Spring naar bijdragen

Garmin gaat SiRF III


Prof. Y. Lupardi

Aanbevolen berichten

Fijn te horen.

 

Maar eh...

Heeft GARMIN de handhelds met grijswaarden schermen geheel verlaten? De "x" modellen komen alleen voor de kleuren-machines.

 

Ik heb nog nooit een etrex met kleurenscherm gezien. En ik ben best wel gecharmeerd van mijn zwart/wit schermpje. SUPER duidelijk.

 

Ziet er er NET zo duidelijk uit in fel buitenlicht als de "oude" Legend, Vista etc.? Ook het aantal pixels op de nieuwe machine minder.

Is dat geen nadeel?

bewerkt door rhgs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Buiten een Garmin 60C heb ik ook een TomTom One met Sirf III ontvanger erin. De prestaties zijn inderdaad veel beter dan mijn vorige navigatieset een PDA met rikaline 6015. Echter zo goed als wat ik op de site zie waar ze zelfs in gebouwen behoorlijke dekking hebben kan ik niet onderschrijven met mijn Sirf III. In huis duurt het behoorlijk lang voordat hij een fix heeft en als ik ga lopen dan zie ik ook rare reacties en snelheden verschijnen. Verder heb ik vaak ook niet meer dan 2 a 3 blauwe balkjes en een stuk of 4 grijze. Ik weet alleen niet wat er voor een antenne in de TomTom One zit misschien is die minder goed dan die van die test!!

bewerkt door druup
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net ik lees ook zo'n droevig verhaal over een "kruidvat" gps.

 

Iedereen wil een graantje meepikken en dit sirf III verhaal begint te lijken op het jaar 2000 effecten; dan wordt alles beter ; iedereen roept elkaar na en de rest gelooft het. Een geocaching VIP biedt nu al zijn 76cs te koop. Ja; wel nu kopen en pas krijgen als de nieuwe op de markt komt.

Men weet er het fijne nog niet van maar het zal goedkomen.

 

Enige voorzichtigheid en goede bestudering van wat er geroepen wordt is wel op zijn plaats.

 

En wat als de satelieten niet te "bereiken zijn" met je Tom tom of 60c

 

Daarom ondanks de extra kosten; een cs versie. met een kompas kan je altijd de richting vinden in grotten gebouwen enz.

 

Als je graag koopt en met verlies verkoopt; eerst kopen dan kijken wat je wilt en hoe een apparaat werkt. Niks handleidingen of reviews downloaden van te voren.

 

Onzin; dromen, natte neus tegen het raam om 8.55 naar binnen stormen en hebben; NU; ik eis nu een tovergps met sirf iV

 

Mijn gps heeft al sirf IV

Ik zet mijn gps gewoon in demo-modus zo heet dat en loop zo naar huis.

Veel satellieten en nog richting aangeven ook.

Het enige wat ik er voor gedaan had was de handleiding lezen.?

 

dat gezeik over slechte ontvangst; onzin; demo modus; altijd ontvangst.

bewerkt door dusee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat gezeik over slechte ontvangst

 

Nou meneer Dusee, dan kan ik je toch meedelen dat ook ik een Sirf III ontvanger gebruik bij mijn PDA + TomTom.

 

In huis start hij op : handheld echt niet.

Eenmaal ontvangst => in handschoenenkastje : geen probleem, maar handheld echt niet.

Wandelen met ontvanger in borstzak onder bodywarmer en jack: geen probleem, maar handheld echt niet.

Als ik door een tunnel rijdt - ook van enkele honderden meters: geen probleem, maar handheld helemaal niks.

 

Als ik mijn handheld bij het antennegedeelte vast houdt => geen verbinding/slecht signaal.

Als ik mijn handheld langer onderste boven draag = antenne naar beneden => slechte verbinding.

 

 

Ik kan haast niet wachten op de Garmin 60CSX !!

 

Geopatra.

 

ps: handheld = Magellan Sportrak Pro => niet slecht dus, zeker onder mindere omstandigheden !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ja.....

 

De kern van de boodschap is dat je je eerst moet verdiepen of het wel kan wat jij denkt dat het kan....

 

csx versie zal ook mijn warme belangstelling krijgen evenzo ik andere merken diepgaand uitprobeer, danwel de testen lees. Ik heb nu de 60cs en meridian color

en heb daar het nodige mee gedaan.

Maar met de etrex Vista kon ik ook zonder ontvangst de weg vinden en wist hoe hij werkte voor ik hem kocht.

Dat kost wel enige moeite, maar is wel lonend bij de aankoop.

