Jump to content
Sign in to follow this  
Guest wilhornis

Informatie over Selective Availability gevraagd

Recommended Posts

Guest wilhornis

Vraagje tbv artikel: waarom hebben de VS in 2000 GPS vrijgegeven? Bleek tijdens de Irak-oorlog niet dat de VS de nauwkeurigheid van GPS voor het publiek bewust hadden verminderd (afwijking ingebouwd). Hoe betrouwbaar is het dan nog voor geocaching?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen heeft toch last van dezelfde "GPS"-afwijking (denk ik dan),

dan lijkt me dat niemand er last van hebt.

 

De plaatser, als degene die de cache zoeken hebben allemaal die

zelfde ingebouwde afwijking.. Dus no probs lijkt me zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarnaast is er nogal een verschil tussen de destijdse GPS-en voor het publiek, die niet meer dan 4 satellieten tegelijk aankonden, en dus niet echt nauwkeurig waren, en de wetenschappelijke/militaire apparaten die er veel meer tegelijk aankunnen, en dus veel nauwkeuriger zijn.

 

Laatst een docu op discovery gezien alwaar ben de betonnen poten van vele honderden tonnen zwaar op de oceaanbodem liet zakken met een afwijking van een halve centimeter.

(althans volgens de commentator)

 

Maar ik ben geen expert in professionele apparatuur :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vraagje tbv artikel: waarom hebben de VS in 2000 GPS vrijgegeven? Bleek tijdens de Irak-oorlog niet dat de VS de nauwkeurigheid van GPS voor het publiek bewust hadden verminderd (afwijking ingebouwd). Hoe betrouwbaar is het dan nog voor geocaching?

 

GPS was al eerder vrijgegeven, maar de Selective Availabillity is verkleind. Dit is een bewuste tijdsynchronisatiefout waardoor de afwijking (mogelijk) groter wordt. Dit kan op elk moment weer gebeuren maar de Amerikaanse overheid zal dit vermoedelijk alleen doen bij oorlog op het eigen grondgebied. Voor militaire toepassingen is er een tweede, gecodeerd signaal dat geen last heeft van de SA maar aangezien steeds meer militairen ook een "eigen" GPS gebruiken hebben eigen troepen net zoveel last van vergroten van de SA als de vijand. Inmiddels zijn er zoveel hulpdiensten die niet kunnen beschikken over het gecodeerde signaal dat het zomaar vergroten van de SA geen reele optie meer is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest vpt

Tijdens de Golfoorlog in 1991 zijn er een aantal mensen zwaar in de problemen gekomen (lees; verdwaald) omdat het GPS signaal plotseling niet meer te ontvangen was. Onder andere Parijs-dakar-motorrijders heb ik gehoord. Er gaan zelfs verhalen dat er toen hierdoor mensen zijn omgekomen, maar dat kan een broodje aap zijn. Het is in ieder geval een goede les om NOOIT blind op GPS te vertrouwen. Een kaart, een kompas en voor de die-hard een sextant hebben zo hun beperkingen, maar je bent in ieder geval niet meer afhankelijk van Bush & co.!

 

Omdat de Amerikanen vreselijk veel geld verdienen aan de verkoop van de chips die in gps ontvangers zitten kunnen ze het nu niet meer maken om het signaal helemaal uit te zetten. Daarom de SA (selective availability). Die hebben ze in 2000 van het standaard signaal verwijderd, maar kunnen ze zo weer terugzetten. Alleen militaire ontvangers kunnen gevoerd worden met een cryptosleutel om dat er weer uit te halen.

 

VPTeam

 

-De enige waarheid in navigatie is dat je altijd zeker weet dat de positie waar je denkt dat je bent, de enige plek is waar je gegarandeerd niet bent-

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tijdens de Golfoorlog in 1991 zijn er een aantal mensen zwaar in de problemen gekomen (lees; verdwaald) omdat het GPS signaal plotseling niet meer te ontvangen was. Onder andere Parijs-dakar-motorrijders heb ik gehoord. Er gaan zelfs verhalen dat er toen hierdoor mensen zijn omgekomen, maar dat kan een broodje aap zijn. Het is in ieder geval een goede les om NOOIT blind op GPS te vertrouwen. Een kaart, een kompas en voor de die-hard een sextant hebben zo hun beperkingen, maar je bent in ieder geval niet meer afhankelijk van Bush & co.!

