Spring naar bijdragen

Aanvallende buizerd.


Twumi

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Nou... ik denk GEVAARLIJK, want:

A. anders zouden ze het bord niet plaatsen

B. als hij aanvalt en z'n snavel gebruikt om te pikken.... die is bizar puntig en scherp

C. als hij z'n poten gebruikt om te klauwen (maar dat lijkt me onwaarschijnlijker, daar houdt hij z'n prooi alleen mee op z'n plek bij het plukken).... die zijn erg sterk.

 

Normaal gesproken is een buizerd helemaal niet een vogel die mensen aanvalt. Ze zijn vrij goedaardig en gebruiken hun aanvalstechnieken alleen om prooi te pakken die ze kunnen pakken voor het eten (en dat is alleen datgene wat in proporties is). Ik vermoed dat daar een nest zit dat hij/zij wil verdedigen, want dat is een heel sterke reden voor een vogel om dingen te doen die hij normaal niet zou doen/durven.

Als je in contact staat met de boswachter zou je het eens kunnen navragen. Het lijkt me in elk geval verstandig om de cache tot einde broedseizoen tijdelijk te de-activeren! Zowel voor de potentïieel aan te vallen wandelaars als voor het broedsel van de vogel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eagles, ik had van een familielid toch meer kennis van zaken verwacht;

 

Buizerd vallen, als ze tenminste niet grondig in de war zijn, alleen mensen aan die in de buurt van hun nest komen. Meestal blijft het bij schijnaanvallen maar daar zijn ze wel erg goed in!

 

Als ze je toch iets aandoen is het alleen met hun klauwen. Die ontzettende snavel is er alleen maar om een gevangen prooi te verscheuren en de kans dat een buizerd een geocacher vangt is niet groot (zal wel in de orde van grootte zijn van de percentages uit de Reaal-reclame).

 

Nu lijkt dat misschien niet zo erg, die klauwen, maar tot mijn spijt moet ik melden dat de buizerd daarmee zijn prooi placht te doden. Bij de kleinere prooi gaan de nageltjes dwars door de schedel naar binnen en van geroerde hersenen wordt de gemiddelde muis of rat erg rustig. Bij ons mensen komt ie er denk ik niet door, maar leveren deze klauwen toch lelijke wonden op, die gezien het normale gebruik ook ongetwijfeld zullen ontsteken. Dat wil je dus niet, zo'n door rotting ingegeven ontsteking in de buurt van je cache-computer.

 

Het broedseizoen is inmiddels wel voorbij maar het kan zijn dat de groeiende jongen nog op het nest zitten. Zal niet lang meer duren dus ik denk dat het bord er niet lang meer staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee jaar terug had ik een fietstochtje door de polder gemaakt. Een gegeven moment zie ik de schaduw van een vogel toch wel erg groot worden. De buizerd had de aanval ingezet.

 

Ik vermoedde dat het alleen een schijnaanval was, maar dessalniettemin toch een nieuw snelheidsrecord gevestigd op het fietsje :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het Cairnteam vindt het van minachting van het publiek getuigen om zo'n bord neer te zetten. Wat moet je daar nu mee, als wandelaar? Een knuppel meenemen? Omkeren? Misschien werkt dat juist wel als een rode lap op een stier. Valt de buizerd pas aan als het bordje is gepasseerd, of bevind je je hier al in de gevarenzone?

Waarom niet het hele gebied afgesloten? Analfabeten of buitenlanders kunnen de tekst niet lezen en dreigen kennelijk groot gevaar te lopen. Kunnen deze mensen een schadeclaim indienen bij de beheerder als ze buiten hun schuld slachtoffer worden van de buizerd?

Het lijkt er meer op dat de beheerder liever heeft dat het publiek wegblijft en daarom afschrikwekkende borden neerzet. Net zoals boeren om stedelingen te weren nogal eens het bord Wacht U Voor De Stier neerzetten, terwijl er in de verste verte geen stier te bekennen is.

Kraaien, roeken en wilde zwijnen die dergelijk wangedrag vertonen worden gewoon afgeschoten. Het is een raadsel waarom dat ook niet met de buizerd gebeurt. Bedreigd zijn ze niet bepaald, het wemelt van die beesten, cultuurvolgers als ze zijn.

Opzetten dat beest en op de schoorsteenmantel ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...maar leveren deze klauwen toch lelijke wonden op, die gezien het normale gebruik ook ongetwijfeld zullen ontsteken. Dat wil je dus niet, zo'n door rotting ingegeven ontsteking in de buurt van je cache-computer...

