Spring naar bijdragen

Heeft De Handheld Gps Nog Toekomst?


Diederikus

Toekomst dedicated gps  

112 leden hebben gestemd

  1. 1. Als het apparaat waarmee je nu cachet het zou begeven, wat zou je dan aanschaffen?

    • Een handheld GPS
      91
    • Een smartphone
      10
    • Iets anders
      0
    • Niets
      0
    • (nog) Geen idee
      3
    • Beide
      8
    • Anderszins
      0


Aanbevolen berichten

Wat apart een smartphone die blijkbaar in het bos vooral in het buitenland minder nauwkeurig is.

 

@Antarctica " Wat een merkwaardig statement: interessant willen overkomen met een handheld"

 

Je moet eens weten hoeveel er met zo'n ding met koordje om de nek lopen hopende op wat aandacht van voorbijgangers die willen weten wat dat nou weer voor een mooi apparaatje is.

 

Geloof je dat werkelijk?

Ik gebruik al meer dan 15 jaar een GPS, loop liever niet met dat ding door stedelijk gebied, heb geen behoefte aan aandacht van voorbijgangers en loop eigenlijk altijd met de GPS in mijn jaszak.

Je wordt toch ook niet door voorbijgangers aangesproken omdat je een mooie telefoon in je hand hebt?

Of omdat je zo'n mooi horloge om hebt?

Er heeft mij nog nooit iemand gevraagd wat ik aan apparatuur bij me heb.

Ik blijf het een uiterst merkwaardig en ongeloofwaardig statement vinden.

Antarctica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

hier moet ik brouwertjes wel een beetje gelijk geven,
​je herkent die lui al van verre, buiten hun overbeladen rugzak met allemaal dingen er in die een geocacher tegenwoordig nodig schijnt te hebben, bungelt er idd een gps aan een koord om hun nek

dat in tegenstelling van de telefooncachers die met de telefoon horizontaal op buikhoogte krampachtig vasthoudend een beetje voorovergebogen richting de koker gaan

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny, brouwer en jij begeven je op de verkeerde plekken.

Ga het bos in en je komt vrijwel nooit een cacher tegen.

En kom je toch regelmatig cachers tegen, dan zoek je de verkeerde caches.

Hoe simpel kan het zijn, dat zou elke z-u-k-k-e-l toch moeten weten.

Antarctica

bewerkt door antarctica
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Handheld, misschien niet altijd even snel maar in het bos en dan vooral in het buitenland vele malen nauwkeuriger.

Ben er nu ook aan gewend, dat scheelt ook.

Hoe weet je dat ie nauwkeuriger is?

Omdat de smartphone altijd een stuk meer afwijking heeft.

Wat apart een smartphone die blijkbaar in het bos vooral in het buitenland minder nauwkeurig is

Ja gek he! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

​je herkent die lui al van verre, buiten hun overbeladen rugzak met allemaal dingen er in die een geocacher tegenwoordig nodig schijnt te hebben, bungelt er idd een gps aan een koord om hun nek

dat in tegenstelling van de telefooncachers die met de telefoon horizontaal op buikhoogte krampachtig vasthoudend een beetje voorovergebogen richting de koker gaan

Wat om je nek hangt, raakt niet kwijt. Bij mij hangt daar doorgaans GPS en fotocamera, soms ook een zonnebril.

Als ik een smartphone zou hebben, zou ik er ook een koordje aan maken (als dat nog kan tegenwoordig).

En ja, ik heb vaak ook een rugzak of fietstas (met tag) en proviand voor de dag, want terrasjes zijn niet altijd open.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

​je herkent die lui al van verre, buiten hun overbeladen rugzak met allemaal dingen er in die een geocacher tegenwoordig nodig schijnt te hebben, bungelt er idd een gps aan een koord om hun nek

dat in tegenstelling van de telefooncachers die met de telefoon horizontaal op buikhoogte krampachtig vasthoudend een beetje voorovergebogen richting de koker gaan

Wat om je nek hangt, raakt niet kwijt. Bij mij hangt daar doorgaans GPS en fotocamera, soms ook een zonnebril.

Als ik een smartphone zou hebben, zou ik er ook een koordje aan maken (als dat nog kan tegenwoordig).

En ja, ik heb vaak ook een rugzak of fietstas (met tag) en proviand voor de dag, want terrasjes zijn niet altijd open.

 

Het hangt er natuurlijk helemaal van af hoe je cachet, en wat voor caches je gaat zoeken.

 

Als ik ga cachen dan zoek ik vaak een paar multi's uit + enkele tradi's met meestal een gezamenlijke wandellengte van een kilometertje of 5-10 km, of nog iets langer. Ik verwacht dan een uurtje of 2,3 onderweg te zijn. Soms ook langer, afhankelijk van het gebied en/of opzet van de caches.