 

Omdat de Amerikanen vreselijk veel geld verdienen aan de verkoop van de chips die in gps ontvangers zitten kunnen ze het nu niet meer maken om het signaal helemaal uit te zetten. Daarom de SA (selective availability). Die hebben ze in 2000 van het standaard signaal verwijderd, maar kunnen ze zo weer terugzetten. Alleen militaire ontvangers kunnen gevoerd worden met een cryptosleutel om dat er weer uit te halen.

 

VPTeam

 

-De enige waarheid in navigatie is dat je altijd zeker weet dat de positie waar je denkt dat je bent, de enige plek is waar je gegarandeerd niet bent-

 

Om die reden - het aan/uit kunnen zetten door de US - heeft de EU besloten een eigen systeem de lucht in te schieten, Galileo. Zover ik weet vooral gericht op civiel/commercieel gebruik...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iedereen heeft toch last van dezelfde "GPS"-afwijking (denk ik dan),

dan lijkt me dat niemand er last van hebt.

 

De plaatser, als degene die de cache zoeken hebben allemaal die

zelfde ingebouwde afwijking.. Dus no probs lijkt me zo.

 

 

Door dat de plaatser bv een afwijkiing heeft van ± 10m en de vinder ook, kan in het ergste geval deze afwijking dus naar 20m gaan.

 

Amerikaanse leger kan idd de nauwkeurigheid instellen. zelf zullen ze daar geen last van hebben. Weet iemand hoe nauwkeurig hun gps is? zonder vast basis station dan natuurlijk maar puur op de satelieten?

 

Mark

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Bleek tijdens de Irak-oorlog niet dat de VS de nauwkeurigheid van GPS voor het publiek bewust hadden verminderd (afwijking ingebouwd)."

 

Neen, dat is niet gebleken. Integendeel zelfs: het was beter dan ooit. Dit weet men omdat een stel geodeten de broadcast ephemeris (preciese satellietbanen en klokken, voorspellend) later hebben vergeleken met de definite ephemeris (wat het echt toen geweest is, want gemeten) die een maandje later vrij kwam. De verschillen waren kleiner dan voorheen wat erop wijst dat ze de satellietbanen (en klokken) toen vaker opmaten en zeer snel nauwkeurigere ephemeris data wisten op te hoesten.

 

"Tijdens de Golfoorlog in 1991 zijn er een aantal mensen zwaar in de problemen gekomen (lees; verdwaald) omdat het GPS signaal plotseling niet meer te ontvangen was. Onder andere Parijs-dakar-motorrijders heb ik gehoord."

 

Ook toendertijd waren er zorgen over de beschikbaarheid van GPS maar ook toen is er niets maar dan ook niets gebeurt waardoor burgers last ondervonden.

Dat zal ook wel een broodje-aap zijn dat de organisatie van die rally goed uitkomt.

Als een voetbalclub de wedstrijd verliest komt dat toch ook omdat de bal niet goed rond was?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nauwkeurigheid van je GPS in het algemeen is natuurlijk niet te zeggen. Je bent altijd afhankelijk van de aanwezige satellieten en het "vrije zicht" (bomen, huizen ed.) Een hele goede nauwkeurigheidsmeting kun je prima uitproberen door een RD punt van de Meetpuntensite op te zoeken. Het liefst een RD steen waar je je GPS mooi op kunt leggen. Je mapdatum op Dutch grid en kaartdatum op RD (de befaamde X en Y waarbij het nulpunt ergens bij Parijs ligt) zetten en kijken wat je GPS zegt t.o.v. de RD steen. Wel even laten liggen; je zult zien dat na verloop van tijd je maar op enkele meters van de RD steen zit (in cijfers natuurlijk :P ).

 

Veel succes....