Als ik ontwaak uit mijn kooproes heb ik toch wat ik dacht te kopen.

 

En voor de nieuwe csx versies heb je straks vast 5 minuten om op gpsinformation.net de eerste tests te lezen en te kijken of het klopt wat ze roepen en dan te besluiten of het de moeite waard is.

 

Er zijn hooggerankte geocachers die met een gps 12 alles vinden.

 

Het ene apparaat is het andere niet ondanks sirf III en daarnaast kunnen de omstandigheden en de wensen (wat hij volgens jou zou moeten kunnen) ook nog verschillen.

 

Ik wil het sirf III plezier niet bederven, maar er zijn wisselende geluiden, waaronder honderden meters afwijking.

 

De quad helix van de gpsmap60 werd ook wonderen van verwacht, terwijl men toch soms wat teleurgesteld kan zijn over het wegvallen van de ontvangst;

 

uiteindelijk gaat het er toch om of het dat kan wat je er van verwacht

en wat als je geen ontvangst hebt?

 

een gpsmap 60csx kost tegen de 600 euro en waarschijnlijk heb je een nieuwe unlock ndig van nieuwe software; nog even een automotive pakketje en dat zit je toch op bijna 900 euro.

 

En waarvoor? omdat je niet wist hoe het kompas op een cs versie werkte?

of de hele wereld in je gps wilt hebben met de verwisselbare kaart omdat je kaartladen zo moeilijk vind.

 

Als sirf III echt zo super is kan het voordeliger zijn de nieuwste etrex europe met sirf III te nemen voor die enkele keer dat de ontvangst crusiaal wegvalt.

 

En hetzelfde pleidooi zou ik off topic willen houden voor Garmin Topo Nederland

als je in het bezit bent van Ozi topo's .

Ik betwijfel of de geplande +/- 125 euro mij die toegevoegde waarde gaat geven.

Maar je weet het niet.

 

Waarmee ik dus nog even samenvattend zou willen zeggen dat als ik mij niet gek laat maken en de boel nog eens goed op een rijtje zet

in mijn geval ook wel iets anders kan met 1000 euro.

Geld moet rollen en als je daar achter staat doet het geen zeer.

Maar ik sluit niet uit dat je toch weer situaties tegenkomt die nog meer verlangen dan -158 db en voor die frustratie heb je dan 1000 euro uitgegeven.

bewerkt door dusee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat gezeik over slechte ontvangst

 

Nou meneer Dusee, dan kan ik je toch meedelen dat ook ik een Sirf III ontvanger gebruik bij mijn PDA + TomTom.

 

 

Ik kan haast niet wachten op de Garmin 60CSX !!

 

Geopatra.

 

ps: handheld = Magellan Sportrak Pro => niet slecht dus, zeker onder mindere omstandigheden !

 

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is/was om jouw apparatuur af te kraken. Het is gewoon een feit dat de geluiden overwegend negatief zijn. Laten we zeggen dat het nog niet volledig werkt. Ik wacht zelf liever op een volgende versie.

 

Er wordt ook niet gezegd dat SirfIII slecht is, er wordt gezegd dat het nog niet je dat is.

 

SirfIII zal het heus wel gaan maken, maar kan beter nog even verbeterd worden.

 

Het klopt helemaal dat het ontvangst stukken beter is. Perfect zelfs. Maar het klopt ook dat het trager is. Misschien dat als het in een handheld ingebouwd wordt en je er mee gaat lopen, dat je van de taagheid niets merkt. Maar al rijdend, merken de meeste, jij dus niet, wel afwijkingen, van naast de weg rijden tot honderden meters afwijking.

 

Het klopt dat het lijkt dat de verbinding bijna niet weg te krijgen is, maar..... vergeet niet dat daar niet allen de hardware voor zorgt, maar ook de software. De truuc zit hem namelijk er ook in dat als een SIRFIII geen ontvangst meer heeft, of geen fic meer heeft, dat het software het dan oppakt en doet alsof er nog een volle bak is, en doet alsof er een fix is. Zo krijgt de GPS ook weer de tijd om zijn fix te herstellen en dan heb jij er niets van gemerkt. Het software berekent namelijk een aantal opgeslagen gegevens van de laatse ontvangst en gaat er vanuit dat jij niet gaat afwijken en zo kun je verder. Een gewone truuc, maar wel een hele goede truuc die bijna altijd werkt. Daar is helemaal niets mis mee.

En natuurlijk zijn de GPSr van de laatset tijd gewoon beter dan de oudjes.

