Spring naar bijdragen

Het blijft uitkijken met loslopend vee!


Peetee

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Spaanse stier krijgt uitstel.

".....de kudde gaat naar een afgesloten deel van het Wapserveld in het nationaal park Drents-Friese Wold. Dan kunnen we de dieren observeren.....moet wel zeker weten dat de juiste stier naar de slager gaat.....".

Bron: Spaanse stier kan zich maar beter gedeisd houden > en klik dan op de link 'www.dvhn.nl/.../Spaanse-stier-kan-zich-maar-beter-gedeisd-houden'

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stier vertoond geen afwijkend gedrag en is niet agressief.

".....We hebben hem samen met twee andere jonge stieren apart gezet en daaruit is niet gebleken dat hij afwijkend gedrag vertoont. Daardoor is het ook niet zeker of deze stier moet worden afgevoerd naar de slager....."

Bron: 
Jonge Spaanse stier die vrouw in Wapserveld aanviel is niet agressief > en klik dan op de link 'Jonge Spaanse stier die vrouw in Wapserveld aanviel is niet agressief....'.


Ja......misschien......nee, toch niet......??????? Nog even en we moeten ook niet verbaasd opkijken als er nepnieuws wordt verspreid :bag:.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Barry:

...... Dier al eerder gepest door mensen? 

:wistling: Ik ga het hem niet vragen :no:.

Altijd moeilijk dit. Ik wil de schuld bij niemand neerleggen, maar als dit een vrij toegankelijk wandelgebied is, dan moet dat wel 'veilig' zijn. Het heeft geen pas, om in een wandelgebied dieren te introduceren, die gevaarlijk zijn voor de wandelaar. Gelukkig is niemand zwaar gewond ( of erger ), maar iedere aanval is er 1 te veel en een herhaling wil toch (?) niemand.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij altijd verbaast is dat de dieren in 99,9% gevallen de schuld krijgen. Dieren moeten blijkbaar braaf doen wat de mensen willen en het liefst ook menselijk normen en waarden aan nemen. Als de betreffende stier zijn gebied wil beschermen is dat een normaal dierlijk gedrag en daar mag de mens heus wel respect voor hebben.

Ben in het verleden ook wel eens door een weiland gelopen waar een 10 tal koeien op mij af kwamen rennen. Ben in mijn leven nog nooit zo sierlijk over een afrastering gesprongen. Hadden die koeien dan ook afgemaakt moeten worden? Nee hoor, dit was mijn fout. Ben ook ooit in mijn neus gebeten door een hond die ik in zijn neus blies. Had die hond dan ook afgemaakt moeten worden? Nee, ikzelf was de oorzaak.

Met andere woorden. Dieren doen hun (natuurlijke) ding en daar moet je als mens mee kunnen leven.

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

die stier heeft gewoon niet genoeg afstand gehouden tot de vrouw
dat er afstand gehouden moet worden staat bij elke ingang, dus die stier had het gewoon kunnen lezen....

 

 

Barny

bewerkt door barny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een stier die zijn dag niet heeft moet afgemaakt worden, maar als wij onze dag niet hebben moet iedereen dat maar accepteren.. Vind het sneu dat een beest wat geen weerwoord kan geven op moet draaien voor iets waar een mens misschien zelf wel verantwoordelijk voor is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle dieren zijn potentieel gevaarlijk. Ook in mijn thuiswandelgebied "Nationaal park De meinweg" lopen Hooglanders. Deze staan vaak op of naast paden. Wat mij wel eens opvalt is dat veel mensen totaal geen idee hebben over de omgang met dieren. Blijkbaar gaan ze er van uit dat andere mensen voor hun denken. "tja de beheerder laat deze dieren hier vrij rondlopen dus is het veilig"! Dat is natuurlijk totale onzin zo'n hooglander kan jou met het grootste gemak zwaar verwonden of doden als jij een bedreiging vormt in zijn ogen. Ikzelf loop altijd met een grote boog er omheen of draai zelfs om als ik anders te dicht in de buurt van zo'n kudde kom. Ook houd ik mijn hond aan de lijn maar wel zo dat ik hem heel makkelijk los kan laten. Ik ken een waar verhaal waarbij een rund een hond aanviel en de eigenaresse daarbij de dood vond. In zo'n geval laat je de hond los en dan redt die zich over het algemeen wel. Maar ik heb het al zien gebeuren dat hele groepen mensen tussen de dieren door lopen inclusief kleinen kinderen. Of ze lopen zo druk met elkaar te praten dat ze niet eens opletten hoe de dieren op hun reageren. Of laar de hond er lekker achteraan rennen dat is toch super leuk??? Dat is vooral een slecht idee bij paarden! Deze trappen je hond in een handomdraai dood en dan is lijden een last en zijn de loslopende dieren het schuld. Het is helaas een feit. Heel veel mensen kunnen niet meer zelf denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een aantal gevallen zetten de natuurbeheerders wel bordjes neer met instructies, maar inderdaad mensen informeren zich slecht en doen vaak maar wat.

Ik lees in het eerste artikel echter dat de bewuste kudde ook regelmatig de fietsroute van de jeugd naar de school in Diever verspert en kan het niet helpen om mij af te vragen waarom die kudde daar dan sowieso liep...

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eens met Harrie. Heb respect voor de natuur en pas je aan. Tuurlijk is er in de natuur een heel klein risico aanwezig. Laat dan ook je fiets en auto even staan. Daar is de kans op letsel aanzienlijk groter. Kan me nog een wandeling op de Hilversumse heide herinneren. Lag een Schotse Hooglander op het fietspad. Fietser pakt hem even letterlijk bij de horens. Pesten zorgt doorgaans voor "rot" gedrag bij dieren. Ik zelf loop wel 50-100 meter om bij een kudde. Niet dat ze agressief zijn, maar wel nieuwsgierig. Ze hebben net even wat meer massa. Respect dient men te hebben en een klein beetje nadenken alvorens een natuurgebied in te gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dieren  'in de natuur' zijn geen huisdieren en meestal ook niet aaibaar. Territoriumdrang door stieren of bescherming van nageslacht is iets waar we rekening mee moeten houden.

Als kind op de boerderij ook bijna doodgetrapt omdat oom boer tussen de dieren rondliep en ik dacht dat ook wel te kunnen. Gelukkig kwam oom boer aangesneld anders had ik dit berichtje nooit kunnen sturen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...