Dan is het natuurlijk handig om een rugzak mee te hebben met wat versnaperingen, fototoestel en bv. zo'n opvouwparapluutje voor als het gaat regenen.

 

Maar als je enkel gewend bent om hooguit 100 meter vanaf de cacheplek te parkeren, dan heb je dat natuurlijk niet nodig. :wink2:

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Handheld, misschien niet altijd even snel maar in het bos en dan vooral in het buitenland vele malen nauwkeuriger.

Ben er nu ook aan gewend, dat scheelt ook.

Hoe weet je dat ie nauwkeuriger is?

Omdat de smartphone altijd een stuk meer afwijking heeft.

Wat apart een smartphone die blijkbaar in het bos vooral in het buitenland minder nauwkeurig is

Ja gek he! :D

 

 

Welke bron heb jij voor deze beweringen? Of zelf verzonnen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het meeste zelf vastgesteld. In de openlucht maakt het niet echt uit. In het bos wil de handheld meestal wel beter, zeker als alles nat is.

 

En bronnen, wat zijn jou bronnen?

 

Ik stel vast dat de smartfoon nauwkeuriger is. Je kunt het goed zien als je bij een cache in een bos komt waar een stuk bos gesloopt is omdat de cache een stuk verderop ligt. Uitgemeten met een GPS. Het is intussen toch algemeen bekend dat een smartfoon nauwkeuriger is dan een gps.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, je hebt dezelfde bronnen als mij dus, empirisch vastgesteld. En zo algemeen bekend dat de gps functie van een smartphone nauwkeuriger is dan een handheld is dat niet. En tot nu toe zie ik daar nergens bewijs van. Zelfs niet bij een hi-end toestel als de s7.

 

Edit: zelf maar eens wat gegoogled. Algemene tendens is op het moment geen verschil in nauwkeurigheid tussen hi-end smartphones en handhelds. In 2018 komen er smartphones met een nieuwe broadcom gps chip die nauwkeurigheid tot kleiner dan 30cm mogelijk maakt. Tot de handhelds met die chip op de markt komen zullen de smartphones inderdaad nauwkeuriger zijn. Echter de extra zaken die je moet regelen om een hi-end phone bv even robust te maken als een handheld, maken die phone wel een hele dure handheld.....

bewerkt door Team Gelaen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

....In 2018 komen er smartphones met een nieuwe broadcom gps chip die nauwkeurigheid tot kleiner dan 30cm mogelijk maakt....

Dat de hardware/ontvangers tot een maximale nauwkeurigheid van 30 cm zou kunnen gaan, is mooi. Echter wij, als niet betalende Galileo 'klanten' moeten het doen met de 'Galileo Open Service (OS)' en dit is ( net zoals nu voor ons bij het Amerikaanse Gps ) minder nauwkeurig.

 

 

Welk toestel ( gps of mobiel ) nauwkeuriger is, geen idee. Maar een gps heeft als enig hoofddoel het bepalen van je locatie, terwijl dat voor een mobiel beslist niet zo is. Een voordeel van een mobiel is, dat daarvan bijna iedere maand nieuwe types te koop zijn, waardoor de kans dat daarin een betere gps-chip zit groter zou kunnen zijn.

Wanneer wordt in een mobiel de beste gps-chip gezet en ook de bijbehorende antenne optimaal geplaatst ( net zo belangrijk als welke chip ). Dus wanneer wordt in een mobiel de gps-chip & antenne kwalitatief net zo belangrijk als b.v. het 'bel gedeelte' of de camera? In iedere review worden beide uitgebreid getest, maar een gps test heb ik nog nergens gezien.

 

Kijk je verder dan welke de nauwkeurigste is, dan is ook de prijs interessant. Als ik zo 1-2-3 Google, dan is één van de goedkoopste Garmin gps'sen de eTrex 20x voor +/- €160. Een mooie 64s kost ( nog steeds zie ik ) €270,- . Voor dat bedrag heb je een goede tot zeer goede gps. Voor dat bedrag heb je een mobiel in het laagste segment, waarin de gps-functie waarschijnlijk beslist niet belangrijk is. Misschien hebben de duurdere ( = hoger segment ) Samsung's of Iphone's wel de nauwkeurigste gps. Ik heb geen van beide en kan dus niet testen en/of vergelijken.

 

Er is een manier om dit te onderzoeken. Ik zou zeggen: doe de test

 

 

Wat extra Galileo leeswerk:

 

Galileo Services

 

Performance Reports

 

OS Performance Report - Q3 2017

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Er is nogal wat verschil tussen de gps van een samsung en een iphone.

 

Deze opmerking verbaast me. In dit hele draadje zeer stellig m.b.t. allerlei beweringen, maar van deze opmerking wordt niemand iets wijzer.

 

 

Tussen een samsung en een iphone heb je te maken met verschillende gps-chipsets, verschillende firmware, verschillende apps en verschillende antennes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...