Spring naar bijdragen

Vinden jullie ook dat de kwaliteit van geocaches achteruit gaat?


Twentse Mug

Aanbevolen berichten

Kwaliteit is een subjectief begrip. Voor mij zijn dat dan vooral de multicaches door de natuur, met mooie, creatieve waypoints en liefst met een afstand van 5 - 25 KM. Een mooie trailwandeling kan ik ook nog wel waarderen, maar een multi is toch spannender, aangezien pas op het laatst duidelijk is of je de cache gaat vinden. Bij een trail is dat dan weer de bonus, maar dat is toch van andere orde.

Ook een mooie (multi)fietscache van 15-75 KM kan ik waarderen, mits het door de natuur/ buitengebied gaat. 

Nu zie ik de laatste jaren steeds meer trails verschijnen en ook mysteries (via geoart). Nieuwe multi's zijn vaak beperkt tot een of enkele waypoints met een (zeer) geringe afstand. Wat meespeelt is dat bepaalde regio's in Nederland al aardig vol liggen en het dan ook lastiger is om nieuwe multi's te leggen. Ook lees ik hier en daar dat natuurorganisaties en/of gemeentes geld gaan vragen voor het verlenen van toestemming voor een cache. Ik cache al bijna 14 jaar, maar zie in mijn regio (Midden-Brabant) de laatste jaren minder caches uitkomen. Om de mogelijkheid van nieuwe caches te bevorderen heb ik de caches die ik zelf weggelegd heb op een bepaald moment gearchiveerd. Daarvoor had ik contact gelegd met een collega-cacher waarvan ik wist dat die wel interesse zou hebben om in het gebied een nieuwe (kwalitatieve) multicache weg te leggen. En zo is het ook gegaan. Dat zouden mogelijk meer cachers kunnen doen, wanneer hun cache al x-jaren er ligt (en nog betrekkelijk weinig bezoek krijgt).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kwaliteit is inderdaad een subjectief begrip. Hebben we het over de plek, de route, de uitvoering? Zeg het maar ...
Zijn er regionale verschillen? Misschien ook wel.

Ik kom zelf weinig kwalitatief slechte caches tegen, maar misschien komt dat ook door de manier waarop ik de caches selecteer die ik wil gaan zoeken. Ik selecteer ze eigenlijk altijd eerst op de omgeving (kaart bekijken: waar wil ik naar toe die middag), en daarna kijk ik wat er aan caches ligt. Daarna bekijk ik de foto's die door anderen van de omgeving zijn gemaakt. En als me dat aanstaat dan besluit ik die dag die cache (vaak een multi) te gaan zoeken. Daarnaast laad ik vaak ook nog enkele tradi's die daar in de omgeving liggen, als aanvulling,
Het komt natuurlijk wel eens voor dat je dan ter plekke moet constateren dat het toch wat tegenvalt, maar dat gebeurt eigenlijk zelden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8/31/2018 om 6:53 PM zei Bart:

Om heeeeel eerlijk te zijn, ik doe liever tradi's dan multi's met van die moeilijke rekensommen.

Ooit tijdens een multi waar ik lang aan het rekenen was, heb ik een hertje twee meter voor me langs zien lopen. Als ik niet zo lang en stil aan het rekenen geweest was, zou ik dat hertje nooit gezien hebben. Er is dus zeker een positieve kant aan het opnemen van een ingewikkelde berekening in een multi. Of dat het gedoe waard is laat ik in het midden.

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei technetium:

......Of dat het gedoe waard is laat ik in het midden

Wel eens na een middag wandelen en tijdens het ( proberen ) te berekenen van de eindcoördinaat, een rode waas langs 'zien komen' ?
Ondanks dat het op zich wel een fijne wandeling was, verpeste die berekening wel de hele ervaring.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Linkalovers, dat gevoel herken ik wel. Wij proberen vooraf de moeilijkheid in te schatten, maar dat lukt niet altijd. Bij een multi in de omgeving van onze woonplaats is dat geen probleem. We gaan gerust drie keer proberen, tussendoor thuis wat googelen of de CO raadplegen. Wanneer er op grotere afstand iets fout gaat, blijft de cache vaak toch half afgemaakt liggen. Dan is de teleurstelling ook groter. Dus kiezen wij ook regelmatig voor tradies of mysteries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet ook niet of de kwaliteit af neemt, want een groot deel van de caches hebben mijn belangstelling niet. Trails, simpele geo-arts, hengelcaches, onmogelijke puzzels, caches in de bebouwde kom sla ik meestal over, een beetje vergelijkbaar aan de selectie die velen in dit draadje maken). Wel merk ik dat er steeds minder caches worden gepubliceerd die mijn direct aandacht trekken. Ik ben vooral geinteresseerd in moeilijke multi's, zeg vanaf moeilijkheidsgraad 3. In het afgelopen jaar zijn er daar 93 van gepubliceerd, terwijl dat in de jaren daarvoor veel meer was. In de periode september 2013 tot augustus 2014 waren het er bijvoorbeeld 187. Ik moet dan ook steeds verder rijden om nog leuke caches te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijft een lastig onderwerp. Een multi wordt sowieso al slecht bezocht en puzzels bungelen ook ergens onderaan in de belangstelling van cachers.