Je bedoelt dat ze voor de aanval niet eerst netjes hun klauwen wassen. Tikje dramatisch...gewoon goed verzorgen/desinfecteren en betonrot zal best uitblijven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GR2 geeft eigenlijk precies aan wat ik ook bij het bord voelde. Wat moet je ermee?? Als het echt gevaarlijk zou zijn waren er echt wel andere maatregelen genomen. Het is ook geen verbod maar een waarschuwing. Het bord staat langs een druk fiets- en wandelpad. ik heb wat speurwerk gedaan (op internet) en kom niet verder dan situaties die 8BG beschrijft. De buizerd valt vrijwel nooit aan en als hij/zij dat al doet is het naar fietsers of skaters. En daarbij blijft het bij een tik of krasje. Eigenlijk dus wel mooi om eens mee te maken. :thumbup: Echt gevaar is er duidelijk niet dus de cache gaat ook zeker niet op unavailable.

En mocht er eventueel in het allerergste geval toch iets gebeuren en men gaat klagen, kan de beheerder zeggen: Tja, eigen schuld, er staat toch een bord! :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, wat is de betekenis/bedoeling van het bord? Je gaat toch niet zomaar iets plaatsen.

Nu was in dit geval het plaatsen een kleine moeite (wat kost het laten maken van zo'n bord?) want de paal stond er al. Voor een even vreemd bord met duistere bedoeling. " Pas op hekwerk bij wildrooster"

Een wildrooster houdt niet per definitie wilde dieren tot een terrein beperkt. Ook tamelijk tamme Grote Grazers, paarden en koeien lopen er niet graag overheen. Bij mij in de buurt (Groene Hart) heten die dingen koeienroosters.

Het enige gevaar ervan voor fietsers is: je moet er met beleid en op de goede manier overheen gaan net zoals met tramrails in de stad. Ik ken diverse fietspaden met zulke roosters en daar staat vaak een echt (wegenverkeerswettelijk) waarschuwingsbord bij (zo'n driehoekige met rode rand). :yes:

Nee, een waarschuwing 'Paal in wegdek' over het hoofd zien is veel rampzaliger! :crybaby:

Maar er wordt volgens mij niet gewaarschuwd voor het wildrooster maar voor een hek 'erbij'. Zou een foto van die plek iets kunnen verhelderen? Een heel bijzonder hekwerk met gevaarlijke aspecten (prikkeldraad?) ? Sinds wanneer moet men voor een hekwerk gewaarschuwd worden?

Ik heb veel ideen gelezen over bijkomende informatie op cache-pages zoals 'geschikt voor rolstoelen', 'lengte wandeling' maar nooit een verzoek om een ikoon met 'pasop hekwerk'.

 

En over aanvallende vogels: meeuwen en schijtlijsters zijn veel erger! Als die aanvallen kunnen ze je goed bekakken. En die kak is zuur, bijtend, corroderend, oxiderend, oogbeschadigend, blekend, plakkend, goor, stinkend en vreselijk lastig om uit kleding te verwijderen. Of uit je vacht als je een vos of katje bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoezo wildroosters eigenlijk? Waar een wil is is een weg, rooster of geen rooster:

 

Algemeen Dagblad van 12-06-2004 Pagina 6 Binnenland

 

Weg naar grazige weiden wordt herten fataal

Van een onzer verslaggevers

 

Ede -Edelherten op de Veluwe hebben de roekeloosheid waarmee zij een plotseling afgesloten graasgebied wilden bereiken, moeten bekopen met een gruwelijke dood. Elf herten lieten de afgelopen maanden het leven.

 

Dertien jaar lang was de Edese landbouwenclave De Hindenkamp (een weide-en akkergebiedje temidden van de natuur) toegankelijk voor edelherten, dankzij een overeenkomst die de gemeente Ede en het Jachtfonds hadden gesloten met een boer. Maar dit jaar ontstond een conflict over de hoogte van de vergoeding, staat in het jaarverslag van de Vereniging Wildbeheer Veluwe.De overeenkomst werd afgelopen najaar beëindigd en de afrastering om het gebied, die eerder alleen zwijnen moest tegenhouden, werd met twee meter verhoogd zodat ook de herten er niet meer in zouden kunnen.

 

Maar de edelherten pikten dat niet, na zoveel vette jaren in de landbouwenclave. De drang er te grazen was zo groot, dat ze leerden over de wildroosters te lopen. Vaak ging dat goed, maar zeven dieren liepen toch een of meer gebroken poten op, zodat ze moesten worden afgeschoten.

