Spring naar bijdragen

Probleem met omzetten magellan naar rd-grid - Resultaat... vreemde rd


Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met mijn Meridian Platinum wanneer ik WGS84 probeer om te zetten naar RD-grid, onderstaande instellingen heb ik exact uitgevoerd (ik neem aan dat deze ook voor de Platinum gelden?) vervolgens krijg ik op deze locatie de volgende gegevens:

Primair:

52­° 16.197N

005° 10.224E

 

Secundair:

00874550E

00528469N

 

Weet iemand wat ik verkeerd doe? ik begrijp er niets meer van ik ben al uren bezig :devil: en alles al meerdere malen gechecked, maar elke keer dezelfde output, volgens CC4.0 moeten er hele andere RD coordinaten uitkomen!

 

Alvast bedankt,

Quaestrix

 

De instellingen die ik gedaan heb:

Magellan Meridian Gold

From the Position Screen take Menu CoordSys and give an [enter].

There is a choice now: Primair of secundair, (secundair is a good choice) [enter]

Gebr.rast. [enter]

Projectie => Trans Merc [enter]

Geograf. brdte vertrekpt = 52.15617N [enter]

Geograf. lte vertrekpt = 005.38763E [enter]

Volg > [enter]

Schaalfactor = 0.99990790 [cursor]

Eenheid tot meter omz = 1.00000000

Fout O bij vertrek = 00155000.0

Fout N bij vertrek = 00463000.0

Now you are ready and do an [enter]

 

Then the next things:

 

Datum kaart [enter]

primair of secundair [enter]

USER [enter]

Delta A (meters) = +0740.000 [cursor]

Delta F (meters) = +0.10037480

Delta X (meters) = +593.0

Delta Y (meters) = +0026.0

Delta Z (meters) = +0478.0

Opsl. [enter]

Link naar bericht
Deel via andere websites

doen de up/down toetsen geen +/- ?

 

Als ik de (foute) resultaten vergelijk met wat CC40 me geeft dan is dat

140201 / 475792

087455 / 528469

en ik trek af dan krijg ik:

-52746 / 52677

Nu kan dat toeval zijn, met getallen weet je dat maar nooit...

Kunnen mede-gebruikers (Baarsth, Nojevive, Survey Adjo) er iets over zeggen?

Dat ze bij Magellan zelf geen notie hebben van ons RD-grid dat is begrijpelijk, maar onze importeur? Zou die zo iets niet weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
087455 / 528469

Quaestrix gaf op: 00874550E 00528469N.

Deze oostwaarde is weliswaar een onbestaanbare RD-coördinaat, maar de Prof neemt als waarde 0,1 van de opgegeven waarde over. Misschien schreef Quaestrix het verkeerd over, maar daar mag je toch niet zonder meer van uit gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik zie dat ik een decimaaltje weggefrommeld heb. Zoals ik al zei: soms kan je zwaar vernaggeld worden door getallen.

Ik ga maar eens op jacht naar de importeur. Een dure Platinum verkopen in Nederland en dan niet weten hoe het RD-grid erin moet: dat kan niet. Dus...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is (denk ik) opgelost, ik heb de importeur gebeld en zij kwamer er achter dat ik per abuis bij "Geograf. lte vertrekpt = 005.38763W" (West) heb ingevuld ipv. E(ast).

de uitkomst van coordinaat:

52­° 16.193N

005° 10.223E

geeft nu aan in RD-grid:

140201E/475785N

 

Kan iemand checken of dit klopt? en kijken of dit mijn achtertuin is?

 

Groet, Quaestrix

Bernez; ik heb versie 3.12

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe je je kunt laten vernaggelen door zoiets simpels als een O-W verwisseling. Ook ik heb je schermpjes bekeken, en ook ik heb het niet gezien, terwijl het er toch zo duidelijk opstaat! :sleeping:

 

Ik heb je lat/lon coördinaten in MapSource ingevoerd, en krijg dan als RD coördinaten 140203/475786, dus vrijwel gelijk aan de jouwe.

Of het jouw achtertuin is kan ik niet zien, en al helemaal niet vanuit Malta, maar MapSource geeft een achtertuin aan in de Bijlstraat in Bussum, ter hoogte van nummer 64. Dit nummer zou echter aan de overkant van de straat kunnen zijn. En de nummeraanduiding is volgens mij trouwens slechts een benadering.

Klopt het een beetje?

 

Trouwens, het blijkt dat ze niet alleen bij Garmin, maar ook bij Magellan wonderlijk kunnen vertalen; Fout N bij vertrek.....  ???

 

 

 

Edited By lex on okt. 16 2002 at 17:55

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quaestrix

 

Je hebt je probleem al opgelost zie ik.

Thuiskomende heb ik mijn instellingen gecontroleerd, en zag ook de foute instelling, vwb de lte vertrekpunt in (E) i.p.v (W)

 

Bij mij kloppen de coordinaten wel in verglijk met WGS84.

 

Door jou coordinaten in te voeren in de kaboutermap, kom ik uit in een wijk van Bussem.

 

Groeten Theo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt Lex, de straat klopt en het nummer zit er 3 huizen naast (dus redelijk nauwkeurig) ik heb het geprobeerd te checken via deze link maar dat lukt me niet, geen idee hoe dit nu weer werkt?

 

Nu is dit van mij huidige locatie, maar hoe kan je dit eigenlijk zien in de Magellan van een waypoint waar je naar toe wil?

 

Quaestrix

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quaestrix, het is prettig te horen dat de MapSourcekaart het adres vrij goed weergeeft. Zeker als je bedenkt dat het een kaart van heel west-Europa is.

 

Het conversieprogramma kan kennelijk wel van RD naar lat/lon (WGS84) omrekenen, maar niet omgekeerd. Je moet XY of lat/lon coördinaten met Besseldatum invoeren, je krijgt dan de lat/lon respectievelijk XY coördinaten terug, ook met Besseldatum.

Onderaan vind je steeds als een soort extraatje lat/lon met WGS84 en ED50 datum, bovendien UTM (WGS84), maar je kunt niet met deze beginnen.

 

Ik ken de Magellan niet, maar ik vermoed dat als je i.p.v. de secundaire, de primaire coördinaten verandert, je net als bij andere GPSsen alles uitgedrukt krijgt in dit andere stelsel, dus ook de coördinaten van alle waypoints. Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...