Jump to content
Sign in to follow this  
Jan en Jany

Stoorsignalen ten nadele Gps

Recommended Posts

Gesteld dat op een gegeven moment in de toekomst het GPS systeem het niet meer doet of voor ons wandelende geocachers onbruikbaar is geworden, wat dan?

Daar heb al iets op bedacht en ik noem het TOPOCACHING . Met behulp van prima detailrijke topografische kaarten, bijvoorbeeld de 1:25.000 en de luchtfoto's van 'fly over nederland ' kan je posities tot op 5 meter bepalen.

Dat wordt dan zoeken met een kaart-bevattende PDA of zoals we al heel lang doen, op stap gaan met papieren kaarten en uitdrukjes.

Aangezien onze topo-kaarten een metrisch RD-raster hebben zullen we wel afscheid moeten nemen van de WGS84 graden. Maar dat is helemaal niet erg. :angry:

 

Ik zie dat volgens het Benelux Merkenbureau de merknaam topocaching nog vrij is. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe weet je waar je bent op je kaart, als je geen GPS hebt? Voor mijn gevoel moet je dan wel kaarten hebben met punten waar jij je op kunt richten. Anders denk ik dat ik steeds moet "tellen" hoeveel bochten ik al gereden heb :P

 

GRTZ

 

Kruimel, die nooit sterk in kaartlezen was toen de GPS nog niet was uitgevonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al een balletje opgegooid over die paddo-hunt. Dat is met het oog op de toekomst!

Als van die dingen de coördinaten in RD bekend zijn en hun paddo-nummer dan 1. kan je ze op de kaart intekenen dan wel als waypoint digitaal gebruiken 2. weet je dat, als je een paddo tegenkomt in de vrije natuur, wat zijn nummer is (staat erop) en dus weet je waar je bent op de kaart. :P

 

Verder staan overal richtingaanwijzers. Ik geef een voorbeeld.

Ik sta op een T-kruising. Naar het westen ligt Drachten op 3 km. naar het Oosten kom ik in Friesepalen (2 km) en zuidelijk gaat de weg naar Ureterp (1 km).

Waar sta ik dan? Juist op 207290 / 569373 :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De goede oude tijd van de papieren kaarten. 't komt weer helemaal terug :beerchug:

 

't is eigenlijk dieptriest als je niet meer weet hoe je met kaart, kompas en passer kan navigeren. Natuurlijk is het met GPS TomTom een stuk makkelijker... maar als je de basis niet beheerst....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehmm, ik kwam via een obscure zoekopdracht in Google op dit lijntje terecht en weet niet zeker of het erg off-topic is, maar ik wilde dit wel even kwijt:

 

Ik heb al menige geocache gevonden door de coordinaten in te typen in Ozi-explorer, voorzien van een mooi gecalibreerde Topo-map 1/25000. De betreffende plek onthouden (ik weet de meeste bruggen in 10-25 km omtrek wel te vinden) en je fietst er zo op af. Wel moet ik erbij bekennen dat het me slechts lukt bij single-caches en sommige multi-caches die ik thuis heb kunnen kraken (zoals bijv. een moordgevalletje in Weesp). Moet ik in het veld nieuwe coordinaten uitrekenen, dan typ ik die wel in mijn GPS, want ik neem mijn pc niet mee op de fiets!

 

Groet Flatfisher

Share this post


Link to post
Share on other sites
dmace zei:

1 voordeel van BT is er echter wel. 1 BT-GPS ontvanger is voldoende om meerdere cachers in een groep tevreden te stellen :huh:

 

 

Zeker ? Al geprobeerd ? Want ik geloof dat een Bluetooth verbinding een 1-op-1 verbinding is. Ik heb ooit eens een poging gewaagd die me niet is gelukt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 11/19/2004 om 4:37 PM zei Kruimeldief:

Ik ben het verhaal al vaker tegengekomen, ook al op het forum van de PPC-club. Ik denk dat het een broodje Aap is.

 

Natuurlijk kan ieder ontvangen signaal gestoord worden door een ander uitgezonden signaal. Ik denk ook echt wel dat als mijn GSM aan het pruttelen is, dat het signaal van mijn GPS verstoord wordt. Maar, en dat is het belangrijkste, of het zichtbaar is, is punt twee.

Meetbaar wel, zichtbaar nee. En wat is voor ons het belangrijkste? Zichtbaar.

 

Een ander punt dat ook waar is en niet vaak zichtbaar.

 

Zet 2 GPSontvangers aan en naast elkaar, bijvoorbeeld in de auto en de een stoort de ander en vice versa.

Toch zijn er onder ons die wel 2 en misschien wel 3 GPSontvangers aan hebben in een auto. Vooral als je met meerdere gaat cachen. En wie heeft er gemerkt dat ze elkaars signaal verstoren?

 

Ik heb er altijd 2 aan staan. Mijn 76S die ik meeneem met het cachen en als nood staat er in de auto nog een BTGPS aan die altijd aan stroom hangt, ook als de motor uit is. ;)

 

Valt wel mee allemaal.

 

GRTZ

 

Kruimel

Klopt ik heb echt last gehad en ook gevaarlijke toestanden door storingen. Ze moeten echt een oplossing voor de deze kwaal zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een paar uur geleden lid geworden met de nickname Storing en dan reageren op een topic uit 2004, met een laatste antwoord uit 2005.

Ehhh…?

Share this post


Link to post
Share on other sites

image.thumb.png.781f686a897916a3ce51f9a1ccc1a814.png
 

Hoe het in 2004/2005 was ( m.b.t. gps en storingen ) weet ik niet, maar tegenwoordig rijdt en vliegt iedereen er blind op.

@Sivota: Inderdaad. Maar misschien komt de TS met nog meer informatie?

Edited by Linkalovers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...