Spring naar bijdragen

Navigeren met TomTom naar een cache-coördinaat


Kruimeldief

Aanbevolen berichten

Je wilt met TomTom op je PocketPC navigeren naar een cache-coördinaat.

 

Screen006.jpg -- Screen001.jpg

 

Een dergelijk coördinaat is meestal een parkeerplaats en TomTom zal je daar zo naar toe brengen.

Als de coördinaat op een cachepagina meteen de eindcache is en deze op een plek ligt dat geen openbare weg is of een erkend zandpad, dan brengt TomTom je gewoon zover als hij kan.

In de praktijk is dat meestal daar waar de weg ophoudt en dus meestal niet meer dan een paar 100 meter van de bewuste coördinaat af.

 

Er zijn een aantal programma’s waarmee je de coördinaten, zoals ze op een cachepagina voorkomen, kunt converteren naar o.a. het format dat TomTom gebruikt. TomTom gebruikt als format dus OV2.

 

Hot is momenteel een erg goed programma als GSAK (Geocaching Swiss Armee Knife)

 

Vanaf versie 4.2 is, sinds 21 oktober 2004, het een betaalde versie. Wil je de 20 dollar die dit superprogramma kost niet betalen dan kun je de trial downloaden. Deze blijft werken, maar geeft, als ik het goed begrepen heb, na 21 dagen zo nu en dan een zogenaamde “nag”scherm. Dus een soort popup met de vraag om je te laten registreren omdat de maker voor de ontwikkeling van dit programma zijn goed betaalde baan gedeeltelijk heeft moeten opzeggen.

GSAK is te downloaden op http://gsak.net/ Haal het progje maar binnen.

 

Wat het programma allemaal kan laat ik verder buiten beschouwing, kijk maar eens op de site. In ieder geval kun jij alles converteren naar je GPS, naar OziExplorer, naar Mapsource en nog veel meer.

 

Je kunt de gegevens in GSAK handmatig invoeren door alle gegevens in te tikken, maar ook door op de cachepagina de .loc files te downloaden of premiummember te worden op geocaching.com en daar pocketqueries te downloaden, oftewel .loc en of .gpx files die maximaal 500 caches per stuk kunnen bevatten. Je kunt iedere dag 5 van die queries toegezonden krijgen per email en ieder query kan dus maximaal 500 caches bevatten uitgezocht volgens jouw eigen voorwaarden, als nog niet gevonden caches of alle maagden of alle tb’s enz enz.

 

Goed. Eerst maar eens bij het begin beginnen, daarom houden we ons even bezig met een .loc file van een cachepagina.

Je gaat naar een willekeurige cache. Ik zal je er eentje als voorbeeld doen.

 

Neem bijvoorbeeld de cache ”De Schans” van Team Dauwtrappers op

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...0c-b747b54dfae4

 

Daar ga je naar Find all nearby Caches.

 

Dan kom je uit op http://www.geocaching.com/seek/nearest.asp...83&lon=6.952183

 

Je klikt daar onderaan op de pagina op check all en daarna op Download Waypoints

 

Dan krijg je de optie om een file op te slaan genaamd geocaching.loc. Deze file sla je op en sleep je daarna naar de opgestarte GSAK.

 

Leuk he wat je nu ziet? Vooral als je online bent op het Internet.

 

De bedoeling is dat dit naar je TomTom gaat.

 

Ok, in GSAK zie je linksboven staan: FILE

 

Je gaat dus via File naar EXPORT en dan kies je voor TomTom POI file. POI = Points Of Interest. Ofwel iets van Interessante punten :cry:

 

Nu krijg je een popupscherm waarmee jij je persoonlijke aanpassing voor de POI file kunt maken. Ik heb bijvoorbeeld in POI Description staan: %Code - %by

Dat betekent dat de GCcode van de cache en de naam van de plaatser voor ieder coördinaat in TomTom op te zoeken is of in beeld komt op de kaart.

 

Rechts van dat balkje kun je het aantal karakters invoeren. Die van mij staat op 45 omdat sommige plaatsers nogal lange namen hebben. Minder karakters mogen altijd natuurlijk.

