Spring naar bijdragen

Afstanden tussen coördinaten


GB-team

Aanbevolen berichten

Een tweede vraagje, deze sluit immers kort aan bij de vorige vraag ivm bearing of heading. Maar gezien het een volledig ander punt is, heb ik het in een ander draadje gezet.

 

Ik heb Alex (BruineBeren) al gecontacteerd via email, en al wat nodige info ontvangen en het lijkt allemaal toch niet zo gemakkelijk. (waarvoor dank)

 

Mijn vraag :

ik heb twee coördinaten : deze van de vertrekplaats en deze waar ik nu op dit ogenblik ben.

Nu weet ik ook weer dat dit met mijn GPS heel eenvoudig te berekenen valt, maar ik zou de afstand willen berekenen tussen twee coördinaten.

Gemakkelijkste is natuurlijk tussen 2 gelijkaardige coördinaten (dus allebei Noorderbreedte en allebei Oosterlengte bijvoorbeeld)

Maar ook een verschil (dus negatieve coördinaten), da's dan een tweede stap

 

Wie kan helpen ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een tweede vraagje, deze sluit immers kort aan bij de vorige vraag ivm bearing of heading. Maar gezien het een volledig ander punt is, heb ik het in een ander draadje gezet.

 

Ik heb Alex (BruineBeren) al gecontacteerd via email, en al wat nodige info ontvangen en het lijkt allemaal toch niet zo gemakkelijk. (waarvoor dank)

 

Mijn vraag :

ik heb twee coördinaten : deze van de vertrekplaats en deze waar ik nu op dit ogenblik ben.

Nu weet ik ook weer dat dit met mijn GPS heel eenvoudig te berekenen valt, maar ik zou de afstand willen berekenen tussen twee coördinaten.

Gemakkelijkste is natuurlijk tussen 2 gelijkaardige coördinaten (dus allebei Noorderbreedte en allebei Oosterlengte bijvoorbeeld)

Maar ook een verschil (dus negatieve coördinaten), da's dan een tweede stap

 

Wie kan helpen ??

Je kan de coordinaten omrekenen in RD, dat gaat het makkelijkst door de wgs84 coords in je gps in te voeren en dan je gps op RD/Dutch grid te zetten. Die RD coords zijn coords in het platte vlak, nu kan je dus gewoon de sinus en cosinus gebruiken om hoeken en afstanden te berekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe en wat ligt eraan:

1. ben je in het veld met alleen de mogelijkheid van hoofdrekenen.

2. zit je achter je computer thuis en heb je beide coördinaten tot je beschikking

3. ben je in het veld en heb je papier en potlood en je GPS bij je.

4. idem en heb je een zakjapanner

 

Ik behandel situatie 3.

Zet je GPS ontvanger op Dutch Grid (aangenomen je bent in Nederland, zoniet dan kan je UTM notatie gebruiken)

Je hebt coördinaten in meters. Schrijf ze op en trek ze af.

Dan heb je de meters in N/Z en W/O richting.

Dan doe je een Phytagorasje met die twee getallen (a kwadraat plus b kwadraat is c kwadraat) en vervolgens trek je een wortel.

Maar er zijn zeer weinig mensen in Nederland Kennisland die een wortel kunnen trekken op papier.

Dat ga ik nu niet hier uitleggen, dat kan je lezen in Hoe kun je de wortel trekken uit een getal zonder je rekenmachine te gebruiken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar er zijn zeer weinig mensen in Nederland Kennisland die een wortel kunnen trekken op papier.

Dat ga ik nu niet hier uitleggen, dat kan je lezen in Hoe kun je de wortel trekken uit een getal zonder je rekenmachine te gebruiken?

 

Ben ik even blij dat er nog een optie is: een GPS met rekenmachine. M'n Legend kan het in ieder geval, d'r zullen er vast nog wel meer zijn. In 18 stappen :thumbup: op papier uitrekenen ziet er wel een stuk stoerder uit en leuk om eens uitgelegd te krijgen maar voor een alfa hier doorheen is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:D

Maar er zijn zeer weinig mensen in Nederland Kennisland die een wortel kunnen trekken op papier.

Dat ga ik nu niet hier uitleggen, dat kan je lezen in Hoe kun je de wortel trekken uit een getal zonder je rekenmachine te gebruiken?

 

Ben ik even blij dat er nog een optie is: een GPS met rekenmachine. M'n Legend kan het in ieder geval, d'r zullen er vast nog wel meer zijn. In 18 stappen :thumbup: op papier uitrekenen ziet er wel een stuk stoerder uit en leuk om eens uitgelegd te krijgen maar voor een alfa hier doorheen is....