 

De wildbeheerders brachten bij de roosters lappen met het geurmiddel Hukinol aan, dat ruikt naar menselijk zweet. Maar daarvan trokken de herten zich niets aan. Daarom werden alle wildroosters ook nog eens voorzien van hekken en bovenop de afrasteringen werden twee stroomdraden aangebracht. Een kudde edelherten liet zich insluiten en kon er dankzij de afrastering niet meer uit. De groep werd steeds groter, omdat buitengesloten herten loerden op openstaande toegangshekken om bij de soortgenoten op de grazige weiden te komen.

 

De kudde in het kleine gebied werd nogal eens in het nauw gebrachtdoor recreanten. Drie herten liepen zich in paniek dood tegen het gaas en één dier stierf een langzame dood doordat het met zijn gewei verstrikt was geraakt in een stroomdraad.

 

De Vereniging Wildbeheer Veluwe concludeert dat een besluit om wild toe te laten op landbouwgebieden voortaan weloverwogen en met harde afspraken moet worden genomen. ”De weg terug is niet onmogelijk, maar kan gepaard gaan met te veel dierenleed”, aldus de vereniging. De gebeurtenissen bij De Hindenkamp hebben een gat geslagen in de hertenpopulatie op de Zuidwest-Veluwe, waar ' s zomers ongeveer 150 volwassen edelherten leven.

 

Een edelhert treedt uit de dekking om voedsel te zoeken op een Veluwse wildakker. FOTO COR DE KOCK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Prof.

 

De waarschuwing is dan ook niet bedoelt voor het wildrooster, maar voor het hek wat daar enige tijd geleden boven op is geplaatst. :( Kennelijk is die waarschuwing bedoelt om fietsers en vooral automobilisten, die hier helemaal niet mogen komen, te waarschuwen. Over een wildroostertje kun (kon) je best heen scheuren, maar dat hek wat erbovenop geplaatst is geeft toch wat schade aan de lak en zo. :cry: De terreinbeheerder heeft natuurlijk een sleutel en kan dus nog steeds lekker crossen over het rooster. Fietsers kunnen door het smalle gedeelte wat niet op slot is. :blink:

Een beetje dubbelop nu, ......het moet niet gekker worden........

Maar een wild rooster kan net zo gevaarlijk zijn als een aanvallende buizerd, afhankelijk van hoe wild het rooster op het moment van passeren is. :crybaby: Maar geroosterd wild kan weer heel lekker zijn, affijn ik draaf door....... :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jullie hebben softie Randstad-buizerds. Die mogen niet zoveel van de Arbo.

 

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 27-05-2004

Trimmers opgelet: buizerd slaat weer toe

 

ENSCHEDE - Trimmers die hun rondjes lopen in de bossen rond het Hoge Boekel zijn gewaarschuwd. Er is weer een buizerd actief die het voorzien lijkt te hebben op hardlopers.

 

Enschedeër Erjan Altena liep zondagmorgen nietsvermoedend hard, toen hij in de buurt van de Hoge Boekelerweg van achteren werd aangevallen door de vogel. Hij moest naar de eerste hulp voor de verzorging van zijn hoofdwond.

 

Vorig jaar rond deze tijd werden in hetzelfde gebied ook al trimmers aangevallen door een buizerd. Roeleke Steentjes van de Overijsselse afdeling van de Werkgroep Roofvogels Nederland: ‘Het lijkt erop dat de vogel in de buurt een nest heeft. Hij verdedigt zijn territorium. Het broedseizoen is gaande en de buizerd schrikt waarschijnlijk van de rennende mensen.’ Wandelaars hebben minder te vrezen.

 

Een ‘advies’ heeft Steentjes wel voor de trimmers. ‘Een andere weg nemen is een optie. Tot eind juli wanneer de jonge vogels uitvliegen. Dan zal het gevaar vermoedelijk geweken zijn.’

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag vroeg ik mij af: wanneer beginnen de vacanties? :crybaby:

Het is nu ongeveer tijd aan het worden dat de komkommertijd voor de media (schrijvende pers en TV in het bijzonder) en voor de lezers en kijkers weer begint. :blink:

De Twentse Courant is er dit jaar vroeg bij met het artikel over de buizerd en het gevaar voor trimmers.

(Maar vergeet ook niet dat vele trimmers dankbaar zijn met die buizerd op hun route want nu kunnen ze eindelijk eens interessants - dat hun is overkomen - vertellen op kantoor en aan journalisten.)

Nu maar wachten op het verhaal over de ontsnapte slangen, enge insekten (plaag?), vermoedelijke poema, bijtgrage kaaiman in Hofvijver enz. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...