Share this post


Link to post
Share on other sites
vpt Geplaatst op Vandaag, 09:38

  Tijdens de Golfoorlog in 1991 zijn er een aantal mensen zwaar in de problemen gekomen (lees; verdwaald) omdat het GPS signaal plotseling niet meer te ontvangen was. Onder andere Parijs-dakar-motorrijders heb ik gehoord. Er gaan zelfs verhalen dat er toen hierdoor mensen zijn omgekomen, maar dat kan een broodje aap zijn. Het is in ieder geval een goede les om NOOIT blind op GPS te vertrouwen. Een kaart, een kompas en voor de die-hard een sextant hebben zo hun beperkingen, maar je bent in ieder geval niet meer afhankelijk van Bush & co.!

 

Euh, even het archief ingedoken...GPS is pas in 1992 geintroduceerd in de rally Paris-Dakar :P dus van problemen in 1991 met GPS kan niet op grote schaal hebben plaatsgevonden. Misschien dat enkele teams individueel een GPSje hadden.

1992

 

Change in direction for the rally. The start is from the Château de Vincennes, and Gilbert Sabine, who wants to give a new leash of life to his competition, decides to change the finish. The Paris-Dakar thus becomes the “Paris-Le Cap” and provides the competitors with breathtaking scenery.

 

A great novelty also marks this Paris-Dakar: the arrival of GPS!

 

In spite of the change in direction, all does not go according to plan: a sand storm, a Tchad at war, an overflowing river in Namibia: the elements explode. However, all of these problems do not stop Hubert Auriol from achieving the incredible by winning in a 4 wheel drive: “It's my greatest victory. To be the first in the car category, after having won twice on a motorbike. AND here, in the Cap… It's brilliant.”

 

In the motorbike category, Stephane Peterhansel confirms his title.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Weet iemand hoe nauwkeurig hun gps is? zonder vast basis station dan natuurlijk maar puur op de satelieten?

Er zijn twee signalen (niet helemaal waar, maar voor het gemak maar even). Een militair signaal en een publiek signaal. Het publieke gaat tot een meter of 4 nauwkeurig, is mijn inschatting op basis van wat ik met mijn Garmin wel meemaak. Het militaire signaal is geheim :P maar het zal wel centimeterwerk zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vraagje tbv artikel: waarom hebben de VS in 2000 GPS vrijgegeven? Bleek tijdens de Irak-oorlog niet dat de VS de nauwkeurigheid van GPS voor het publiek bewust hadden verminderd (afwijking ingebouwd). Hoe betrouwbaar is het dan nog voor geocaching?

 

Als het voor een artikel is, wil ik graag ook weten waarvoor en waarom. Hebben we wel een beetje recht op denk ik. [GRIN]

 

Als ik alle antwoorden lees die je hebt gekregen, dan hoop ik dat je daar weinig of niets van overneemt in je artikel, omdat veel ervan onzin is of het klok en de klepel verhaal, dat je, als je het klakkeloos overneemt de joker wordt als je al die antwoorden gaat bundelen in een artikel.

Ik snap niet waarom zulk onzin wordt geschreven. :thumbdown:

 

Zoals al geschreven is, de "GPS" is dus niet vrijgegeven in 2000 maar was altijd al vrij. Alleen omdat de Amerikanen paranoia waren en bang waren voor allerlei landen die met hun systeem Amerika beter konden vinden, hebben ze het ontvangst verslechterd met een faktor 10. Die SA (Selective Availability), was door hunzelf wel te ontsleutelen natuurlijk. De 24 satellieten die rondzwerven zijn eigendom van de Amerikaanse Defensie, maar altijd vrij geweest voor de burger om het gratis te gebruiken.

 

1 mei 2000 is de "knop" omgedraaid door Bill Clinton nadat hij het al aangekondigd had in 1996. Voor 2006 moest de SA uitgeschakeld zijn.

 

De reden kun je hieronder lezen in zijn "STATEMENT BY THE PRESIDENT"

 

Welke IRAK oorlog bedoel je trouwens? Die van 1991 0f die van 2001?

 

Die van 1991 was de SA in eerste instantie wel ingeschakeld en die van 2001 niet.

In eerste instantie was de SA dus wel ingeschakeld tijdens de 1e Irak-oorlog. De oorlog van 1991 was nog maar goed op gang toen de Amerikanen logistieke problemen kregen. De soldaten zaten in de woestijn en het aantal militaire GPSontvangers dat de SA sleutel kon ontcijferen was bij lange na niet genoeg voor al die soldaten.

