zo ongeveer wel kloppen'. Een erg precies ding is het dus duidelijk vaak niet! Maar goed, de ontvangst is prima; die cache vinden we dus toch wel.... Wij hebben inmiddels 25-30 caches gelopen met dit apparaat... Qua nauwkeurigheid missen we de -veel goedkopere- Vista, qua ontvangst zijn wij dus blij met de 60cx! Tip; voor € 75,= meer koop je de 60 cSx; altijd doen; de electronische kompas functie (zoals de Vista die ook heeft) is vaak toch wel erg handig. Ook heft de 60cx nog meer nuttige functies die soms handig kunnen zijn. Zie website Garmin ofzo.

 

Ik hoop dat iemand iets aan deze bijdrage heeft voor zijn/haar aankoopbeslissing!

 

Succes!

 

Team VDE

 

Bedankt voor het bericht, ik heb een 60c (ben ik tevreden over) en was van plan tot inruilen voor de 60csx maar denk dat ik maar even wacht!

groeten pieter walker

bewerkt door Pieter Walker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ontvangst is duidelijk beter van de 60cx (zelfs binnen inderdaad!); de afwijkingen al cachend zijn echter veel groter! Dan wijst het pijlte vooruit, dan weer 45 graden naar rechts, dan weer 90 graden naar links. Niet altijd; wel vaak! Te vaak vinden wij (voor een dergelijke dure gps). Je moet zelf maar ongeveer je richting bepalen. Wij lopen nu voornamelijk op de afstandsmeter. De richting zal 'zo ongeveer wel kloppen'. Een erg precies ding is het dus duidelijk vaak niet!

Lijkt dus erg veel op wat ik heb proberen te beschrijven met het ijlen of naijlen. Ik heb al berichten gehoord dat het lijkt alsof men tijdens het rijden aan het driften is. Je neemt met de auto een rotonde en het pijltje zwabbert langs de rotonde, niet op de rotonde, achter je aan. De afwijking is niet een constante van een paar meter rechts achter je aan. De ene keer links, de andere keer rechts, alsof je bezopen achter het stuur zit. (Niet dat ik daar ervaring mee heb, maar zo zou ik me het kunnen voorstellen als je bezopen zou zijn :beerchug: )

 

Het is verboden veren in elkaars reet te steken, dit in verband met de vogelgriep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Remco, bedankt voor de mooie test! Ik mis eigenlijk nog de GPSMAP 60CSx. Is deze nog te testen, zodat het plaatje wat completer wordt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...de afwijkingen al cachend zijn echter veel groter! Dan wijst het pijlte vooruit, dan weer 45 graden naar rechts, dan weer 90 graden naar links. Niet altijd; wel vaak! Te vaak vinden wij (voor een dergelijke dure gps). Je moet zelf maar ongeveer je richting bepalen. Wij lopen nu voornamelijk op de afstandsmeter. De richting zal 'zo ongeveer wel kloppen'. Een erg precies ding is het dus duidelijk vaak niet! Maar goed, de ontvangst is prima; die cache vinden we dus toch wel.......

Op welke instelling heb je je GPS staan [normaal][battery save][waas aan/uit]? Mijn ervaringen tijdens het wandelen zijn dat in battery save mode idd een hoop vertraging qua richting optreed en in normal mode mis je die!

Ik heb zelf de 76CSx en gebruik eigenlijk het kompas niet omdat in normal mode bij wandelsnelheid van 3 a 4 km per uur het prima gaat....

***********************

...een technische vraag: alle x versies van garmin krijgen bij jullie binnen een fix, behalve de Extrex legend CX. Weet jij hoe dit komt.. heeft dit te maken met de antenne...

Nee dit heeft te maken met het feit dat in de eTrex x serie niet een SirfStar III Chipset zit maar de "klassieke" Garmin Chipset. In de Edge 305 zit immers exact dezelfde antenne als in de complete eTrex serie.

***********************

...het ijlen of naijlen. Ik heb al berichten gehoord dat het lijkt alsof men tijdens het rijden aan het driften is. Je neemt met de auto een rotonde en het pijltje zwabbert langs de rotonde, niet op de rotonde, achter je aan. De afwijking is niet een constante van een paar meter rechts achter je aan. De ene keer links, de andere keer rechts, alsof je bezopen achter het stuur zit...

Dit wordt (mede) veroorzaakt door mirrorfixing, dat een afgeketst signaal (waar de GPS niet een rechtstreeks signaal van ontvangt) gebruikt wordt om positie uit te rekenen. Doorgaans in de buurt van gebouwen, wanden, en andere objecten die in staat zijn het signaal te weerkaatsen. Het in normal mode zetten van je gps beperkt deze fixfouten tot een minimum.

************************

...mis eigenlijk nog de GPSMAP 60CSx. Is deze nog te testen, zodat het plaatje wat completer wordt....

De hardware die voor het GPS gedeelte van de GPS zorgt is identiek aan dat van de 60Cx, ze gebruiken zelfs dezelfde firmware. Dus je kunt die als perfecte referentie gebruiken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

de afwijkingen al cachend zijn echter veel groter! Dan wijst het pijlte vooruit, dan weer 45 graden naar rechts, dan weer 90 graden naar links. Niet altijd; wel vaak!

 

Kijk eens bij de instellingen van de "Koers"

Hier stel je in wanneer de GPS over schakelt naar het elektronische kompas.

Standaard is dit 16 Km en 90 Sec.

Dit betekend dat als je langer dan 90 seconden langzamer dan 16 KM per uur loopt (en dat doe je normaal) de GPS het elektronische kompas gebruikt om de richting te bepalen.

Als je nu echter het elektronische kompas niet goed geijkt hebt of de GPS niet vlak houd lijkt de gegeven koers nergens op.

 

Zelf gebruik ik de instellen 1 km en 5 sec of zo.

Als ik loop gebruikt de GPS dus de satellieten om de koers te bepalen.

En als ik 5 sec stil sta schakelt hij over op het elektronische kompas.

 

Vandaag mijn eerste 4 caches gevonden met de GPSmap60CSx en geen problemen ondervonden. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben de 60csx nu naast de 60cs

 

en we peilen de caches die we eerst door wegvallende ontvangst niet vonden met de cs nu heel eenvoudig uit. De Brink 1 bijvoorbeeld.

 

Soms moet je hem even tot rust laten komen..... maar wijst gewoon goed aan

 

en via img2 metroguide v7 met autorouting super niets meer aandoen.

 

alleen moeilijk verstopte caches als keystone vindt hij niet, maar dat ligt niet aan de gps, dat ligt aan de vrouw, dan zoek ze niet goed uhm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Oeff, wat een hoop korte technische info.

 

Wij gaan over 4 weken naar de VS en kunnen daar eventueel een betaalbare Map 60CSx aanschaffen. Daarom de vraag:

- geeft de 60 CSx een veel betere fix en positionering dan onze huidige Etrex Vista, met name in dichte bossen ?

:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- geeft de 60 CSx een veel betere fix en positionering dan onze huidige Etrex Vista, met name in dichte bossen ?

Voor zover ik het begrijp is een 60CSx hetzelfde als een 60Cx, alleen dan met Sensors, te weten een magnetisch kompas en hoogtemeter. Dus kwa gps ontvangst gelijk aan de 60Cx.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...