 

Je geeft nu een naam op (bovenaan) Let wel, de naam is belangrijk voor TomTom.

 

Geef het maar als naam Geocaching.ov2

 

Even onthouden waar het wordt opgeslagen en druk maar op Generate.

 

Weet je nog dat het de bedoeling was om deze gegevens fatsoenlijk in TomTom te krijgen?

Ik ga er vanuit dat je TomTom 3 gebruikt en dat je de kaarten voor TomTom op een geheugenkaart hebt opgeslagen. Dit moet ook haast wel ivm de ruimte. Een Mio? Dat is een SD kaart dus.

Je sleept de file Geocaching.ov2 naar je SD kaart, naar de directory (folder) Benelux Navigator Map

 

Dat zit dan al goed. Nu moet je nog zorgen dat deze gegevens ook zichtbaar worden in TomTom. Je gaat daarvoor naar een stukje van mijn webspace en download daar een zipfile:

 

http://members.home.nl/ead/TomTom/TTN-icoontjes.zip

 

Je pakt dit uit en je zoekt naar een plaatje dat Geocaching.bmp heet.

Dit plaatje sleep je net als de andere file, de Geocaching.ov2, naar dezelfde directory, dus Benelux Navigator Map

 

Nu start je Tomtom op je PPC op en ga je naar KAART/EIGENSCHAPPEN/NP

 

Je scrollt naar beneden totdat je de door jou geplaatste Geocaching.bmp tegenkomt in de vorm van het beroemde geocachinglogo’tje. Je vinkt deze aan en je hebt er een POIonderwerp bij.

 

 

Nu kun je dus een cachecoördinaat opzoeken alsof het een POI is. Dat doe je dan, door te gaan naar NUTTIGE PLAATSEN in TomTom, je kiest voor MEER, je scrollt totdat je het icoontje tegenkomt en klikt deze aan.

Kies nu een cache uit die je daar tegen komt.

Je kunt met TomTom werken dus je kunt deze cache net zo behandelen als een ander nuttige plek of als een adres. Met andere woorden, klik op bijvoorbeeld de bovenste cache, houd je stylus op het scherm en er verschijnt een popup die jou verschillende keuzes voorlegt.

Kies voor Navigeer naar en ga dan gewoon je PPC aansluiten in de auto of wat dan ook, dan naar navigatiescherm en je PPC met TomTom navigeer je naar de cache die je gekozen hebt.

 

Voor alle duidelijkheid. Zo kun je dus iedere keer weer een Geocaching.ov2 aanmaken en gewoon slepen naar de bedoelde folder of directory en de Geocaching.bmp is daar natuurlijk maar eenmalig naar toe gesleept. Let wel op dat Geocaching met een hoofdletter is geschreven. TomTom is daar gevoelig voor. Wat voor naam je het ook geeft, maakt niets uit. Als deze file en het bijpassende plaatje (bmp) maar gelijk geschreven zijn.

 

Een aardig detail is nu dat je op de kaart, onder het rijden, dus kunt zien dat je de cache nadert of dat je een andere cache bent voorbijgereden omdat net als alle benzinepompen en parkeerplaatsen ook dus een icoontje in beeld komt op de plek waar de cachecoördinaten liggen. Dat is namelijk de Geocaching.bmp die daar voor zorgt.

 

In de zipfile die je van mij kunt downloaden, zitten meer van die plaatjes. Ook “new”en ook een TB icoontje. Enz.

Zulke OV2 files kun je dus ook allemaal aanmaken met GSAK.

 

Als je dus een verwoede travelbugverzamelaar bent dan maak je alleen maar een ov2 file aan met bugs en gebruikt daarvoor het Travelbug.bmp plaatje en noemt de ov2 file dan Travelbug.ov2

 

Ik weet niet of ik wat vergeten ben, dan kom ik er nog op terug. In ieder geval succes en als je vragen hebt ik zit op MSN als kruimeldief@dauwtrappers.nl, heb een prachtig ander emailadres met veel ruimte: kruimeldief@gmail.com, en ik schijn nogal eens online te zijn hier op het forum. :no:

 

 

EDIT 24-12-2004: Dan zijn er nog diverse addons voor TomTom te installeren op je PDA.