Wat deed men toen bij defensie? Men liet overal GPS ontvangers aanrukken. Ieder normale fabriek dat die dingen voor de burger fabriceerde en ieder winkel werd leeggekocht. Alle soldaten moesten zo'n ding en men kon de militaire GPSontvangers niet leveren.

Omdat de SA een faktor 10 slechtere ontvangst gaf, wat in die tijd 200 tot 300 meter betekende, werd de SA uitgeschakeld en de boys hadden ineens een accuraatheid van 20 tot 30 meter en bij superontvangst zelfs 10 meter.

Dus juist in tijd van oorlog was de SA uitgeschakeld en dat was nu net niet de bedoeling van de Amerikanen. De bedoeling was andersom.

Dus kreeg men bij defensie de opdracht om daar iets aan te doen. Men had 2 opties. Of iedere soldaat een GPS dat wel de SA ontliep en de hele wereld van GPSgebruikers in je nek, of...... De SA zo te maken dat het niet meer wereldwijd ingeschakeld hoeft te worden, maar lokaal......

 

Dat is dus de reden dat SA uitgeschakeld is en niets anders. Een aantal redenen die hierboven in sommige replys werden genoemd, zijn wel mede verantwoordelijk geweest, maar de enige echte reden dat de Amerikaanse Defensie overstag is gegaan om SA uit te schakelen is dat ze dus een systeem hadden ontwikkeld die het ontvangst dus lokaal en niet mondiaal kan verstoren

Men kan nu in en oorlogsgebied over een bepaalde oppervlakte de SA inschakelen en als je daar geen GPSontvanger hebt die de sleutel kan ontcijferen heb je dus weinig aan je GPS.

 

De reden dat de Amerikaanse defensie hiervoor heeft gekozen is dat er onderhand al veel gebruik werd gemaakt van een GPS en dat deze gebruikers (4 mijoen privé) al flink hadden gezeurd. Verder had de lucht- en scheepvaart belang bij een betere ontvangst en..... jawel, het grote geld.

 

In 2000 ging er 8 billion dollar om in de handel met GPSapparatuur en allerhande er omheen. Men verwachtte dat dit binnen 5 jaar zou verdubbelen als de SA werd uitgeschakeld. Dat is dus gelukt binnen 3 jaar. In 2003 ging er al 16 billion dollar om in die handel.

 

De GPS, dat eigendom van de Amerikaanse defensie is, lijkt langzamerhand wel overgenomen door de industrie en door de particulieren. Eigenlijk net als internet, door iedereen.... ;)

Men is namelijk van plan de gevoeligheid voor onze GPSontvangers te verbeteren. Hoe? Door bij de 24 satellieten die er al hangen er nog 16 bij te plaatsen. Men is al druk doende die dingen te fabriceren.

Dit komt ook doordat nu de SA uitgeschakeld is en zeker weten ook blijft, men bezig is de voordelen zo goed mogelijk te benutten.

Iedereen zal echt straks een navigatiesysteem in de auto hebben. Zal ooit standaard in de auto zitten.

Alle nooddiensten of hulpverleners krijgen verplicht GPSapparatuur in de auto. Niet alleen om zelf er iest mee te kunnen doen maar ook om ze te kunnen volgen. Hetzelfde geldt al voor vele transportondernemens en taxi's. Men weet precies waar de auto is en hoelang de chauffeur geen flikker uitvreet of dat de chaufffeur wel zijn verplichte stop neemt.

Verder eisen al veel verzekeringen van dure auto's dat er een trackingsysteem in zit zodat bij diefstal de auto via GPS is op te sporen.

 

Er is zelfs al een cache in Nederland dat op die principe werkt. Het is de enige cache die daarvoor tot nu toe toestemming heeft gekregen. Dus de Kralencache van de KralenFee is uniek. ;) in de wereld. Voor zover ik begrepen heb was dit ook de enige cache die in die vorm goedgekeurd is ....

 

Een GPS systeem dat een beetje dood is voor Defensiegebruik is zo goed benut. Ik denk dat men concurrentie verwacht van Galileo. Een andere soort van GPSsysteem gemaakt door Europa en China Tja dat duurt nog wel een aantal jaren, maar die zal er komen. Ben benieuwd of we dan allemaal nieuw apparatuur moeten aanschaffen. Ben dan ook benieuwd of en wanneer we voor het gebruik moeten gaan betalen.

