Spring naar bijdragen

Gps/Geocaching promotiedag te Utrecht - Zaterdag 16 november 2002


Geoman

Aanbevolen berichten

Als je het zo stelt zijn er meer gevaren die geocaching bedreigen. Commercie is er maar 1 van. Kunnen we met een standje gaan staan op een braderie? Wat te denken van religisering?

Dan komen we toch weer terecht in de draad over 'willen we wel die publiciteit?'

Daar zal ik verder gaan over de EO-dag.

 

 

 

Edited By Prof. Y. Lupardi on okt. 18 2002 at 13:16

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als jullie het zo goed weten (GR1, Megaheks, Miepmiep...)vertel dan eens even uitvoerig hoe we het wél moeten doen.

En hoe we met een verzoek tot promotie van Geocaching om moeten gaan. Graag geen 'oneliner' maar een gefundeerd, onderbouwd verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de vrijheid mag nemen om mijn mening te geven op de vraag van Geoman en/of de vraag in het algemeen hoe ik tegenover commercie sta:

 

Ik denk dat we 2 dingen uit elkaar moeten houden voor wat betreft commercie:

 

1) Commercieel exploiteren van Geocaching. Je zou dan kunnen denken aan een "betaal-site", membership, kosten voor de Geocacher, Geocaches uitzetten met het doel er geld op te verdienen etc, etc.

 

2) Commerciele bedrijven een steentje laten bijdragen aan onze hobby in de vorm van sponsoring, advertenties, etc in ruil voor wat naamsbekendheid van dat betreffende commerciele bedrijf.

 

Persoonlijk ben ik een tegenstander van de eerste. Ik zou het jammer vinden als er (financiele) verplichtingen gaan komen t.o.v. mijn hobby en ik denk dat een commerciele site geen echte toekomst heeft omdat er dan wel weer ergens een ander het gratis gaat doen.

 

De 2e heb ik geen moeite mee, sterker, ik denk dat het een goede input kan zijn voor onze hobby. Als Geocaching.NL samen met Bever een win-win situatie creeeren waar ook nog eens de Geocacher mee gebaat is, altijd doen. Als je een advertentie op de website kunt zetten en daar een stuk van de kosten van de website terug kunt verdienen, direct doen ! Als je een event organiseerd en daar een sponsor voor kunt vinden, tuurlijk doen. Het is allemaal duur genoeg en de kwaliteit kan er alleen maar door groeien.

 

Wij zijn zelf ook bezig met een sponsor. Op onze site is die al aanwezig en als ik het voor elkaar krijg gaat ie ook volgend jaar het 2e MegaHeks BBQ Event sponsoren. Het eerste heeft ons toch, schrik niet, een slordige 1000 euro gekost. Niet dat ik me daarover achteraf beklaag, ik heb het met plezier gedaan, maar als ik een sponsor kan vinden die de kosten overneemt in ruil voor b.v. een advertentie op onze site, advertentie op de cachebeschrijving ( op papier en NIET op de .COM-site voor alle duidelijkheid ), een vlag of bord op de event-cache-plaats, etc, dan zal ik het niet laten. Onze sponsor (in spe) heeft ook al laten weten best een cache met goodies te willen vullen en eventueel kortingsbonnen ter beschikking te stellen voor in de cache. Dan heeft de Geocacher er alweer profijt van.

 

Mijn mening moge duidelijk zijn, niet direct alle commerciele ontwikkelingen afschieten maar eens goed kijken of Geocaching er niet bij gebaat is.

 

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door in het forum de aanbiedingen van Bever met prijzen en al breed uit te venten wordt ook nog eens dit discussieplatform ingezet als advertentiemedium.

Kan je me vertellen waar dit staat? Kan het zelf niet vinden.

 

Heb het ganse forum uitgekamt met behulp van de zoekfunctie maar kom geen aanbiedingen tegen van Bever.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk het verhaal van Joseph is voor mij heel duidelijk en hier wil ik mij ook helemaal bij aansluiten.

 

Als Geocaching.NL samen met Bever een win-win situatie creeeren waar ook nog eens de Geocacher mee gebaat is, altijd doen.

Bever wil het gebruik van de GPS stimuleren, en hoopt! dat je die bij bever koopt, maar dat hoeft niet. Als wij als geocachers willen helpen zie ik daar geen kwaad in. Ik zelf vind nog steeds dat geocaching niets exclusiefs moet worden, en daar hoeven we ook niet bang voor te zijn, alleen de echt

buitenmensen gaan hunten.

 

Ik geloof ook niet dat wij er slechter van worden als er een geocaching/gps dag georganiseerd word door Bever. Als de hikingsite of de gps-shop dit doet kom ik misschien ook wel, laat ze maar bellen, ik help wel mee zelfs!

 

Natuurlijk begrijpt iederee, dus ook de mensen die komen kijken, dat de onderliggende gedachte verkoop van een gps is, maar daar ben je altijd nog zelf bij!

