Spring naar bijdragen

Teken: een reëel gevaar ? - Wie heeft ervaring ???


Gast Piet

Aanbevolen berichten

Collega geocachers,

 

Ik ben de laatste weken regelmatig op cache-hunt geweest, waarbij ik regelmatig van die hele kleine (bijna te klein om op te pakken) spin-achtige wezentjes op mijn armen e.d. zag wandelen. Ik heb ze geidentificeerd als nimfen (kleine teekjes). Ik ben ook regelmatig gebeten, hetgeen niet zonder gevaar blijkt (lees dit: persbericht SAAG) ... Wie kent nog aardige truukjes om beten te voorkomen

 

 

 

Edited By Piet on juli 08 2002 at 18:23

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

ze zeggen dat de goede muggenolie (met DTxx?) je vel een 'getver' smaakje geeft voor teken. Maar ik heb dat nooit uitgeprobeerd. Het kan een broodje aap verhaal zijn.

Het beste is het om een lange broek aan te hebben, lange mouwen en een pet op die ook de nek afdekt.

Maar zelfs dan nog: vorige week ben ik in de duinen gepakt door een paar steekvliegen. Builen als knikkers op mijn snuit en kop!

Niet in ieder gebied zijn de teken geinfecteerd. Maar vraag me niet naar percentages en kansen op een verschrikkelijke kwaal...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Piet, ik kan mijzelf wel aardig ervaren met teken verklaren. Regelmatig dien ik een van deze beesten te verwijderen.

Op zich zijn teken lastig doch niet gevaarlijk.

Voorkomen is beter dan verwijderen, wat dat betreft is de tip van de prof vwb gesloten kleding zeker goed. Alleen op zeer warme dagen niet zo prettig.

Ook kan je proberen zo min mogelijk door / onder bomen en struiken door te wandelen. Hier vallen ze namelijk uit.

Ben je buiten en in het bos geweest, controleer je dan bij thuiskomst. Liefst onder de douche!

Heeft er zich nu toch zo'n rakker zichzelf in jou vastgebeten, ga dan zsm over tot het verwijderen van hem. Gebruik hiervoor het liefst een voor dit doel uitgevoerde pincet. Zo'n teken-pincet kenmerkt zich door een platte kop en het zichzelf vastzetten. Volg de gebruiksaanwijzing welke voorschrijft dat je het beest met een gecombineerde draaiende en trekkende beweging losmaakt.

Heb je nu op het moment dat je hem ontdekt geen tekenpincet bij de hand improviceer dan met een gewoon pincet of je nagels.

Belangrijk is het dat je de teek in geen geval verdooft met alcohol oid.

De ziekte van Lyme die sommige van deze beesten met zich mee dragen kan in jou bloedbaan komen op het moment dat er bloed terugvloeit van de teek in jou [bv als hij verdoofd raakt]. Dit kan echter ook voorkomen als je de teek langere tijd [dagen] laat zitten. De teek brengt dan nl antistollingsmiddel in de wond.

De beste manier om te controleren of je de ziekte van Lyme opgelopen hebt is na het verwijderen een rondje te tekenen met pen of stift on de plaats van de beet. Tekent zich in de komende dagen een rode ring af rond de aantekening ga dan naar de arts. De ziekte is in het beginstadium zeer goed te behandelen.

Meer weten? Neem dan contact op met de GGD, deze kunnen je verder helpen of van informatie voorzien.

 

ZONNIG SPOOR  :D  ZUURTJE

 

 

 

Edited By Zuurtje on juli 06 2002 at 17:29

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ter aanvulling.........

Uit eigen ervaring weet ik dat het oplopen van de ziekte van lyme zich na 2 tot 3 weken na de beet voordoet.

Bij mij werd die rode vlek zelfs zwart met een doorsnede van een cm of 15.

Je MOET je dan laten behandelen want die verschijnselen gaan wel van zelf weg maar de ziekte niet!! :devil:

 

Groeten PAULUS :alien:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ze zeggen dat de goede muggenolie (met DTxx?) je vel een 'getver' smaakje geeft voor teken. Maar ik heb dat nooit uitgeprobeerd. Het kan een broodje aap verhaal zijn.

 

Voor gebruik op het lichaam ter preventie van tekenbeten, kunnen middelen die 30% DEET bevatten voorzichtig worden toegepast. Anti-muggenmiddelen bevatten meestal minder dan 30% DEET, waardoor ze niet voldoende werkzaam zijn.

 

(DEET = N,N,-Diethyl-m-Toluamide)

 

Zie ook info over DEET

 

Care Plus® Deet lotion (50% DEET)     fl19,50 (€ 9,06)

Care Plus® Deet spray (40% DEET)     fl19,95 (€ 9,06)

 

Ook op de genoemde site te vinden...

 

Sebas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]Ook kan je proberen zo min mogelijk door / onder bomen en struiken door te wandelen. Hier vallen ze namelijk uit.[...]

Teken klimmen ook in gras om zich daaruit te laten vallen.