 

Zelfs Camelion's 2 signalen kloppen niet ;)

 

Er zijn gewoon goede ontvangers en erg goed ontvangers. De militaire ontvangers, waar wij de hand niet kunnen op leggen, zijn beter in ontvangst.

Het centimeterwerk komt er voor ons ook aan als je de industrie mag geloven.

Er zijn nu gewoon GPS ontvangers die het beter doen dan de allerbeste Magellan of Garmin. Dat zijn ontvangers die in bepaalde beroepen gebruikt worden en die een particulier niet kan aanschaffen of niet kan betalen.

WAAS/EGNOS is ook zo'n verhaal, maar dat komt eigenlijk niet echt van de grond. Tegen de tijd dat het operationeel is, is zijn tijd al weer van ontmanteling al weer gepland.... Men heeft voor WAAS/EGNOS teveel grondstations nodig om op het land op de centimeter nauwkeurig te kunnen zijn. WAAS/EGNOS is puur voor horizon gebruik en dus echt voor Lucht- en Scheepvaart.

Nee, meer satellieten en betere antennes is de oplossing voor ons denk ik. WAAS/EGNOS is ontwikkeld ter overbrugging naar de meerdere satellieten... en de palnning is dat WAAS/EGNOS uit bedrijf gaat als Galileo begint. Maar ja. Galileo staat gepland voor 2008 en WAAS/EGNOS is nu in 2005 nog niet opeationeel. Denk dat het nooit komt ;)

Maar nu wijk ik af van de topic. Dan hier de verklaring van onze Billie:

 

STATEMENT BY THE PRESIDENT REGARDING THE UNITED STATES DECISION,

TO STOP DEGRADING GLOBAL POSITIONING SYSTEM ACCURACY

 

THE WHITE HOUSE

Office of the Press Secretary

 

_______________________________________________________

For Immediate Release                                                May 1, 2000

 

 

 

Today, I am pleased to announce that the United States will stop the

intentional degradation of the Global Positioning System (GPS) signals

available to the public beginning at midnight tonight.  We call this

degradation feature Selective Availability (SA). This will mean that

civilian users of GPS will be able to pinpoint locations up to ten times

more accurately than they do now.  GPS is a dual-use, satellite-based

system that provides accurate location and timing data to users worldwide.

My March 1996 Presidential Decision Directive included in the goals for GPS

to: ?encourage acceptance and integration of GPS into peaceful civil,

commercial and scientific applications worldwide; and to encourage private

sector investment in and use of U.S. GPS technologies and services.?  To

meet these goals, I committed the U.S. to discontinuing the use of SA by

2006 with an annual assessment of its continued use beginning this year.

 

The decision to discontinue SA is the latest measure in an on-going effort

to make GPS more responsive to civil and commercial users worldwide.  Last

year, Vice President Gore announced our plans to modernize GPS by adding

two new civilian signals to enhance the civil and commercial service.  This

initiative is on-track and the budget further advances modernization by

incorporating some of the new features on up to 18 additional satellites

that are already awaiting launch or are in production.  We will continue to

provide all of these capabilities to worldwide users free of charge.

 

My decision to discontinue SA was based upon a recommendation by the

Secretary of Defense in coordination with the Departments of State,

Transportation, Commerce, the Director of Central Intelligence, and other

Executive Branch Departments and Agencies.  They realized that worldwide

transportation safety, scientific, and commercial interests could best be

served by discontinuation of SA.  Along with our commitment to enhance GPS

for peaceful applications, my administration is committed to preserving

fully the military utility of GPS.  The decision to discontinue SA is

coupled with our continuing efforts to upgrade the military utility of our

systems that use GPS, and is supported by threat assessments which conclude

that setting SA to zero at this time would have minimal impact on national

security.  Additionally, we have demonstrated the capability to selectively

deny GPS signals on a regional basis when our national security is

threatened.  This regional approach to denying navigation services is

consistent with the 1996 plan to discontinue the degradation of civil and

commercial GPS service globally through the SA technique.