 

Ik heb toevallig vanavond in #geocaching.nl (irc.quicknet.nl) er ook met een aantal over SirfIII gehad.

 

Ik heb hier een paar jaar oude BT GPS die thuis gewoon 10 sats ontvangt waarvan er 7 a 8 met volle bak. Doet het dus gewoon en goed. Mijn 76S ontvangt in huis er maar 1tje en dan ook nog zo nu en dan.

 

In de auto heeft de 76S ineens 10 tot 12 Sats volop en de BT blijft met zijn 10 bezig. Ook wel volop, maar toch ineens stukken minder verschil als thuis, en dan ook nog de andere kant op :beerchug:

 

Dus een ontvangst van zoveel sats in huis is niet uniek en alleen weggelegd voor SirfIII. Die BT doet het ook overal in de auto maar buiten de auto is toch weer de 76S beter. Het is allemaal zo verschillend. Ook heb ik in het verleden de BT gewoon in mijn jaszak gehad en dat koste me 1 sat.

 

Maar nogmaals, men is niet bezig jouw apparatuur de grond in te schrijven, men is nog wat afwachtend en argwanend gezien de vele berichten op diverse fora wereldwijd.

Ik wil ook bijna altijd de eerste zijn met gadgets en speledingetjes, maar ook ik neem nog even een afwachtende houding aan. Ik wil wel eens met een jaar de berichten lezen op het forum van onze vertrouwde cachers die zo'n ding hebben.

 

Alhoewel ik me er terdege van bewust ben dat men, en dat is menseigen, niet snel zijn eigen speledingetje een eerlijke beoordeling geeft.

 

Geef mij maar een maand zo'n ding als testgeval en ik zal dan een duidelijke beoordeling geven.

 

Maar ja, helaas, die tijd is voorbij dat ik zulke dingetjes ter test aangeboden kreeg :blush:

 

Je moet je niet aangesproken gaan voelen, of je moet de ontwikkelaar van SirfIII zijn. SirfIII zal het zeker gaan maken. If er moet al weer een SirfIV komen :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik voel me ook niet aangesproken, hoor Kruimel. Ik vond het verhaal van Dusee alleen wat te negatief .

Ook ik heb soms in de auto wel eens: goh Bram had je dat nou net niet iets eerder kunnen zeggen. Maar dat is alleen als ik het schermpje niet voor mijn neusje heb.

 

Verder is het wel goed voor mij om even wat relativering te horen en af te wachten. Waarvoor dank!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terug op aarde kan de demo-modus (sirf 4?)

 

toch nog van enige betekenis zijn bij het wegvallen van de ontvangst bij een garmin gpsmap 60, 76, vista c, quest enz met city select.

 

Als je ontvangst verliest, onthoudt de gps de laatste positie.

 

Je kunt opnieuw een navigatieopdracht geven ; volg wegen

Ook kan je je route maken met route optie.

 

op het het kompasscherm gebruik je data veld "snelheid"

 

Dus; demo modus / navigatieopdracht geven volg wegen/

en vervolgens schat je in met welke snelheid je de weg gaat afleggen

 

in een wijk met flats en drempels bijvoorbeeld 30km/u

lopend is 2,5 km dat wordt lastig, maar de fiets op 10km/u moet kunnen.

 

ga naar de kompaspagina ; om het dataveld snelheid te pakken kan je best het laatst veranderen naar snelheid.

 

met de Rocker omhoog kan je de snelheid opvoeren in stappen van 10 naar 30.

 

Wat er gebeurd is dat de demomodus alsnog de navigatieaanwijzing begint te geven rijdend met een snelheid van 30km/u naar de gewenste bestemming.

Je moet wel zorgen dat je de snelheid aanhoudt.

 

Is dat sirf IV of niet? Navigeren in Demo-modus.

 

ideaal als je een 60c hebt zonder kompas en je ontvangst valt weg in het bos en je kunt door uit te zoomen zien waar je auto gemarkeerd staat, dan wel de eerdere punten van de cache gebruiken ; route maken; demo-modus

snelheid op 10; gaat dat te snel stop je even de navigatie om hem daarna te hervatten.

 

In Nroute kan je dit ook doen met route in het bos met de demo-modus.

 

volgt gewoon de weg van a naar b naar c enz.

bewerkt door dusee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Dusee,

 

dit lezende geef ik toch de voorkeur aan mijn Magellan die mi. de weg niet zo gauw kwijtraakt.

Maar bovenal blijf ik zeer geinteresserd in een Sirf III handheld-gpsr, zodat ik me niet met dat soort theoretische oplossingen hoef te vermoeien.

Probeer maar eens die snelheid aan te houden.

