Spring naar bijdragen

Vinden jullie ook dat de kwaliteit van geocaches achteruit gaat?


Twentse Mug

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Die vraag is gelukkig nooit helemaal met ja of nee te beantwoorden.

Persoonlijk vind ik dat door voorselectie een hoop rommel links te laten liggen mogelijk is.

Wel valt me nog wat anders op; en dat is dat het aantal geocachers terug lijkt te lopen, is niet perse erg, maar wel hier aan gerelateerd?!?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad een kwestie van filteren, denk ik. Maar het is inderdaad waar dat waar ik in de hoogtijdagen van het geocachen eigenlijk wel alle soorten caches zocht, daar laat ik nu veel caches links liggen.

Zo doe ik nauwelijks aan mystery caches. Op zich puzzel ik best wel graag, maar de charme van het cachen is voor mij nou juist het naar buiten gaan. Lekker door het bos banjeren. En dan maakt het niet zoveel uit of dat multi's of tradi's zijn.

Ook voortuincaches, stadscaches en carpoolcaches doe ik weinig mee, omdat die me dus niet de natuur in loodsen.

Is dat kwaliteit? Ja, voor mij wel. Maar voor anderen misschien weer niet.

Wat ik duidelijk wel een achteruitgang vind is dat steeds meer cachers een hint niet meer nodig vinden. Maar ook dat de grootte van de caches steeds meer micro's zijn of de maat 'small' hebben, waardoor voor mij de lol van het meenemen van TB's en coins eigenlijk wel verdwenen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei naj16:

hoogtijdagen....

Ja, dat misschien wat een rare term in dit verband, maar ik bedoel eigenlijk de jaren dat het spelletje heel populair was bij een relatief kleine groep, en de verschillende fora druk bezocht werden omdat er veel gebeurde. De tijd waarin er veel events waren waar men elkaar persoonlijk van kende, maar er ook veel ontwikkelingen op .com en bij de gps-fabrikanten te melden waren.

Ik heb van anderen begrepen dat hoewel het aantal caches de laatste jaren sterk groeide, het aantal geocachers wereldwijd toch wel stevig aan het dalen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zouden de ‘echte’ geocachers overblijven dan? :)

Ik weet niet of de kwaliteit van de caches minder wordt. Dat ligt eraan waar je het mee vergelijkt natuurlijk. We hebben een tijdje geleden de Dutch Shara gevonden. Mooie listing, prachtig natuurgebied, ammobox. Je moet graven, dat mag nu niet meer, dus dat is speciaal. Maar ook nu worden er mooie multies gelegd in een natuurgebied, met een regular box. Ik zie het verschil niet.

Natuurlijk worden er ook mindere caches gelegd. Maar dat was vroeger ook. Wij hebben in 2007 (ik zat toen nog in een ander team) een cache gevonden van een gerenommeerd cacher. Hij wordt door menigeen geroemd op het forum, ook door de oude rotten in het vak. Het was de eerste smerige cache die we vonden. Na een flinke wandeling vonden we midden in het bos, niet lands een pad, een vieze natte plasticzak uit de supermarkt, kleddernat en onder de modder. We moesten toen nog veel leren, met de wetenschap van nu hadden we er wel melding van gemaakt.

Ik vind mysteries wel leuk, zeker als het regent of als het 37 graden is. Sommige liggen in een mooie route of een prachtig natuurgebied. Ook trails kunnen me wel bekoren, mits niet al te lang. De wp s mogen wel wat verder uit elkaar liggen. Alles staat of valt met het onderhoud. In het draadje over de cachefoto’s had ik er al een genoemd. De route bestaat al een jaar en is verzorgd alsof de caches er nog maar net liggen.

Wat betreft de events. Als de gemeenschap klein is, is het logisch dat je elkaar vaker tegenkomt en elkaar allemaal kent. Wij zijn er pas later acher gekomen dat er events waren en wat dat dan was. Nu gaan we wat vaker naar events en leer je de mensen ook kennen. Het is heel verschillend of je gemakkelijk in eeen bestaande groep kunt invoegen of niet.