 

Originally developed by the Department of Defense as a military system, GPS

has become a global utility.  It benefits users around the world in many

different applications, including air, road, marine, and rail navigation,

telecommunications, emergency response, oil exploration, mining, and many

more.  Civilian users will realize a dramatic improvement in GPS accuracy

with the discontinuation of SA.  For example, emergency teams responding to

a cry for help can now determine what side of the highway they must respond

to, thereby saving precious minutes.  This increase in accuracy will allow

new GPS applications to emerge and continue to enhance the lives of people

around the world.

 

In Billie's verhaal staat 18 satellieten en in de mijne 16. Het verschil is 2 en die zijn er al bij gekomen.

 

Dit zijn mijn 2 centen. Let niet op eventuele tikfouten. Als ik ze zie haal ik ze eruit.

Edited by Kruimeldief

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zelfs Camelion's 2 signalen kloppen niet :thumbdown:

Helaas: er zijn wel twee signalen, de L1 en L2 band.

Hiermee kan de propagatie delay gecorrigeerd worden (dus nauwkeuriger)

Op L1 wordt de C/A en P code uitgezonden, op L2 alleen de P code. De C/A staat voor "Clear Access" of "Coarse Acquisition".

De P code is alleen beschikbaar in militaire ontvangers (Protected of Precision code).

Edit:

Wat meer info: SA had dus alleen betrekking op het C/A signaal en sjoemelde een beetje met de klok en positie informatie zodat er kunstmatige foutenbronnen werden geintroduceerd. De militaire mode (zoals Camelion al vermeldde) heeft dit nooit gehad.

Edited by jowi

Share this post


Link to post
Share on other sites
...

In 2000 ging er 8 billion dollar om in de handel met GPSapparatuur en allerhande er omheen. Men verwachtte dat dit binnen 5 jaar zou verdubbelen als de SA werd uitgeschakeld. Dat is dus gelukt binnen 3 jaar. In 2003 ging er al 16 billion dollar om in die handel.

...

 

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg, Kruimel. :thumbdown:

 

Als (ex)-cijferaar toch even verduidelijken wat Kruimel hier bedoelt met billion.

Hij bedoelt: miljard.

 

Ons miljard en het Amerikaanse billion is hetzelfde, namelijk het getal 1.000.000.000, dus een 1 met 9 nullen.

 

Ons biljoen is 1.000.000.000.000, dus een 1 met 12 nullen.

 

Op tv wordt het vaak bij ondertitels verkeerd vertaald en dat scheelt toch een factor 1000. Heel slim heeft Kruimel het Amerikaanse woord neergeschreven en dus zal het wel kloppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Weet iemand hoe nauwkeurig hun gps is? zonder vast basis station dan natuurlijk maar puur op de satelieten?

Er zijn twee signalen (niet helemaal waar, maar voor het gemak maar even). Een militair signaal en een publiek signaal. Het publieke gaat tot een meter of 4 nauwkeurig, is mijn inschatting op basis van wat ik met mijn Garmin wel meemaak. Het militaire signaal is geheim :thumbdown: maar het zal wel centimeterwerk zijn.

Je kan het theoretisch zo bekijken: de draaggolf heeft een golflengte van zeg 20 centimeter. (1575.42 MHz) Die draagt onze code die een chip rate heeft van 1.023 MHz en dus een golflengte van 300 meter ongeveer.

Van die code moet de faze bepaald worden. Dat lukt met een nauwkeurigheid van 2 a 1 procent ofwel 3-6 meter.

De militaire code heeft een 10.23 MHz bit rate ofwel een golflengte van 30 meter.

Na gaat fazebepaling bij deze beduidend hogere frequentie veel onnauwkeuriger.

Tenzij in de militaire GPSr's onvermoede electronische uitvindingen zitten kan je die schatten op 4 a 10 procent wat dan een 1,5 - 3 meter zou geven.

Onverlet bij dit alles natuurlijk de meetfouten in de rest van de apparatuur.

 

Even off-topic: zou een stand-alone GPS ontvangsysteem zijn positie bepalen met een grotere nauwkeurigheid dan 1 meter, dan duiken er problemen op. B.v.: De hoogte zal variëren op decimeterniveau vanwege eb en vloed in de aardkorst. Kleine momentane verschillen in de aardrotatie zetten je decimeters te ver oost of west etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...