 

Leuk initiatief, en als je het er niet mee eens bent kan dat natuurlijk. Gewoon lekker ergens anders gaan hunten en laat bever en die anderen lekker een gpsdag houden. Nederland is echt groot genoeg om elkaar die dag niet in de weg te lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 68-1030918519
Door in het forum de aanbiedingen van Bever met prijzen en al breed uit te venten wordt ook nog eens dit discussieplatform ingezet als advertentiemedium.

Kan je me vertellen waar dit staat? Kan het zelf niet vinden.

 

Heb het ganse forum uitgekamt met behulp van de zoekfunctie maar kom geen aanbiedingen tegen van Bever.

Hmmm, Ik kan ook geen "breeduitgevente" prijzen vinden Geoman. Toch kan ik je eerste bericht in deze topic zien als een advertentie. Jij hebt daarin een Beverdag aangekondigd en omschreven op een manier alsof firma Beversport hier aan het adverteren was.

Ik wilde me met deze hele discussie niet bemoeien maar krijg nu langzamerhand het idee dat ik ook weer eens mijn mening moet ventileren. :)

Ik heb er helemaal niets op tegen hoor. Reclame kom je nu eenmaal niet meer omheen. Ieder vakblad of tijdschrift die je tegenwoordig aanschaft stikt ook van de reclame. ergens vind ik dat ook wel prettig.

Als ik een computerblad aanschaf vind ik al de advertenties van al die hebbedingetjes best wel prettig. Lekker kijk en vergelijk en bij tijd en wijle, lekker gekwijl.

Ik ben dus best een voorstander van wat reclame. Vooral als ik de kans krijg om daardoor er beter van te worden door middel van kortingen, ideetjes opdoen en dergelijke.

 

Uit de gein heb ik op een andere topic al eens gereageerd met een uitspraak in de trand van een geocachebraderie-event ;)

 

Je vroeg om een mening van ons, hier is het dan. Ik kan Joseph's antwoord helemaal onderstrepen. Zijn punt a is voor mij ook uit den boze. Dat hoeft in geen geval voor mij. En, met het gevaar dat ik wederom voor een meeloper wordt uitgemaakt, punt b van Joseph is gewoon mijn mening. Eigenlijk al verwoord door hetgeen ik hierboven heb geschreven.

Sponsoring moet je nooit weigeren.  :D

 

GRTZ

 

Mijn naam zegt het al een beetje:

 

kruimeldief  *vette knipoog*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het membership zie ik voor de .com site als een noodzakelijk kwaad. Hoge server loads liggen ten grondslag aan hoge kosten. Hoge kosten die Jeremy via memberships en de verkoop van goodies wil terugverdienen. Niets mis mee.

 

Met je tweede punt ben ik het op het punt van de kortingsbonnen na geheel met je eens.

Ik moet er zelf niet aan denken geconfronteerd te worden met kortingsbonnen van de bakker op de hoek die de appeltaart met korting kan aanbieden. Dát gaat echt de kant op van commerciele caches. Ik begrijp dat je niet in onderhandeling bent met de bakker, ik overdrijf, maar het effent wel de weg tot meer van dit soort caches. Een precedent werking dus.

 

Inderdaad een site onderhouden en event organiseren kost handenvol geld wat jij en ik (nog) uit eigen zak bekostigen. Een situatie die niet vol te houden is. Ook wij zijn in gesprek met een sponsor uit de GPS hoek. ( Nee, niet Bever  :D )

Dit laatste vind ik wel een must daar anders bezoekers met reclames worden geconfronteerd waar niemand op zit te wachten. Een GPS gerelateerde reclame lijkt mij geen probleem.

 

Inderdaad niet direct alle commerciele ontwikkelingen afschieten maar goed kijken of Geocaching er bij gebaat is en het niet ten koste van het spelplezier gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit laatste vind ik wel een must daar anders bezoekers met reclames worden geconfronteerd waar niemand op zit te wachten. Een GPS gerelateerde reclame lijkt mij geen probleem.

De sponsor ( in spe ) waar ik het over heb is inderdaad ook onder andere een dealer van verschillende GPS merken maar helaas, omdat Sailtron een dealerstop heeft, geen dealer van Garmin. Verder heeft hij vrijwel alle randprodukten voor Geocaching en is bereid om ook wat meer specifieke zaken t.b.v. Geocaching in te kopen op ons advies. Hij heeft inmiddels al de "beroemde" witte vaatjes met rode deksel in alle maten staan om maar een voorbeeld te noemen. Maar ook voor buitensport kleding, wandelschoenen etc is het een uitstekend adres. Al met al zeker niet de "bakker op de hoek" :-)

 

Ai, nu moet ik ophouden, anders kan dit mailtje al gezien worden als een commercieel mailtje :-)

 

P.s. voor degene die goed opgelet hebben, ik had bij Life & Cooking al een polo aan van de betreffende store  :D

 

 

 

Edited By Joseph on okt. 18 2002 at 18:11

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jullie het zo goed weten (GR1, Megaheks, Miepmiep...)vertel dan eens even uitvoerig hoe we het wél moeten doen.

Ik wil hier best wel op reageren hoor, maar hou dan wel in gedachte dat dit ook slechts een mening is, en geen aanval op jou of wie dan ook.