Als eenmaal de caches in de eigen omgeving zijn gedaan en je gaat een ander gebied bezoeken, dan hangt het af van de tijd die beschikbaar is om een cache te zoeken. Als je ad hoc ergens naar toe moet dan is er geen tijd om eerst puzzels op te lossen en is er geen tijd om tijdrovende multi's te doen. Voor wat betreft de doelen voor een of meer dagjes weg: Trial hebben een grote aantrekkingskracht. Niet iedereen wil veel inspanning doen om de caches te vinden. Trails bieden kennelijk daarom de gezochte ontspanning.

Een minderheid gaat wel voor de krenten in de pap. Dat is hun ontspanning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een van de multi's die wij hebben gedaan was De legende van de klokken, https://coord.info/GC2DM9T. Een lastige, maar ook heel mooie multi. We hebben er erg van genoten. In 8 jaar tijd iets meer dan 500 logs en van de founds heeft 65% een favo gegeven. Dat geeft wel de kwaliteit aan, maar waarschijnlijk veel te lastig voor het gros van de cachers. En maar een puntje erbij, na afloop. Petje af voor de leggers dat ze er de moed in houden om hem online te houden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onlangs op vakantie een aantal caches van WiGe gevonden, die liggen bij Nijmegen. Deze cachemaker heeft ondertussen de meeste favo's van de wereld binnen gesleept. Kwaliteitscaches? Jazeker. Maar hoe mooi ze ook waren, na er een stuk of wat gevonden te hebben begon het te vervelen... We beleven toch het meeste plezier aan een multi merken we steeds, 1 of 2 puntjes op een dag is dan echt genoeg. En gelukkig liggen er nog zat multi's die we niet gevonden hebben ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ioHpeiH, ik kan wel een beetje begrijpen wat je bedoelt. Aan de andere kant heb ik naast het vinden van de caches ook genoten van de omgeving. Wij waren te voet en hebben bijna de hele dag heerlijk in het bos gewandeld. Wat me vooral ook is bijgebleven hoe schoon het daar was, ik weet nu nog dat het enige afval dat we daar vonden één rietje was. Sommige dingen hangen natuurlijk ook van toevalligheden af, zo konden wij  genieten van de schaapskudde die net op pas ging. Voor mij maakt het dan niet heel veel uit of ik van wp naar wp loop, of van cache naar cache. Ik vind het alleen wel vervelend als ik halverwege een multi strand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei Bart:

***cache achter een betaalmuur plaatsen ***

wat betekent dat eigenlijk ?

Dat zijn caches die je alleen op GC ziet als je een betalend lid bent.

In een ver verleden was dit voornamelijk om kwalitatief betere caches te tonen voor een select clubje die de moeite namen om GC financieel te steunen en ook voor een paar extra functies te hebben zoals een uitgebreidere zoekfunctie. Nu betaal je in principe alleen voor de extra functies want de caches zijn van dezelfde kwaliteit voor de wel en niet betalende leden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bart:

.....cache achter een betaalmuur plaatsen.....

Barny bedoeld daar eigenlijk mee, dat dit PM only caches zijn/worden en deze caches zijn dus alleen zichtbaar voor PM'ers.

PM ( Premium Member ) wordt je na betaling van 35,- euro aan GC.com. Je krijgt dan o.a. toegang tot alle caches, maar je kan/mag dan ook Pocket Query's maken ( en downloaden ) en je krijgt een Ignore-bak ( waar je onzinnige caches kan 'parkeren' zodat ze niet meer in je kaart verschijnen ).

Als je regelmatig cache't, zijn dit handige opties en dat maar voor 35,- euro per jaar. Vergeleken met de kosten van andere hobby's is dat een zeer klein bedrag en als je dan ook nog een smartphone ( of/en een gps ) hebt, heb je alles wat nodig is voor deze mooie hobby.

bewerkt door Linkalovers
  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...