Daarnaast pleeg ik mijn handheld vnl. lopend (>> fietsend) te gebruiken.

Desondanks respect voor je inzichten in deze.

 

Groet,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals je mogelijk weet, kan jou magellan ook simuleren.

mocht je sirf III je straks toch buiten de -159db brengen dan kan jij ook simuleren

 

kijk even in je setup menu/ simuleren / bij gebruiker kan je richting en snelheid instellen.

Op mijn Magellan Meridian Color kan het in ieder geval

 

Ik proef toch een beetje Garmin haat.

 

Daar gaat het hier niet om.

 

Wat ik je probeer duidelijk te maken is dat Sirf III vast beter is maar niet volmaakt en wat zou je op je sirf III apparaatje nog kunnen wensen als hij onverhoopt toch niet ontvangt.

 

Jij kunt dus voor de theoretische truc 2,5 km/u instellen

 

De kaart gaat zo aan je voorbij als of je op een getekende ROUTE lijn van een papierenkaart navigeert. De kaart scrolt mee terwijl je loopt.

lopend op het juiste zoomnivo kan je direct zien dat je straks de Bosche bollen straat inmoet bijvoorbeeld.

ik geef je graag het laatste woord nadat je het uitgeprobeerd hebt.

Mocht je direct route gebruiken kan het zinvol zijn eerst het geheugen te wissen of een reset te doen, anders loop je het risico er 35 m naast te zitten.

"overshoot" genaamd dat eerder bij Direct Route dan bij Streets optreedt en wat dezelfde traagheid is die bij sommige sirf III apparaten optreedt zoals Kruimel ook al opmerkt.

Verder zou ik nog willen opmerken dat Garmin de mogelijkheid heeft via wegen te simuleren waardoor je kaart per straat goed kunt volgen, waar magellan alleen met een rechte lijn kan simuleren.

 

Koop ik een nieuwe sirf III dan zou ik daar op letten.

 

Je kunt je natuurlijk de vraag stellen wat heeft dit allemaal met Sirf III te maken?

Je kunt Sirf III niet los zien van wat een gps aan toegevoegde waarde heeft als Sirf III toch onverhoopt niet zo perfect is.

 

eerst was quad helix het toverwoord en nu blijken de sirf III's ook met een patch te zijn uitgerust,

 

Magellan heeft in de Explorer geen projectie mogelijkheid meer.

Ik zou willen weten van Garmin danwel een ander wat ze te bieden heeft.

 

Resume, alleen op sirf III letten is een beetje kort door de bocht.

daar kan je spijt van krijgen.

bewerkt door dusee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duusje,

je bent theoretisch veel en veel beter onderlegd dan ik . Dat stond al lang buiten kijf.

Je hebt ook gelijk als je stelt dat ik niet alleen op Sirf III moet letten.

 

MAAR:

jij gaat maar steeds uit van het uitvallen van ontvangst van je ontvanger en daar heb ik problemen mee.

IK ga uit van situaties dat ik wel ontvangst heb - mi. 99,9% van de tijd - en dan verwacht ik met SIRF III betere resultaten te boeken.

Als bij mij de ontvangst uitvalt vervang ik de batterijen en heb weer ontvangst, want dat is bijna de enige reden van het missen van ontvangst.

Naar mijn mening dus.

 

Tja, Garmin afkeer ? Ik ben tevreden over mijn Magellan en altijd maar weer verbaasd over de grote aantallen Garmins die over de toonbank gaan in relatie tot verkochte Magellans. Naar mijn mening ligt dat niet aan de kwaliteit.

Als Magellan niet binnen afzienbare tijd komt met een SIRF III model is er gerede kans dat ik op Garmin overstap. Als de gebruikerservaringen OK zijn tenminste.

That's all.

 

Geopatra.

 

ps: en projectiemogelijkheid is voorwaardelijk !

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Dusee- December 21 2005, 12:39:24 schreef:

eerst was quad helix het toverwoord

 

En zo is het. Ik heb me wel enigzins gek laten maken door de hoge verwachtingen. Nu ik ongeveer een half een 60 naast mijn etrex gebruik, kan ik niet echt overtuigend zeggen dat de 60 betere ontvangst heeft. Op de fiets, in de binnenzak, raakt ook de 60 toch vaak van de wijs. Waarmee ik niet zeg dat de 60 een slecht apparaat is! :crybaby: Alleen de verwachtingen wat betreft de betere ontavngst waren ietsje te optimistisch..

Maar wie weet is het deze keer wel raak? :thumbup:

bewerkt door Erben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...