 

Voor ons is geocaching een heerlijk ontspannen bezigheid die vooral met lekker wandelen in de natuur te maken heeft. Hoe stiller de plek hoe lekkerder het is. Een cache als "Bolle Cache" bijvoorbeeld is prachtig. Midden in een druk gebied, maar geen mens te zien. Je struikelt ook niet over de patat bakjes of over de reclame borden. Die keren dat wij tijdens onze wandelingen andere geocachers tegenkwamen  (toevallig ook bij de Bolle cache :D ) zijn nog op 1 hand te tellen. Deze ontmoetingen zijn nu nog altijd leuk en verrassend.

 

Wij vinden niet dat geocaching voor een "elite" doelgroep bestemd is, maar we zouden het wel heel vervelend vinden als het aan het eigen succes ten onder gaat. RTL4, EO-jongerendag, Scoutingdagen, allemaal op zich erg leuk, maar wat als al deze mensen geocaching ook leuk vinden? Gaan we dan in de rij staan voor de Bolle cache?

Wij snappen heel goed dat er een hoop cachers zijn die hun hobby willen uitdragen, maar welk doel streven we na? Zoveel mogelijk leden, of zoveel mogelijk caches, of zo mooi mogelijke wandelingen, of ......?

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde in zijn mening, maar wel jammer dat niet altijd alles verenigbaar is.

 

Kijk, alleen Zenz leest wat er staat. De rest pikt alleen het negatieve eruit en meet dat hier breed, uhhh smal uit. 

Mooi initiatief boys!! Gewoon doorgaan en de negatievelingen laten carambalen.

Een forum is toch bedoeld om een mening te geven? Waarom dan iemands mening afschieten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 90-1015262279
Yep, zo maken ze vrienden. En straks de dienst uit.

Yep, that's how it goes.  :cool:

 

GR heeft hier wel een grote kern van waarheid te pakken. Als commerciële rakker zijnde moet ik hem gelijkgeven. "It takes one to know one..."

 

Toch is er wel degelijk een 'veilige zone' voor commercialiteit aan te wijzen. Persoonlijk leg ik die grens bij de 'content': het is prima om banners, logo's en al dies meer te accepteren, zolang de sponsor maar van de content, integriteit en de identiteit afblijft. Oftewel: geen exclusieve deals, en geen inspraak in de inhoud van site of caches enz. Voorbeeld: CNN ging recent de mist in door advertorials tekstregels te mengen met editorial content. Dat is ver over de grens. Een leverancier die wil dat alleen zijn merk GPS nog genoemd word op de geocaching site, zodat novice cachers denken dat dat merk de de-facto standaard is, moet je niet accepteren. Ook niet als hij zoveel biedt dat je alle kosten voor een heel jaar gedekt hebt.

 

Een (potentiële) sponsor die bereid is z'n assortiment uit te breiden en op events te komen opdagen met munitiekistjes, tonnetjes, GPS-en enzovoorts lijkt me uitstekend. Helemaal als er op zo'n dag ook een techneut meekomt die de allerfijnste kneepjes kent. Als die dag geld gaat kosten, of alleen toegankelijk is voor bezitters van merk X of members van site Z span je het paard achter de wagen.

 

Waardebonnen in een cache vind ik tot daar aan toe. Een cache die je alleen kunt vinden na een bezoek aan een winkel (omdat een van de 'sleutels' daar te vinden is) vind ik niet acceptabel. Coordinaten die alleen te verkrijgen zijn na invoering van het serienummer van je GPS op de site: no way!

 

Het probleem is dus, dat je een integere sponsor moet zien te vinden, die voldoende revenues kan halen uit z'n sponsoring zonder een van voornoemde trucen. Dat is moeilijk, maar niet onmogelijk.

 

Je begeeft je overigens wel per definitie op glad ijs. Voorbeeld: merk Y sponsort je site. Er komt een nieuw product uit, met op papier aantrekkelijke specs. Je test het ding en het blijkt een prul. Zet je dat op je site, als waarschuwing voor de honderden geocachers die wellicht ook in de verleiding komen hun prima product merk X in te ruilen voor de allernieuwste Y? En wat als de producent zegt de sponsoring te stoppen als je het publiceert? En wat doe je als hij je vraagt die enkele forumthread die kond doet van de teleurstellende ervaringen van anderen, te schrappen?

 

Als je een rechte rug en sterke schouders hebt, is contact met sponsors geen probleem. Realiseer je alleen dat het nooit een gelijkwaardige positie is: jij bent afhankelijk van hun geld, zij niet van jouw site. Leg de regels, alle quid-pro-quo's, daarom zwart op wit vast in een contract en geniet van de financiele ruimte die het je oplevert.

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dit topic te belangrijk om te laten verzanden in het heen en weer sturen van oneliners. Maar al te vaak bloed een mooie discussie hierdoor dood.

Ik heb besloten dit topic in te dikken door enkele postings (met oneliners) te wissen. Enkel en alleen gedaan om het overzicht te behouden en weer 'to the point' te geraken.

 

Ik reken op jullie begrip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...