Dat vond ik trouwens aanvankelijk ook van het forum. Ik vond het café heel leuk, maar had het idee dat de mensen die daar aan de bar zaten elkaar kenden en dat ik er niet echt tussen hoorde. Dat is later wel veranderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vooruit, dan doe ik ook nog een keertje mee. Eigenlijk vind ik dat het wel meevalt.

Nou ben ik ook veel minder fanatiek dan 10-15 jaar geleden, en daarbij veel kritischer. Mysteries vallen standaard buiten de boot (of het moet een multi zijn die toevallig volgens de regels als mystery gekwalificeerd is); tradi's in het algemeen ook (uitzondering: bijzondere, lastig bereikbare plaatsen tijdens vakanties). Blijven de multi's over: dat zijn in het algemeen mooie rondjes. Zeker als je in aanmerking neemt dat er inmiddels in Nederland zoveel caches liggen dat het niet meevalt om nog iets uit te zetten.

De tijd dat ik altijd met een zakje goodies op pad ging om in caches achter te laten is voorbij. Dat is ergens wel jammer maar ja, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het onderhoud van een multi al veel tijd kost, maar het interessant houden van de inhoud van je cache nóg veel meer (tijd en geld). Als er na een mooie tocht op een mooie locatie toch alleen een knikker en een voorverpakte snoetenpoetser uit de doos komt valt het altijd een beetje tegen ... alleen een logboek in een klein doosje is dan (helaas) een betere optie.

Dankzij geocaching hebben we dit jaar in Zwitserland op ca. 10 meter van een cache (tradi, pillendoosje) een steenbok gezien - in een streek waar je die niet veel tegenkomt. Super toch! Dan ben ik weer tevreden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat hele dankzij... dat is natuurlijk nog steeds zo en moet graag zo blijven, maar ik denk dat de reden van minder fanatiek zijn, kritischer geworden zijn etc. ook ligt aan het feit dat een cache (met name inderdaad de traditional en zeker de mystery) niet meer een mooi plekje laat zien, maar is veranderd in een punt, dat zal vroeger ook wel zo zijn geweest, alleen is de verhouding wat in onbalans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flo, dat hangt toch van het land af. In Zwitserland, ons favoriet vakantieland, is het nog steeds zo dat tradi's in het berggebied op prachtige plekken liggen. Eerlijk is eerlijk: we zoeken daar een mooie route uit en kijken daarna pas of er nog caches in de buurt ligt en niet andersom. Maar ook dan is het genieten.

In Nederland lijken er vooral heel veel trails bij gekomen te zijn. Tja, dat fenomeen is voor mij eigenlijk een multi waar je elk WP als cache moet loggen. MOET? Ja, zo komt het op mij over. Net als bij een multi is het lastig om over elk punt apart een verhaal te schrijven, en dat gebeurt volgens mij dus ook zelden bij een trail. Tig logs schrijven voor één wandeling/fietstocht vind ik nogal overdreven en om de punten gaat het toch niet meer. Desondanks hoop ik dat er binnenkort, als het Grenslandevent bij ons in de regio achter de rug is, weer een paar leuke caches in de buurt bijgekomen zijn. Daar zitten - ook in recente jaren - echte juweeltjes tussen van een kwaliteit die je vóór 2010 zelden zag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei searchjaunt:

Panem et circenses

'We' doen het onszelf in feite aan.

Maak een multi van 10 km met een paar eenvoudige WPs en een deftige cache als eindpunt en er zal veel minder volk komen dan t.o.v. van op dezelfde route en afstand met > 50 wegwerp potjes, liefst dan nog in een geo'art'.

Een klein nadeeltje van een mooi uitgezette multi is dat de eindcoördinaten via het internet verspreid worden en deze cache terloops tijdens een trail/geoart meegenomen/gelogd wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei searchjaunt:

Trouwens, je denk toch niet dat iedereen die onnozele puzzels van een geoart zelf oplost.

Het is ook veel te makkelijk gemaakt om zonder te pusselen deze caches te MOETEN loggen. Het lijkt wel of het "Ignore" knopje niet bij iedereen zichtbaar is ?

Zelf vind ik het wel leuk om al die miserie rond GC bij te houden en te lezen. Ze doen maar.....

Bij de buren heb ik veel meer plezier zonder al die taferelen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...