Spring naar bijdragen

Geocafe het Opkikkertje 2023


Peetee

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Pas op voor tekenbeten, de parasieten zijn deze winter al actief.

"...In de winter hoef je meestal niet bang te zijn voor teken, maar door het zachte weer zijn deze parasieten nu wel actief. Landschapsbeheer Drenthe roept op om na een wandeling in de natuur goed te controleren op tekenbeten...."

Bron.

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben het er in het café al wel vaker over gehad, maar voor geïnteresseerden toch nog maar eens deze tip:

Het Stoomgemaal bij Lemmer (UNESCO werelderfgoed) is vandaag vanwege de overvloedige regenval opnieuw onder stoom gebracht en is vanaf morgen weer in vol bedrijf te bezichtigen: 

Woudagemaal onder stoom! Vanaf 15 januari te bezoeken. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Peetee:

We hebben het er in het café al wel vaker over gehad, maar voor geïnteresseerden toch nog maar eens deze tip:

Het Stoomgemaal bij Lemmer (UNESCO werelderfgoed) is vandaag vanwege de overvloedige regenval opnieuw onder stoom gebracht en is vanaf morgen weer in vol bedrijf te bezichtigen: 

Woudagemaal onder stoom! Vanaf 15 januari te bezoeken. ;)

Een paar jaar geleden langs geweest. Het is prachtig, om die stoommachines te zien werken.

Overigens is het wel raadzaam om toegang tickets te bestellen, want als het erg druk wordt, dan kan u misschien niet naar binnen.

 

bewerkt door Linkalovers
  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Lunchtijd?

Wat een grijze dag weer vandaag. Ik heb de verwarming aangezet, en lentefoto opgehangen om te laten zien dat het toch goed komt.

Deze heb ik vorige week gemaakt toen wij fietsen door de Overbetuwe (onder Arnhem).

 

P1200612.JPG

bewerkt door regenboog2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Een paar jaar geleden daar ook een dag geweest, zeer de moeite waard. Maar reserveer wel van te voren, want vol is vol. Parkeren moet op een parkeerplaats dichtbij de doorgaande weg en vandaar rijden 'busjes' naar het stoomgemaal.

O.a. het onderstaande filmpje gemaakt, van één van de stoommachines.
 

 

bewerkt door Linkalovers
  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Goedemorgen

Peetee, hoe is het in het Noorden? Je hebt vast weer mooi filmpjes gemaakt (van het hoge water?)

Ik lees dat het druk is bij jullie in Sneek,  een golf van vogelaars die komen kijken naar een meenatortel die daar overwintert?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo regenboog2,

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat we hier in het noorden relatief weinig last hebben gehad van het hoge water. Maar goed, de gemalen draaien hier dan ook op volle toeren.
De overlast was in de omgeving van de grote rivieren wel anders. En als ik het goed begrepen heb dan zal daar ook de komende dagen nog best wat bij komen.

Op het IJsselmeer heeft het water wel ongeveer een meter hoger gestaan. Dat had te maken met de aanvoer door de IJssel maar ook dat er in de sluizen in de Afsluitdijk problemen met spuien, als gevolg van de hoge waterstand in de Waddenzee.

Hier een paar foto's van ondergelopen land langs de IJsselmeerkust, al is het waterpeil al weer een stukje gezakt.

P1080283.JPG

 

P1080255.JPG

 

P1080257.JPG

 

Maar verder dus vrij weinig echte overlast. Of het moest mijn ritje over de Afsluitdijk van verleden week woensdag zijn, toen ik na een middagje Noordzeekust terug reed naar huis, tijdens storm Pia. Dat was best wel even heftig:
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo'n storm op de dijk is wel heftig. Dat viel hier in het zuiden wel mee. De dag erna waren de windvlagen hier verrassender.

Bij ons in de buurt hebben we meer kleinere rivieren en stroompjes zoals de Dommel en de Reusel. Deze zijn op verschillende plaatsen zo breed geworden dat er nooddijkjes aangelegd worden, bijvoorbeeld in st. Oedenrode. Gelukkig zijn er veel natuurgebieden die wel extra water kunnen opvangen.

Vandaag waren we op weg naar een event en moesten we een stukje door het water (het fietspad stond helemaal onder) op een plaats waar helemaal geen beekjes zijn. Gewoon links en rechts van de weg ondergelopen weilanden en dat op onze hoge zandgronden. De vogels zijn er trouwens wel snel aangewend. We zagen een zilverreiger rustig staan kijken bij een van de ondergelopen weilanden. Veel zal hij daar niet vangen, denk ik.

Fijne avond.

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Peetee changed the title to Geocafe het Opkikkertje 2023
  • Peetee locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...