 

Ik noem er hier één, namelijk CheckPOInt 3.2 for Pocket PC2002/Windows Mobile 2003. Deze gratis programma kun je HIER downloaden. Het is tijdens het installeren zo in te stellen dat het in het Nederlands geïnstalleerd wordt.

 

Waar is dit progje voor? TomTom kan alles, bijna alles :( TomTom is bedoeld om te navigeren, maar niet om je te waarschuwen dat je in de buurt van een POI komt.

Als je deze applicatie installeert dan kun je het zo configureren dat voor iedere POI je een geluidje krijgt. Je kunt het zo instellen dat het een bepaalde tijd van tevoren waarschuwd en ook de afstand dat je er vanaf moet zitten of aan welke kant van de weg. Kom je een Flitspaal als POI tegen dan kan het je in het Nederlands vertellen dat er een flitspaal aankomt. Of de maximumsnelheid wat je mag rijden wordt je verteld enz enz.

Dit kan per soort POI weer apart geconfigireerd worden.

 

Bij deze applicatie horen natuurlijk ook de soundfiles. Deze kun je HIER downloaden in het Nederlands. Even uitpakken en naar je geheugenkaart slepen ;)

 

Veel plezier

 

GRTZ

 

Kruimel :crybaby:

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
ReizenReizen

Nu het volgende, als ik nu (volgens tom tom) heel dicht bij de cache ben, sta ik natuurlijk niet enorm (zeg op een aantal vierkante meter) dichtbij. Kan ik dan bijvoorbeeld een ander tooltje, of misschien wel tom tom zelf, of ik op de exacte opgegeven coördinaten sta?

 

Als de cache dus het coördinaat is dat bovenaan een cachepagina staat, of ergens langs een weg ligt die wel door TomTom in zijn bestand is opgenomen, of zelfs een zandpad dat als weg wordt gezien, dan ben je klaar en zal TomTom je op de plek van de cache brengen.

 

Als de coördinaat op de cachepagina de start is van de cache en dus meestal een parkeerplaats, dan zul je daar verder moeten met ander software in je PocketPC, zoals Vito Navigator II of GPSDash. Zo zijn er nog wel een aatal te vinden op het internet bij PocketGear of Handango.

 

 

GPSDash: Dashboard.gifVito Navigator II: vitonavigator2.gif

 

Of, je doet wat velen al voor je gedaan hebben en je koopt een standalone GPSontvanger erbij als een Garmin of een Magellan of een ander merk. Dus een GPSontvanger die de meeste van ons hier al gebruiken. Dan is nog je PocketPC niet overbodig geworden. Er zijn dan nog wel meer leuke dingen te doen met de PDA, zoals de cachegegevens inclusief foto's opslaan op je PPC dmv een soort van ebookreader dat mobipocket heet en te downloaden is op mobipocket.com.

Het navigeren met TomTom gaat echte stukken gemakkelijker dan met een GPSontvanger dat geen navigatiefunctie heeft. Ik moet me al sterk vergissen, maar volgens mij is het al hebben van een PocketPC en TomTom, en daarbij een goede GPSontvanger aanschaffen, eventueel 2e hands, altijd goedkoper dan voor een nieuwe Garmin 60C te gaan of een Garmin V.

 

GRTZ

 

Kruimel

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Natuurlijk is bovenstaand al een beetje "outdated", alhoewel het nog steeds werkt, ook voor TomTom6. Als ik lees dat ik in 2004 schreef over Checkpoint 3.2 voor PocketPC2002 en Windows Mobile 2003, dan zijn we toch al een stukje verder. Inmiddels is het checkpoint 6 en zijn we al op Windows mobile 5 en sinds kort al windows mobile 6. En natuurlijk ook al tomtom 6. Wat ze allemaal toch met die 6 hebben?

 

 

Als je nu naar de site van GPSgek gaat, en dan kijkt bij Geocachen en TomTom dan vind je nog meer up to date informatie, waaronder een voorbeeld van allerlei cachetypes en de bijbehorende ov2 files van caches.

 

GPSgek.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Peetee unpinned this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...