Hier staat nog iets over een probaat middel tegen teken (voor honden).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goede gewoonte is het om als je een teek verwijderd dit even in je agenda te zetten en bij te houden of je vreemde plekken op je huid krijgt..

mocht dit zo zijn is het bezoeken van de huisarts dus ECHT heel erg belangrijk!

 

groeten,

 

gimli  :hehe:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens een geocaching weekend in Twente heb ik vier en mijn zoon Robert een teek opgedaan. Ik had de goede raad van de Prof. opgevolgd, lange broek, lange mouwen en een hoed. Ook dan kunnen de teken je dus nog wel vinden, dus controle achteraf is altijd aan te raden.

Gelukking verder geen verschijnselen gehad, wel veel geleerd over de ziekte vam Lyme .  :D

 

<Jos>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoe voorkom je tekenbeten? Heel belangrijk voor de dames onder ons: ga niet ZITTEN plassen in de bosjes.

Ik ben zelf schijnbaar erg aantrekkelijk voor teken, want zelfs DEET40% houdt ze niet van mijn lijf. Ik heb dan ook meermalen moeten meemaken dat ik na een sanitaire stop tijdens een wandeling of cachehunt de rotbeestjes op de vreemste plaatsen had zitten... En daar kun je ze zelf niet zo goed traceren! Ik werd er echt radeloos van. Tot een vriendin me op het bestaan van PLASTUITJES wees. Dé uitkomst voor vrouwelijke bosplassers. Het is even wennen om er mee om te gaan (gewoon thuis in de douchecabine oefenen), maar het voorkomt zoveel gedoe en angst voor tekenbeten! En ze zijn gewoon bij de drogist te koop, verpakt per 5. Niet stoer doen, gewoon gebruiken die dingen.

Groetjes, Mijk  :D

 

 

 

Edited By prettig-ontspoorde-gps-juf-mijk on juli 22 2002 at 10:18

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De levenscyclus van deze beestje wordt beschreven bij:

http://www.bouvierkennel.nl/dierenarts/teken.htm

http://www.beemd.nl/teken.htm

waarschijnlijk met mooie plaatjes uitgevoerd is:

http://users.pandora.be/yves.vantente1/cursusteek.htm

maar die krijg ik in mijn browser niet te zien.

 

Er is zelfs een hele verhandeling (PDF) bij:

www.beroepsziekten.nl/infomappen/lymeleken.PDF

Zou deze beroepsziekte nu ook overslaan naar geocachers?

 

Kijk ik op de gebruiksaanwijzing van de tekentang dan lees ik:

'Teken komen vooral in lage begroeiing en in vochtige gebieden voor (bos- en duingebied, tuinen, stadsparken etc.) Teken zijn met name actief in de periode van maart tot oktober.'

Dat komt dus voor geocachers in de praktijk neer op: overal de hele tijd.

Verder wordt gesteld 'In Nederland is ongeveer 25 % vande teken besmet met...'

Een vraag blijft: 'draai twee tot drie keer linksom...' staat er steeds als het verwijderen van de teek ter sprake komt.

Waarom links en niet rechts? Is het erg als je verkeerd om draait zoals bij een schroef?

Is er iemand met een zinnige verklaring?

 

 

 

Edited By Prof. Y. Lupardi on juli 27 2002 at 17:51

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals rwarmer al constateert, loop je momenteel veel kans door teken gebeten te worden. :D

Ikzelf ben de afgelopen week al weer twee maal te grazen genomen, dit jaar al een keertje of 7,8.

Als je leest dat rond de 20% van de teken besmet is, begin je je toch wel af te vragen of het wel zo slim is steeds die struiken weer in te duiken... ??? ; de beet op zich is wel te verdragen, maar of het zo slim is om steeds weer het risico op besmetting te gaan lopen ...

 

De tekentang is vooral geschikt om volwassen teken te verwijderen. Met nimfen is dit al weer een stuk moeilijker omdat ze erg klein zijn.

Weet iemand trouwens of je ook van een beet door nimfen besmet kunt raken ?

 

Update 29-07: vandaag reactie gehad van de Stichting Saag:

 

(citaat)

...

Ook nimfen kunnen de borrelia bacterie overbrengen. De suggestie dat alleen volwassen teken dit kunnen is onjuist.

We hebben tegenwoordiger in ons setje een vergrootglas gedaan om nimfen nog beter te kunnen zien en te verwijderen.

...

(Einde citaat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...Een vraag blijft: 'draai twee tot drie keer linksom...' staat er steeds als het verwijderen van de teek ter sprake komt.

Waarom links en niet rechts? Is het erg als je verkeerd om draait zoals bij een schroef?...

Hier staat dat het niet uitmaakt welke kan je omdraait.

Zo'n beestje is toch ook min of meer symmetrisch? Het is toch geen schroef? Zou je zeggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het schijnt dat een teek zich als een soort schroef of kurketrekker naar binnen draait. Om de een of andere reden draait een teek altijd rechtsom. Vandaar dat je hem er linksom uit moet draaien. Een teek is dus gewoon een soort 'natuurlijke schroef'.

 

<Jos>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...