 

Wat dit betreft zit in de gele GPS60 (ongetwijfeld ook in de andere 60'ers) de handige optie "Meet afstand".

Speciaal voor dit doel gemaakt: om de afstand te meten tussen een tweetal punten in het veld. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ter illustratie even plaatje vanaf de gps60 gedownload:

Meet%20afstand.JPG

 

Je ziet hier hoe je met de functie "Meet afstand" een pushpin kunt plaatsen op een willekeurige plaats in het veld. Dat kan een waypoint zijn, maar dat hoeft niet.

 

Vervolgens druk je op de kanteltoets. Een cursor verschijnt. En die kun je verplaatsen naar een willekeurige andere plek in het gebied. Ook dat kan weer een waypoint zijn, maar dat hoeft niet.

 

In het bovenste kadertje zie je vervolgens de verschillende gegevens, zoals coördinaten, bearing en afstand.

 

Hoe verder je inzoomt, hoe nauwkeuriger de meting.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast diamant

Een rond aarde modelletje met als straal 6383 km levert mij goed kloppende afstanden tussen 2 wgs84 waypoints in de buurt op (provincie Utrecht) (afwijking vergelijkbaar met epe van gps), dit is wat meer rekenwerk dan de RD omzet methode, maar ook nog wel met papier en potlood te doen, echter de fouten worden groter als ik deze methode ook mondiaal toepas. De rondeaarde methode met als straal 6383 km geeft als afstand tussen de dom (N52.05.446/E005.07.284) en paaseiland (S27.05.0/W109.20.0) 14020 km. Mijn gps geeft voor deze afstand 13985,8 km (via de functie 'zoek nabij hier' ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast diamant

zie trouwens dat er een bug zit in mijn gps (vista_c), in een poging de afstand tussen de noordpool en de zuidpool uit het apparaatje te halen, zie ik dat bij 0.001 minuut hogere breedte graad dan 89.55.007 NB t.o.v. 89.55.007 ZB op de nul meridiaan, de afstand opeens met ca. 34 km toeneemt, nu zal ik geocachend toch al niet in die omstreken vertoeven al was het alleen maar omdat ik de knopjes niet goed kan bedienen met dikke handschoenen aan, maar toch... ruilen dat ding, geld terug... :blink::lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2. zit je achter je computer thuis en heb je beide coördinaten tot je beschikking

 

eigenlijk is het optie 2. Ik kan dus een computer en een zakjappanner gebruiken, maar geen GPS of enig ander programma zoals Ozie, Microsoft Autoroute, enzovoort

 

Bedoeling is dat ik een vast punt heb, en dat er coördinaten gegeven worden. Dan zou ik de afstand moeten kunnen berekenen tussen deze twee gegevens.

 

Probleem met de uitleg van de professor : wat doe je met de negatieve gedtallen ? (O en S). Welk getal trek je immers van het andere getal af ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor optie

2. zit je achter je computer thuis en heb je beide coördinaten tot je beschikking

is mijn antwoord:

Ik zet Ozi aan, desnoods met 'blank map autoscale WGS84' als ik zo gauw geen kaart bij de hand heb en doe een 'add waypoint' voor beide waypoints. Ik type ze dus in.

Dan ga in naar het vakje (naast het vergrootglas) in Ozi geheten 'Distance en Bearing Display', ga met mijn muis op het een punt staan, geef een klik en fiets met muis en al naar het andere punt. Dan staat in het display de afstand in meters en de bearing in graden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik heb eventueel een .Net programma voor op de PC. Deze berekent de afstand volgens de grootcirkel methode en maakt gebruik van een GPS SDK (Software Developement Kit).

 

 

Dutchnomad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een computer tot je beschikking heb maar geen MapSource, OziExplorer enz.

Mag ik er dan wel vanuit gaan dat er Excel op staat.

Want dan heb ik wel een formule voor je. :beerchug:

 

 

best de formule ... Ik probeer het nadien dan om te zetten in een scriptje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een simpele benadering (vuistregeltje) om de schuine zijde van een rechthoekige driehoek te berekenen is :

 

neem de langste rechthoekszijde en tel er één derde van de kortste rechthoekszijde bij op.

 

Voorbeeld : een rechthoekszijde is 4 lang, de andere (de kleinste) is 3 lang, dan is de schuine zijde 4 + 1/3 * 3 = 5.

In dit geval klopt dit precies met de berekening volgens Pythagoras

 

Ander voorbeeld : beide rechthoekszijden zijn even lang, zeg bv 1

Dan geeft het vuistregeltje voor de schuine zijde 1 + 1/3 * 1 = 1.333

De exacte oplossing is vierkantswortel van 2 of ongeveer 1.414

De fout is iets minder dan 6%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...